به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ساعت ۰۲:۱۲
کد مطلب : ۲۲۷۶۳
فعالان محيط زيست و شهروندان دست بكار شدند

خوزستاني‌ها، صنايع آلاينده را به دادگاه مي‌كشند

گروه جامعه: برخي منابع خبر از شکايت برخي از شهروندان اهوازي و فعالان محيط زيست از برخي صنايع آلاينده هوا داده‌اند. و گفته مي‌شود يکي از وکلاي صاحب نام نيز در اين رابطه قرار است پيگيري‌هاي حقوقي را از طريق مراجع قضايي دنبال کند.
خوزستاني‌ها، صنايع آلاينده را به دادگاه مي‌كشند
در همين حال، مدير کل حفاظت محيط زيست استان خوزستان گفت: با توجه به اقداماتي که طي 20 روز گذشته انجام شده اما هنوز نمي‌ توان به طور قطع گفت: عامل تنگي نفس مردم چيست! لا‌هيجان‌زاده گفت: طي چند روز گذشته معاو‌نان وزرا، مديران اجرايي، معاو‌نان و مديران سازمان محيط زيست به خوزستان سفر کردند جلسات بسياري برگزار شده، در حال حاضر کارها اجرايي تر دنبال مي‌شود. وي ادامه داد: بيمارستانها براي پذيرش بيماران آمادگي کامل دارند همچنين وزارت بهداشت بايد کمک کند تا امکانات و تجهيزات لازم به اينجا ارسال شود. وي با اشاره به ارسال دستگاه پايش و اندازه گيري هوا آلاينده‌ها از تهران به خوزستان گفت: اين دستگاه روز گذشته به دست ما رسيد تا پارامتر هاي اندازه گيري کيفيت هوا دقيق تر بررسي شود.

وي در واکنش به فرسودگي دستگاههاي اندازه گيري استان گفت: اگر چه سيستمهاي استان قديمي هستند اما همه دستگاهها کاليبره هستند و طبق زمان بندي کنترل مي شوند اما نياز است نو سازي شوند که در همين راستا معاون انساني سازمان قول مساعد دادند تا تامين اعتبار شود. وي با اشاره به ساير اقدامات انجام شده کارشناسان ايستگاه باران اسيدي ايلام و کارشناسان دو ايستگاه پايش هوا که در مرز شرقي و غربي ورودي و خروجي هواي کشور را اندازه گيري مي کنند براي کمک به ما و تشخيص آلودگي اعلام آمادگي کردند. وي ادامه داد: همچنين معاون انساني سازمان محيط زيست اعلام کردند که با بهره گيري از امکانات ماهواره اي در حال کنترل آلودگي هستند و تا به امروز يکسري اطلاعات نيز واصل شده اما هنوز قطعي نيست.

استاندار خوزستان هم از بررسی علل تشدید بیماری‌های تنفسی در استان خوزستان در شورای عالی بحران کشور با حضور رئیس جمهور خبر داد. عبدالحسن مقتدایی اظهار کرد: امیدواریم در این شورا تصمیماتی جدی برای کاهش آلاینده‌های موجود در هوای شهر اهواز اتخاذ شود. هم زمان با اولین بارندگی‌های در این استان تعداد قابل توجهی از مردم به علت بروز بیماری‌های تنفسی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه کردند که با اقدامات درمانی که انجام شده خوشبختانه تا امروز مسئله حادی گزارش نشده است.

 مقتدایی بیان داشت: از ابتدای بروز بیماری‌های تنفسی در استان خوزستان اقدامات اولیه توسط محیط زیست خوزستان و دانشگاه علوم پزشکی اهواز انجام شد و به منظور پیشگیری از بروز مشکلات در آینده تمامی نتایج به دست آمده به مرکز و وزارت خانه‌های مربوطه اطلاع داده شده است.

وی به حضور نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در اهواز اشاره کرد و گفت: این امر نشان می‌دهد موضوع تشدید بیماری‌های تنفسی در استان خوزستان برای مسئولان کشور و نماینگان مجلس شورای اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است. استاندار خوزستان بیان داشت: همچنین با مکاتبات انجام شده با وزیر کشور نیز، جلسه امروز با حضور معاونین برخی از وزرا برگزار شد که نتایج و خروجی این جلسه در قالب صورت جلسه به وزارتخانه‌ها ارسال می‌شود.

مقتدایی بر لزوم اطلاع رسانی و آموزش به مردم در خصوص بیماری اخیر تاکید کرد و گفت: در خصوص بیماری اخیر باید شفاف سازی شده و اطلاعات و آموزش‌های لازم برای پیشگیری از بروز و تشدید مجدد این بیماری در اختیار مردم قرارداده شود. پس از موج دوم بارندگی‌ها در استان خوزستان میزان مراجعات به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کمتر شده است.

مقتدایی در خصوص صنایع آلاینده در اطراف شهر اهواز گفت: به طور حتم با صنایع آلاینده هوا در اطراف شهر اهواز به صورت قانونی برخورد می‌شود. وی به سفر رئیس سازمان محیط زیست به استان خوزستان اشاره کرد و گفت: در این سفر نامه‌ای با امضاء مشترک دکتر ابتکار و استاندار خوزستان در خصوص مشکلات زیست محیطی استان خوزستان برای رئیس جمهور ارسال شده و راه حل‌های برون رفت از مشکلات زیست محیطی نیز در این نامه ذکر شده است.

استاندار خوزستان اظهار داشت: در صورتی که تمامی بندهای این نامه اجرایی و راه‌های پیشنهاد شده انجام شود دیگر شاهد بروز مشکلات زیست محیطی و تشدید بیماری در استان خوزستان نخواهیم بود. مقتدایی با بیان اینکه پیشگیری از بروز بیماری‌های تنفسی در خوزستان به عزمی ملی نیاز دارد، گفت: با توجه به اینکه در بررسی‌های انجام شده تقریباً تمامی علل اصلی بروز و تشدید بیماری‌های تنفسی در استان خوزستان مشخص شده است؛ حل این مشکل نیاز به عزمی ملی دارد و امیدواریم حمایت‌های لازم برای رفع آن از سوی وزارت خانه‌های مربوطه انجام شود.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه اهواز آلوده‌ترین شهر جهان معرفی شده است، بیان داشت: وقتی مجامع بین المللی اعلام می‌کنند که اهواز آلوده‌ترین شهر جهان است و این مسئله توسط معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست نیز تائید می‌شود، لازم است مسئولان کشور نیز به فکر اخذ تصمیمات جدی برای رفع مشکلات زیست محیطی در استان خوزستان باشند.

۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۰۸:۳۲
امیدوارم موفق بشن. همه مردم ایران با شما هستن (178854)
اهواز تیفوسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۳:۳۹
احسنت، مردم خوزستان دوباره بيدار شدند، ببينيم چه ميكنيد (179055)
خوزستان عشق من
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۳:۵۶
تمام آبهایی که از خوزستان به هر جا که میره یا رفته یا میخواد بره باید متوقف شه. سه تا ده درصد پول فروش نفت باید بهمون بدن حق قانونی و شرعیمونه و .... خیلی جیزاس که باید بهمون بدن. غیرت خوزستانی دوباره بیدار شده (179069)