به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۲۸ ساعت ۰۰:۳۷
کد مطلب : ۲۲۷۹۶۳

عارف، آبروی خودش و اصلاح‌طلبان را نبرد

عارف، آبروی خودش و اصلاح‌طلبان را نبرد
گروه سیاسی: انتخابات ریاست جمهوری در پیش است و اگرچه فضای سیاسی کشور متاثر از مشکلات موجود در عرصه اقتصاد، سیاست خارجی و ... آنقدر که انتظار می‌رفت انتخاباتی نشده، گمانه‌زنی‌ها در جریان است. هر روز فهرست تازه‌ای از کاندیدا‌های احتمالی اصلاح طلب یا اصولگرا اعلام شده و مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد. یکی از این گزینه‌های احتمالی نیز محمدرضا عارف است که در هفته گذشته اطمینان بیشتری نسبت به کاندیداتوری وی ایجاد شده است. دلیل این اطمینان توییت فرید مدرسی فعال رسانه‌ای اصلاح طلب است که از آغاز فعالیت انتخاباتی عارف و قرار داشتن محمدرضا تاجیک در راس کمپین انتخاباتی وی خبر داد.
همین توییت کافی بود تا عارف یک بار دیگر مورد نقد قرار بگیرد. هر چه باشد او گزینه‌ای است که پیش‌تر در دقیقه نود به نفع یک کاندیدای غیراصلاح طلب کنار گذاشته شد و در طی حضور چهار ساله خود در فراکسیون امید و حتی شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان نیز افتخاری نیافرید. عملکرد وی همواره مورد انتقاد بوده و حتی فعالان سیاسی اصلاح طلب نیز او را گزینه مناسبی برای نمایندگی این جریان نمی‌دانند. برخی حتی مثل ناصر قوامی معتقدند که او با کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ آبروی خودش و اصلاح طلبان را خواهد برد.
ناصر قوامی، فعال سیاسی اصلاح طلب و نماینده پیشین مجلس در این باره گفت: «خواهش من از آقای عارف این است که دست به این کار نزند و بیش از این حیثیت و آبروی اصلاح طلبان را به حراج نگذارد.»وی در پاسخ به اینکه آیا محمدرضا عارف گزینه‌ای است که بتواند مورد اجماع اصلاح طلبان قرار بگیرد؟ گفت: «اگر اصلاح طلبان هم درباره آقای عارف اجماع کنند، او به هیچ وجه در میان مردم محبوبیت ندارد. دلیلش نیز همین هم چهار سال حضور ایشان در مجلس است که مردم فراموش نمی‌کنند.من از آقای عارف خواهش می‌کنم که آبرو خودشان و اصلاح طلبان را محفوظ نگاه داشته و بیش از این نبرند.قوامی در پاسخ به اینکه علت تمایل عارف به حضور در انتخابات ۱۴۰۰ چیست و چرا فکر می‌کند که ظرفیت مناسبی برای این کار است؟ گفت: «من فکر می‌کنم که آقای عارف می‌خواهد به اصولگرایان خدمتی کرده باشد، اصولگرایان هم می‌خواهند که عارف بیاید برای اینکه بگویند ما اصلاح طلبان را تایید کردیم، اما رای نداشتند و پایگاه اجتماعی آنان آسیب دیده است.وی افزود: اصولگرایان و نهاد‌های قدرت هستند که او را تشویق می‌کنند، وارد میدان شوند، زیرا این برایشان یک تیر است و دو نشان. هم می‌گویند که ما تایید صلاحیت کردیم و هم اینکه موجب می‌شوند که اصلاح طلبان رای نیاورند.این نماینده پیشین مجلس در پاسخ به اینکه کدام یک از طیف‌های اصلاح طلب ممکن است از عارف حمایت کنند؟ گفت: «این نکته را توجه داشته باشید اصلاح طلبان فقط چند در تهران که در شورای عالی و با عناوینی نشسته‌اند، نیستند. در استان‌ها و شهرستان‌ها نیز افراد اصلاح طلب بانفوذی هستند که از روحانی حمایت کرده بودند. این گروه از با توجه به عملکرد ناصواب عارف در مجلس از وی حمایت نخواهند کرد. با این حال فکر می‌کنم که برخی اصلاح طلبان که می‌خواهند به هر وسیله‌ای شده، خود را به قدرت و دولت آویزان کنند و به هر سمتی مثل یک استانداری نیم‌بند و فرمانداری و ... راضی هستند از عارف حمایت خواهند کرد.این گروه از اصلاح طلبان که به نظر من بهتر است نام آنان را فرصت طلب بگذاریم، صرفا دنبال کسب قدرت و موقعیتی برای خودشان و دوستانشان هستند، ممکن است پشت عارف بایستند.
قوامی  گفت: به نظر من اصلاح طلبان در تهران اگر متحد هستند باید عبدالله نوری را پیشنهاد کنند. چون او گزینه خوبی است که زمینه لازم و حرف برای گفتن دارد. برای اصلاح طلب هزینه هم داده است. حالا اگر تایید صلاحیت هم نشد می‌توان گفت که گزینه ما این بود وغیر از آن گزینه‌تی نداریم که بتوان با حضور او پایگاه اجتماعی ما را با پایگاه اجتماعی اصولگرایان مقایسه و ارزیابی کرد. حضور عارف که امکان ارزیابی و مقایسه پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان با پایگاه اجتماعی اصولگرایان و نهاد‌های قدرت را ایجاد نمی‌کند.


 
برچسب ها: اصلاح طلبان عارف