به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ساعت ۱۱:۵۵
کد مطلب : ۲۲۸۱۱

لباسی که دردهاي بدن را متوقف می‌کند!

گروه علمی و فناوری: نوعی لباس جدید با شلیک جریان‌های الکتریکی ملایم به درون بدن، درد عضلانی شدید را متوقف می‌کند.
لباسی که دردهاي بدن را متوقف می‌کند!
این لباس تنگ مجهز به 58 الکترود است که جریان الکتریکی ملایمی را ساطع می‌کنند.زمانی که جریان از خلال پوست می‌گذرد، موجب شل‌شدن عضلات شده و تشنج‌های درناکی که در شرایطی مانند سکته مغزی، ام‌اس و اختلالات مغزی در نتیجه آسیب عصبی به عضلات به وجود می‌آید، را کاهش می‌دهد. 250 هزار تن در بریتانیا تحت تاثیر این شرایط هستند. همچنین امید می‌رود این لباس ابداعی به هزاران مبتلا به عارضه‌های مزمن از قبیل فیبرومیلاژیا کمک کند. این بیماری موجب بروز درد عضلانی می‌شود. درمان‌های کنونی برای تشنج‌های دردناک شامل فیزیوتراپی با هدف قوی‌کردن و کش‌آوردن ماهیچه‌ها یا داروهای قوی آرامبخش‌ عضلانی هستند.

افزون بر این، گرچه درمان‌های دارویی می‌توانند مفید باشند، تعدادی از آن‌ها در هر بار برای اندک ساعاتی کارساز هستند و می‌توانند اعتیادآور باشند. تعدادی از بیماران به روشهای دیگری از جمله تحریک عصبی الکتریکی به خوبی پاسخ می‌گویند. در این روشها، الکترودها بر روی پوست موجود در ناحیه تحت تاثیر قرار می‌گیرند و جریان الکتریکی را با هدف متوقف‌کردن سیگنال‌های درد به مغز می‌فرستند. اما این شیوه در هر بار فقط ناحیه کوچکی را هدف قرار می‌دهد.

لباس جدید که Mollii نام گرفته، به طور همزمان بر روی تمامی گروه‌های عضلانی عمل می‌کند. این سامانه از همان ماده‌ به کاررفته در لباس‌های شنا ساخته شده و باتری که آن را نیرودهی می‌کند، به الکترودهای پوشاننده گردن، بازوها و ماهیچه ساق پا متصل است. جریان الکتریکی ملایم با کاهش سفتی عضلانی در گروه‌های عضلانی مستعد تشنج‌های دردآور عمل می‌کند.بیمار این لباس را در طول فعالیت‌های روزانه مانند نظافت، آشپزی یا استراحت در مقابل تلویزیون به تن می‌کند.

این لباس در موسسه کارولینسکا واقع در استکهلم بر روی 117 بیمار مبتلا به اسپاسم آزمایش شد.در آزمایش‌های انجام‌شده، پوشیدن این لباس سه تا چهار بار در هفته و هر بار برای 90 دقیقه، تسنج‌های عضلانی را تا 60 درصد کاهش داده و حرکت و انعطاف‌پذیری را نیز به میزان مشابهی ارتقا داد. یک چهارم افراد تحت مطالعه حتی استفاده از ویلچر یا ابزار کمکی برای پیاده‌روی را پس از پوشیدن لباس متوقف کردند. این یافته‌ها در تحقیقات انجا‌م‌شده بر روی لباس مزبور و توسط شرکت سوئدی سازنده آن به نام Inerventions اعلام شده و هنوز در هیچ مجله پزشکی منتشر نشده‌ است. بهای این لباس پنج هزار پوند عنوان شد.
مرجع : ایسنا