به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۲۹ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب : ۲۲۸۱۵۲
نباید میرسلیم در مجلس منزوی شود

شکایت از میرسلیم فراتر از اختلافات

شکایت از میرسلیم فراتر از اختلافات
گروه سیاسی: اختلافات و نزاع‌ها در جریان اصولگرا بالا گرفته است. بعد از آن که لیست وحدت در آخرین ساعات انتخابات مجلس یازدهم با اعمال نظرهای فراتر از احزاب بسته شد و پایداری با شورای ائتلاف اصولگرایان به لیست واحد رسید انتظار این بود که حداقل تا مدتی اصولگرایان در فضای رسانه‌ای و علنی باهم وارد چالش نشوند. اما لیست وحدت با گذر از انتخابات تبدیل به لیست انشقاق و اختلافات گفتمانی و رویکردی شد. این نکته پذیرفته است که در لیست سی نفره انتخاباتی قطعا افرادی از طیف‌های مختلف اصولگرا حضور داشته‌اند و بنابراین اختلاف دیدگاه و رویکرد این افراد باهم چندان عجیب و دور از ذهن نیست اما اینکه نفر دوم لیست، برخی اتهامات اقتصادی را متوجه نفر اول کند چندان در عالم سیاست و ائتلاف‌های انتخاباتی رایج نیست. از سوی دیگر اگر با گذشت زمان مواجه بودیم این اختلافات قابل پذیرش بود اما هنوز عمر مجلس یازدهم به سه ماه نرسیده که رئیس مجلس «محمدباقر قالیباف» از «مصطفی میرسلیم» نماینده تهران در مجلس و نفر دوم ائتلاف اصولگرایان شکایت کرده است.میرسلیم عضو شورای مرکزی حزب موتلفه و نفر دوم لیست اصولگرایان در تهران برای انتخابات مجلس از فردای انتخابات نقدهای خود را متوجه قالیباف سرلیست اصولگرایان کرد.هر چند او در روزهای بعد از انتخابات ۹۶ هم در گفتگوهای رسانه‌ای خود اعلام کرده بود که اگر به دور دوم انتخابات می رفت در مورد قالیباف صریح‌تر صحبت می‌کرد. موضع‌گیری که نشان از اختلافات جدی او با قالیباف دارد.با این وجود، وحدت در انتخابات مجلس و قرار گرفتن در لیست، باعث سکوت او شد. اما اظهارات میرسلیم مبنی بر پرداخت رشوه ۶۵ میلیاردی برای کنار گذاشتن طرح تحقیق و تفحص مجلس دهم از شهرداری تهران باعث شد جدال‌ها و اختلافات به قدری زبانه بکشد که قالیباف از او  و سه فعال رسانه‌ای شکایت کند. برای بررسی اختلافات اصولگرایان در مجلس یازدهم و درگیری گفتمانی طیف‌های مختلف این جریان با «پروانه سلحشوری» نماینده مردم تهران در مجلس دهم گفت‌وگو کرده‌ایم.
 
شکایت از میرسلیم فراتر از اختلافات اصولگرایان با یکدیگر است
سلحشوری در پاسخ به این سوال که شکایت قالیباف از میرسلیم دارای چه پیام‌هایی است و اختلافات اصولگرایان چرا علنی شده است، گفت: به نظر من این اختلافات و شکایت از میرسلیم فراتر از اختلافات اصولگرایان با هم است. بحث شخصیت حقوقی نمایندگان مجلس مطرح است که با این رویکرد ریاست مجلس تضعیف می‌شود. مسئله دیگر عملکرد افراد در مسئولیت‌هایی است که بر عهده داشته‌اند. همه آقای میرسلیم را به عنوان فرد سلیم النفس و از لحاظ اقتصادی پاک‌دست می‌شناسند و در حوزه تخصصی خود هم فرد متخصصی هستند. بنابراین نباید چنین فردی در مجلس منزوی شود و مدارکی ارسالی او به قوه قضاییه باید بررسی شود. من به شخصه از اینکه آقای میرسلیم رئیس کمیسیون صنایع نشد متعجب شدم.وی ادامه داد:  همه افرادی که در مجلس مقابل هم ایستادند و دچار اختلاف شده‌اند اصولگرا هستند و موتلفه هم به عنوان جریان قدیمی اصولگرا  به نوعی به عنوان پدر معنوی این جریان شناخته می‌شود اما بنظر می رسد نواصولگرایی توانسته حتی جوانان موتلفه را هم جذب کند. بنابراین جریان نواصولگرا درصدد حذف شخصیت‌های منتقد در مجلس است. اقای میرسلیم بحث‌هایی مطرح کرده و مستندات خود را به قوه قضاییه ارسال کرده که باید رسیدگی شود و با طرح نام نماینده‌ای مسئله به انحراف کشیده نشود چرا که میرسلیم از رئیس کمیسیون صحبت کرد اما فردی که بازداشت شده هیچگاه رئیس کمیسیون نبوده است. با این حال من این مسئله را فراتر از اصولگرایان می‌دانم و برای به خطر افتادن ماهیت و استقلال مجلس و سلب آزادی عمل از نمایندگان با این رویکرد قالیباف اعلام خطر می‌کنم. با این رویکرد حذفی حتی نمایندگان مجلس هم اجازه انتقاد و نقد نخواهد داشت. در این وضعیت رسانه‌ها و مردم که معلوم است چه سرنوشتی پیدا خواهند کرد.

شاهد تغییرات گفتمانی در جریان اصولگرا هستیم
نماینده مردم تهران در مجلس دهم با بیان اینکه شاهد تغییر گفتمانی در جریان اصولگرا هستیم بیان داشت: ما در جریان اصولگرا شاهد منزوی شدن جریان سنتی و برآمدن جریان نواصولگرا هستیم.جریان سنتی به خیلی از امور پایبند بود اما در جریان جدید ما این پایبندی را مشاهده نمی کنیم.بنظر می رسد این نگاه جدید که تحت عنوان نواصولگرایی در کشور راه افتاده از یک طرف شعار مبارزه با غرب می‌دهد  و دیگران را متهم می‌کند اما خود به نوعی به یک اقتصاد لیبرالی و نولبیرالی غربی معتقد است. درواقع این جریان فراتر از بحث‌های پوپولیستی در حال حرکت اقتصادی است تا در کنار قدرت سیاسی قدرت اقتصادی را هم تسخیر کند.سلحشوری ادامه داد: جریان سنتی اصولگرا در حاشیه قرار گرفته است و نباید منتظر سال‌های آتی باشیم و از الان می‌توانیم این جریان را یک جریان حاشیه‌ای به حساب‌بیاوریم. شما مشاهده کردید در سهم خواهی‌هایی که در مجلس یازدهم صورت گرفت میرسلیم تنها ماند و تعداد بسیار اندکی حاضر به حمایت از او شدند. موتلفه در مجلس یازدهم از نظر گفتمانی، عملکردی و تعداد در اقلیت است و به حاشیه رفته است و به نظر نمی‌رسد جریان نواصولگرایی جدیدی که جای پای خود را باز کرده به مقیدات سنتی‌ها پایبند باشد. صدای  «محمد رضا باهنر»، میرسلیم و حتی «احمد توکلی» چندان در جریان اصولگرایی شنیده نمی‌شود.


آقای قالیباف از فرصت پیش آمده برای دفاع از خود استفاده کند
عضو فراکسیون امید مجلس دهم در پاسخ به این سوال که اتهامات میرسلیم به قالیباف را چگونه ارزیابی می‌کنید هم اظهار داشت: آقای قالیباف و دوستان رئیس مجلس به نظر من باید از فرصت پیش آمده برای دفاع از خود و رفع اتهامات و ابهامات استفاده کنند. فرصت خوبی در اختیار قالیباف قرار گرفته است. از سوی دیگر باید توجه کنیم اتهامات مالی متفاوت از اتهامات سیاسی است. برای اتهامات سیاسی نمی‌شود کاری کرد اما کسی در مظان اتهامات مالی قرار گرفته باید شفاف‌سازی کند. نقش قوه قضاییه دراین زمینه هم کلیدی است.
مرجع : ایرنا
برچسب ها: پروانه سلحشوری