به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۱:۳۷
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب : ۲۲۸۲۷
طبق سيدبندي فيفا،

ایران درجام‌جهانی با آمريكا همگروه نمی‌شود

گروه ورزشي: بعد از 26 ماه رقابت مرحله مقدماتی در سراسر دنیا بالاخره 31 تیمی که جواز حضور در جام جهانی 2014 برزیل را کسب کردند مشخص شدند. در حالی که 6 ماه تا آغاز این تورنمنت معتبر باقیمانده دغدغه این روزهای تیم های صعود کرده مراسمی است که روز 15 آذر در برزیل برگزار می‌شود و تیم‌ها حریفانشان را می‌شناسند.
ایران درجام‌جهانی با آمريكا همگروه نمی‌شود
مراسم قرعه کشی جام‌جهانی 2014 روز جمعه 6 دسامبر سال 2013 ( روز 15 آذر سالجاری) ساعت یک بعدازظهر به وقت محلی و 19:30 به وقت تهران آغاز می‌شود. مراسم در منطقه کاستا دا سائیپه ایالت باهیا که در ساحل آتلانتیک کشور برزیل قرار گرفته برگزار خواهد شد. کاستا دا سائیپه منطقه لوکس و اشرافی برای گذراندن تعطیلات است و مراسم قرعه کشی در سالنی مجلل با حضور سپ بلاتر رئیس فیفا برگزار خواهد شد.

چه کسانی در این مراسم شرکت می‌کنند؟

مراسم را ژروم والک مدیر اجرایی فیفا اداره خواهد کرد و گوی های قرعه کشی را بازیکنان پیشین 8 کشوری که سابقه قهرمانی در 19 دوره قبلی جام جهانی را با پیراهن تیم ملی کشورشان دارند از سبد خارج می کنند. به نوشته روزنامه مترو زین الدین زیدان، کافو، فابیو کاناوارو، ماریو کمپس، لوتار ماتئوس و جف هورست اسطوره جام جهانی 1966 که احتمالا دوست صمیمی اش رونالد را با خود می‌آورد در این مراسم حضور خواهند داشت. در این مراسم همچنین 1300 مهمان ویژه که نمایندگان 31 کشور حاضر در رقابتهای جام‌جهانی هستند به اضافه 2000 نماینده رسانه‌ها از سراسر جهان هم حضور خواهند داشت.

قرعه کشی چطور انجام می شود؟

سی و یک تیم صعود کننده به همراه برزیل در 8 گروه 4 تیمی تقسیم می شوند. 4 تیم از آسیا، 5 تیم از آفریقا، 4 تیم از آمریکای شمالی و مرکزی، 6 تیم از آمریکای جنوبی و 13 تیم از اروپا در این رقابتها حضور دارند. برای اینکه تیم‌های قدرتمند جهان در همان دور ابتدایی حذف نشوند، مکانیزمی در نظر گرفته شده که مانع قرار گرفتن‌شان در یک گروه می‌شود و تیم ها بدون ترتیب در یک گروه قرار نمی‌گیرند. تمامی 32 تیم حاضر در 4 ظرف مختلف دسته بندی شده اند.

چه تیم هایی در یک ظرف قرار می گیرند؟

تقسیم‌بندی تیم های در ظرف های مختلف دو هدف را دنبال می‌کند؛ اول اینکه مانع قرار گرفتن 8 تیم برتر رده بندی فیفا در یک گروه شود و دوم اینکه تیم‌های تا حد ممکن تیم‌های یک قاره در گروه مشابه قرار نگیرند. در این نوع تقسیم بندی 4 ظرف وجود دارد که در هر ظرف 8 تیم وجود دارد. تیم‌ها به ترتیب در ظرف‌ها قرار گرفته‌اند و به همین دلیل همگروه نمی‌شوند. وقتی تیم‌های ظرف اول قرعه کشی شوند هر گروه اولین عضو خود را خواهد شناخت و در ادامه به ترتیب بقیه اعضای گروه نیز قرعه کشی می‌شوند. ظرف اول مربوط به 8 تیم نخست رده‌بندی فیفاست که در ماه اکتبر 2013 اعلام شده است. در ظرف نخست 8 تیم زیر حضور دارند:

برزیل (یازدهم) اسپانیا (اول) آلمان (دوم) آرژانتین (سوم) کلمبیا (چهارم) بلژیک (پنجم)
اروگوئه (ششم) سوئیس (هفتم)

در 3 ظرف دیگر تیم‌ها تقریبا به ترتیب قاره‌ها تقسیم‌بندی شده‌اند البته به دلیل تعداد زیاد نماینده های اروپا قرار گرفتن حداکثر دو تیم اروپایی در یک گروه اجتناب ناپذیر است. در شکل زیر 4 ظرفی که تیم‌های حاضر در آن قرار گرفته‌اند را مشاهده می‌کنید:

طبق سيدبندي فيفا، تيم ملي كشورمان يقننا با تيم‌هاي آمريكا، ژاپن، استراليا، كره، مكزيك، كاستاريكا و هندوراس همگروه نمي‌شود.

قرعه کشی تا چه حد در شانس صعود یک تیم از گروه تاثیر دارد؟

قرعه‌کشی اتفاقا بسیار هم مهم است. بر اساس تحقیقی که اخیرا توسط ESPN انجام شده 27 تیم از 32 تیم حاضر در رقابتهای جام جهانی در صورتی که قرعه خوبی داشته باشند تا 50 درصد شانس صعود خود به مرحله یک هشتم نهایی را افزایش خواهند داد. در این تحقیق شانس صعود تیم ملی انگلیس در بهترین حالت قرعه کشی برای این تیم 88.7 درصد خواهد بود اما در بدترین حالت قرعه کشی برای انگلیسی ها این شانس به 34.5 درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

چطور این مراسم را تماشا کنیم؟

این مراسم توسط 193 کشور جهان به صورت زنده پخش خواهد شد و وب سایت رسمی فیفا هم آن را به صورت زنده پخش می کند. بی بی سی یک ویژه برنامه 2.5 ساعته برای این مراسم ترتیب دیده و یورواسپورت هم این مراسم را به صورت کامل پوشش خواهد داد.

ياسر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۲:۴۰
چه شود اگر ايران با برزيل ؛ فرانسه و پرتغال همگروه بشه (179000)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۱۳:۴۳
کلمبیا و سوییس و بلژیک اروگوئه در سید یک؟!
مسخرست واقعا
اروگوئه با پلی آف اومد بالا (179059)
وحید . م
United States
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۲۰:۳۹
کلمبیا .. ایران .. کامرون .. بوسنی .. // فک کن!!! دیگه لذتی نمیمونه از جام جهانی (179329)
۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ۲۱:۱۲
ایران- کلمبیا- اکوادر-بوسنی!!! فکرشو کن!
واقعا سید بندی ضعیفه! (179351)