به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۳۰ ساعت ۰۰:۵۴
کد مطلب : ۲۲۸۲۹۵

اتحادیه اروپا نتایج انتخابات بلاروس را رد کرد

اتحادیه اروپا نتایج انتخابات بلاروس را رد کرد
گروه بین الملل:اتحادیه اروپا ضمن اعلام حمایت از معترضان بلاروس، نتایج اعلام‌شده توسط دولت این کشور مبنی بر پیروزی الکساندر لوکاشنکو با کسب «حدود ۸۰ درصد آرا» را رد کرد.
شارل میشل، رئیس شورای اروپا، پس از جلسه اعضای اتحادیه اروپا اعلام کرد که «شمار قابل‌توجهی» از مقامات بلاروس، به دلیل ارتباط داشتن با تقلب انتخاباتی و سرکوب مردم، به لیست تحریم‌های اروپا اضافه می‌شوند.او همچنین در توئیتی نوشت: «خشونت باید متوقف و مذاکرات فراگیر و صلح‌آمیز آغاز شود. رهبری بلاروس باید بیانگر خواست و اراده مردم کشور باشد.»پیش از جلسه اتحادیه اروپا، سویتلانا تسیخانوسکایا، رهبر مخالفان که در لیتوانی به سر می‌برد، از اتحادیه اروپا خواسته بود پیروزی  لوکاشنکو در انتخابات را به رسمیت نشناسد.
او در بخشی از یک پیام ویدئویی که به زبان انگلیسی ضبط شده بود، گفت: «از شما می‌خواهم این انتخابات تقلبی را به رسمیت نشناسید. لوکاشنکو از منظر ملت ما و مردم جهان مشروعیت خود را از دست داده است.»او اعتراضات کشور را «رستاخیز بلاروس» نامیده و همراه با معترضان خواستار استعفای رئیس‌جمهوری است.
همزمان با این تحولات، الکساندر لوکاشنکو به پلیس دستور داد اعتراضات در شهر مینسک، پایتخت این کشور، را سرکوب کند.مینسک و شهرهای دیگر بلاروس از دوشنبه گذشته شاهد اعتراضات گسترده‌ای علیه اعلام نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری است.
بلتا، خبرگزاری دولتی بلاروس، گزارش داد که  لوکاشنکو به فرماندهان پلیس گفته است: «دیگر هیچ‌گونه بی‌نظمی نباید در مینسک روی بدهد. مردم خسته شده‌اند و خواهان آرامش‌اند.»رئیس‌جمهور بلاروس که با جدی‌ترین چالش دوران ۲۶ ساله زمامداری خود روبه‌روست، همچنین دستور داده که برای جلوگیری از ورود «اسلحه و پیکارجویان»، کنترل نوار مرزی تشدید شود. لوکاشنکو گفت آن عده از کارکنان رسانه‌های دولتی که در همبستگی با معترضان استعفا داده‌اند، دوباره استخدام نخواهند شد.او همچنین از سخنانش از نهادهای امنیتی خواست جستجو برای شناسایی و بازداشت سازمان‌دهندگان اعتراضات را ادامه دهند.
اتحادیه اروپا تا کنون سعی کرده ضمن ابراز حمایت از معترضان، دولت روسیه را تحریک نکند. بلاروس یکی از وفادارترین متحدان روسیه است و با لیتوانی و لهستان، دو عضو اتحادیه اروپا، مرز مشترک دارد. اتحادیه اروپا همچنین می‌کوشد از تکرار رویدادهایی مشابه آن‌چه شش سال پیش در اوکراین روی داد، جلوگیری کند.
سال ۲۰۱۴ در اوکراین دولت طرفدار مسکو در نتیجه اعتراضات مردمی سرنگون شد ولی در پی آن روسیه در شرق اوکراین دخالت نظامی کرد که به مرگبارترین درگیری و بحران سال‌های اخیر اروپا منجر شد. دولت روسیه بارها در مورد دخالت غرب در اوضاع داخلی بلاروس هشدار داده است. دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، روز چهارشنبه بدون نام بردن از هیچ کشوری قدرت‌های خارجی را به دخالت در بلاروس متهم و آن را غیرقابل قبول توصیف کرد. از میان تمامی جمهوری‌های اتحاد شوروی، بلاروس با روسیه نزدیک‌ترین مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را دارد و در راهبرد امنیتی روسیه در سطح منطقه نقش مهمی ايفا می‌کند.
برچسب ها: اروپا بلاروس