به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۳۰ ساعت ۰۹:۵۵
کد مطلب : ۲۲۸۳۰۴
پمپئو: چین و روسیه مخالفت کنند، آن‌ها را تحریم می‌کنیم

ترامپ: می‌خواهم تمام تحریم‌ها علیه ایران را برگردانم

گروه سیاسی: رئیس جمهور ایالات متحده، اعلام کرد که واشینگتن از سازمان ملل متحد خواهد خواست تا تحریم‌های این نهاد بین المللی علیه ایران را از سر بگیرد.
ترامپ: می‌خواهم تمام تحریم‌ها علیه ایران را برگردانم
ایالات متحده هفته گذشته در تصویب قطعنامه پیشنهادی خود در شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران ناکام ماند به طوری که تنها رای مثبت جمهوری دومینیکن را توانست به دست آورد در حالی که یازده عضو شورای امنیت به آن رای ممتنع دادند و دو کشور چین و روسیه نیز رای منفی.
مقامات آمریکا پیش از این هشدار داده بودند که در صورت عدم تصویب قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، متوسل به مکانیسم ماشه برای بازگرداندن همه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی خواهند شد.
دونالد ترامپ باز هم این موضع را تکرار کرد و گفت که راهکار ایالات متحده اکنون مکانیسم ماشه است. ترامپ سپس با متهم کردن ایران به عدم تبعیت از توافق هسته‌ای موسوم به برجام خاطرنشان ساخت که «ایران هیچ گاه به سلاح اتمی دست نخواهد یافت».
وی اظهار کرد: از پمپئو، وزیر خارجه خواستم سازمان ملل را از قصد آمریکا برای بازگرداندن «تقریبا تمامی» تحریم‌های ایران با خبر کند. این همان مکانیسم ماشه است.
دولت دونالد ترامپ اگرچه واشینگتن را از توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران خارج ساخته است، اما می‌گوید مطابق بندی از این توافق که به مکانیسم ماشه شهرت یافته است، می‌تواند همه تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند.طبق مکانیسم ماشه که در قطعنامه ۲۲۳۱ گنجانده شده، کشورهایی که در توافق هسته‌ای مشارکت داشته‌اند می‌توانند ادعا کنند که طرف دیگرِ توافق از تعهدات خود عدول کرده و به این ترتیب، بعد از طی یک فرایند حقوقی چهار مرحله‌ای که در مجموع ۶۵ روز طول می‌کشد، تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران بازگردانده می‌شود.
آمریکا می‌گوید که منظور از کشورهای مشارکت‌کننده، کشورهایی است که برجام را امضا کرده‌اند، اما ایران، اتحادیه اروپا، چین و روسیه می‌گویند از آنجا که آمریکا از برجام خارج شده است، دیگر عضو مشارکت کننده تلقی نمی‌شود و نمی‌تواند از مکانیسم ماشه استفاده کند.
هشدار پومپئو به چین و روسیه
وزیر خارجه ایالات متحده به روسیه و چین هشدار داد که درخواست واشینگتن از شورای امنیت سازمان ملل متحد برای استفاده از مکانیسم ماشه و ازسرگیری تحریم‌ها علیه ایران را نادیده نگیرند.
 مایک پومپئو  در پاسخ به سئوال مجری شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز که آیا ایالات متحده در واکنش به مخالفت احتمالی چین و روسیه با این درخواست، تحریم‌هایی را علیه این کشورها اعمال خواهد کرد، گفت که «قطعا چنین خواهد بود».وی اظهار داشت: «ما هم‌اکنون نیز هر کشوری را که از تحریم‌ها تخطی کرده است، مجازات کرده‌ایم... در رابطه با تحریم‌های کنونی ایالات متحده، همه کشورها مسئول هستند. ما همین کار را نیز در رابطه با تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد [علیه ایران] خواهیم کرد.»
وزارت خارجه آمریکا هم  در بیانیه ای تایید کرد که پومپئو در روزهای ۲۰ و ۲۱ اوت به نیویورک سفر می کند تا شورای امنیت سازمان ملل را از قصد آمریکا برای فعال کردن مکانیزم موجود برای بازگرداندن تحریم های سازمان ملل علیه ایران آگاه کند.در این بیانیه آمده است: "۳۰ روز بعد از اطلاعیه وزیر خارجه پومپئو، طیفی از تحریم های سازمان ملل احیا خواهد شد، از جمله این نیازمندی که ایران کلیه فعالیت های مرتبط با غنی سازی را معلق کند. این همچنین تحریم ۱۳ ساله تسلیحاتی علیه ایران را تمدید خواهد کرد."
زمانی که آمریکا شکایت خود را در مورد "تخلف" ایران تسلیم شورای امنیت کرد، این نهاد ۳۰ روز وقت خواهد داشت قطعنامه ای را برای تمدید تحریم ها تصویب کند یا در غیر این صورت تحریم ها خود به خود بازخواهد گشت.


 
برچسب ها: آمریکا ایران