کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نباید این حرف زده شود که کرونا دروغ است

نگوییم کرونا وارد مجالس دینی نمی‌شود

خبرگزاری حوزه , 30 مرداد 1399 ساعت 11:15


گروه سیاسی: رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: اهل بیت دارای مقامات مختلفی اند و نباید مقام آنها را تنها منحصر در شفاء دادن بدانیم و بگوییم برای گرفتن شفاء به حرم برویم، این نوع سخنان موهون کردن مقام اهل بیت است و نباید مطرح شود.
آیت الله محمد جواد فاضل در نشست علمی که با موضوع پرسش های فقهی عزاداری در دوران کرونا در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در قم برگزار شد، گفت: کرونا قضیه ای است که همه عالم از اقتصاد بشر تا سیاست و اجتماع را فرا گرفته و تحت تأثیر قرار داده است. آنچه که مهم است این که در نظام جمهوری اسلامی، در ماه رمضان بسیاری از مجالس و اجتماعات به دلیل انتشار این ویروس تعطیل شده و الان که ماه محرم و عزاداری فرا رسیده اوضاع چه خواهد شد؟ و آیا این مسئله تحت تأثیر کرونا قرار خواهد گرفت؟ این نکته روشن شد که بین علم و دین تعارضی نیست و واقعیت های علمی را بزرگان دینی می پذیرند و با واقعیت علمی، مناسک علمی هم تنظیم می شود؛ این مسئله در این چند ماه به خوبی برای مراکز علمی و سیاست مداران ثابت شده که حوزه های علمیه واقعیت های علمی را انکار نکرده؛ بلکه به مقتضای آن مناسک و اجتماعات دینی مردم را تنظیم می نمایند.
این استاد درس خارج گفت: نباید این حرف زده شود که کرونا دروغ است و یا بیش از حد خود مطرح شده است؛ امروز کرونا در واقعیت دیده می شود. کسی نباید بگوید که کرونا در دایره خاصی از محافل است و در حرم ها، مجالس امام حسین و... نمی رود؛ البته این نوع سخنان نادر است؛ اما متأسفانه به نام حوزه و روحانیت ثبت می شود. نمی شود بگویم این ویروس وارد مجالس اهل بیت(ع) نمی شود و به افراد هم سرایت نمی کند؛ متأسفانه این سخنان هم زده شده است.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) عنوان کرد: وقتی این فتوا در مورد عزاداری در ایام ویروس کرونا نقل شده، بعضی در فضای مجازی حرفهایی زدند و گفتند« امام حسین آقا بالاسر نمی خواهد»، این دسته از افراد با این نوع سخن گفتن می خواهند مردم را علیه مراجع شیعه تحریک کنند؛ باید بگوییم مراجع نوکر دین هستند؛ مرجعی نداریم که عزاداری برای سالار شهیدان جزو تاروپود وجود او نباشد؛ لذا این توطئه را مردم، طلاب و فضلا و... توجه داشته باشند، مبادا با این تعابیر بخواهیم ذهن مردم را مشوش کنیم.
این استاد درس خارج گفت: از آقایانی که می گویند حرم شفاست، سوال می کنیم آیا اهل بیت (ع) خود را به عنوان شافی و طبیب جسمی معرفی می کردند یا اهل بیت (ع) به اسباب طبیعی دستور می‌دادند؟؛ ولی گاهی برای نشان دادن مقام خود، از کرامت و معجزه ای استفاده می کردند. به نظرم معرفی کردن مقام ائمه این که برای شفاء به حرم برویم و بگوییم آنها شفاخانه هستند، مطرح کردن این نوع سخنان، جز توهین به ایشان چیز دیگر نیست. باید بدانیم اهل بیت(ع) واسطه فیض و منبع علم اند، نه این که برای امراض و امور ناچیز دنیوی، شفاء را از آنها بخواهیم.
آیت الله فاضل لنکرانی افزود: اهل بیت دارای مقامات مختلفی اند و نباید مقام آنها را تنها منحصر در شفاء دادن بدانیم و بگوییم برای گرفتن شفاء به حرم برویم، این نوع سخنان موهون کردن مقام اهل بیت است و نباید مطرح شود. لازم می دانم بگویم که عزاداری با شکوه تر برگزار شود و این به معنای مخالفت با ضوابط بهداشتی نیست. باید از هر فرصتی برای عزاداری استفاده کنند. این معنای با شکوه بودن است. نباید با این شرایط عزاداری را وارد اجتماعات در هم پیچیده کرد.

 


کد مطلب: 228319

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/228319/نگوییم-کرونا-وارد-مجالس-دینی-نمی-شود

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir