به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۴۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ساعت ۲۳:۵۵
کد مطلب : ۲۲۸۶۳
وزارت علوم، گزارش 100 روزه فعالیت‌های خود را منتشر کرد

رسیدگی به وضعیت اساتيد بازنشسته

گروه جامعه: وزارت علوم، گزارش 100 روزه فعالیت‌های خود را در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی، پژوهشی، فناوری، دانشجویی و مدیریتی منتشر کرد. این گزارش در دو بخش « امور زیر بنایی و برنامه‌ریزی کلان» و « عملکرد زیر نظام های فرهنگی، آموزشی، پژوهشی - فناوری، دانشجویی و مدیریتی» تنظیم و به دولت ارائه شده است.
رسیدگی به وضعیت اساتيد بازنشسته
گزارش امور زیر بنایی
در اولین بخش امور زیربنایی، با عنوان « تدوین برنامه عملیاتی» آمده است که برنامه عملیاتی وزارت علوم از اسناد بالادستی نظام علمی کشور، متناسب با اولویت‌ها و موضوعات راهبردی استخراج و به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است. قابل ذکر است که بر اساس نظر مرکز پژوهش‌های مجلس برنامه عملیاتی وزارت علوم 100درصد منطبق بر اسناد بالادستی ارزیابی شده است. -« وضعیت موجود آموزش عالی » مورد ارزیابی واقع شده که از محورهای مهم آن می‌توان به خالی ماندن بخش زیادی از ظرفیت‌های ایجاد شده به ویژه در دانشگاه‌های غیر دولتی– غیرانتفاعی، کسری بودجه دانشگاه‌ها، وضعیت پردیس‌های خودگردان و روش اعزام دانشجو به خارج که موجبات نارضایتی مردم را فراهم کرده بود، اشاره کرد. - گزارش « تمرکز زدایی» را محور عملکرد قرار داده است. در این بند آمده است آیین‌نامه‌های مدیریت دانشگاه‌ها با رویکرد و واگذاری اختیارات بیشتر به دانشگاه‌ها و مشارکت بیشتر دانشگاهیان دردست اقدام است و در ساختار و ترکیب هیأت‌های امناء بازنگری انجام می‌شود.

گزارش عملکرد معاونت‌های وزارت علوم
بخش دوم گزارش که به عملکرد زیر نظام‌ها می پردازد، شامل حوزه‌های فرهنگی، آموزشی، پژوهشی، فناوری، دانشجویی و مدیریتی است.

تدوین پیش نویس سند جامع تکریم مساجد دانشگاهی
درحوزه « فرهنگی» تشکیل 12 باشگاه آزاد اندیشی و برگزاری بیش از 100 کرسی آزاد اندیشی در دانشگاهها، تدوین پیش نویس سند جامع تکریم مساجد دانشگاهی وتوسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز در دانشگاهها و برگزاری چهارمین یادواره تئاتر دانشگاهی و دفاع مقدس و سومین جشنواره دانشگاهی ادبیات و داستان رضوی گزارش شده است.

رسیدگی به وضعیت استادان بازنشسته
در حوزه « آموزشی»، رسیدگی به وضعیت استادان بازنشسته، تدوین شاخص‌های جامع نظارت و ارزیابی با هدف ارتقای کیفیت آموزش، و پژوهش و بازنگری متون و محتوای 50 برنامه درسی با اتکا به شاخص‌های ارزش‌مداری، غنی سازی و کارآمدی محور قرار گرفته است.

پیگیری تصویب اعتبارات ردیف طرح‌های کلان ملی در شورای عالی عتف
در حوزه « پژوهش و فناوری»، نیز علاوه بر حل اختلافات موجود میان معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با وزارت علوم که باعث شده بود قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان به مدت 3 سال بدون عملکرد باقی بماند، جهت تأسیس پارک‌های بین المللی پیشرفته علم و فناوری هم برنامه ریزی صورت گرفته است. همچنین آغاز بومی سازی ساخت پالایشگاه گاز و پیگیری تصویب اعتبارات ردیف طرح‌های کلان ملی در شورای عالی عتف هم در زمره، عملکرد این حوزه بوده است.

تغییر رویکرد در پذیرش دانشجویان بورس خارج
در حوزه «دانشجویی »، رسیدگی به پرونده 400 نفر از دانشجویانی که به دلایل مختلف از تحصیل محروم شده بودند و دادن اجازه تحصیل به 126 نفر آنها با اخذ تعهد و بازگرداندن فضای شور و نشاط به دانشگاه‌ها، تحت پوشش بیمه تکمیلی قراردادن کلیه دانشجویان از اول مهر ماه سال جاری، و تغییر رویکرد در پذیرش دانشجویان بورس خارج از طریق شرکت در آزمون سراسری و ایجاد رقابت کامل در این زمینه و از مهمترین محورهای عملکرد در حوزه دانشجویی اعلام شده است.

سازماندهی تشکیلات و نیروهای انسانی ستاد وزارت
در حوزه «مدیریتی»، رسیدگی به وضعیت مدیران دانشگاهی و ستاد وزارت، سازماندهی تشکیلات و نیروهای انسانی ستاد وزارت و تشکیل هیات اجرایی منابع انسانی « غیر هیات علمی» حوزه ستادی جهت تعمیم آیین نامه استخدامی کارکنان دانشگاه‌ها به ستاد دو محور از محورهای گزارش عملکرد وزارت علوم در حوزه مدیریتی است.
شایان ذکر است، حضور وزیر علوم در اجلاس یونسکو و ملاقات وی با 7 تن از همتایان خود در مقر یونسکو در پاریس و سخنرانی در اجلاس عمومی آن سازمان، همچنین فراهم آوردن زمینه تأسیس اتحادیه دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران و عراق، از مهمترین موارد قابل ذکر در حوزه روابط بین الملل در وزارت علوم گزارش شده است.