کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بازگشت آرامش به بازار موبایل

کاهش ۱۵ تا ۳۰ درصدی قیمت موبایل

1 شهريور 1399 ساعت 18:12


گروه اقتصادی: قیمت موبایل کاهش یافته و ۵۰۰ هزار گوشی که در پشت سد گمرک گیر کرده بودند ترخیص شده و وارد بازار شده اند. دلیل این امر نیز تخصیص ارز مورد نیاز توسط بانک مرکزی به واردکنندگان موبایل بوده است. با این همه به گفته کارشناسان اکنون واردکنندگان موبایل در دوران پیک واردات گوشی هستند، در صورتی که به دلیل نزدیکی مهرماه مردم به دنبال خرید لوازم التحریر و مایحتاج دانش آموزان بوده و کمتر به فکر خرید موبایل هستند. البته با وجود شیوع کرونا و رواج آموزش از راه دور به ویژه ارائه نرم افزار شاد توسط وزارت آموزش و پرورش به نظر می رسد گوشی موبایل نیز جزو اقلام ضروری برای تحصیل دانش آموزان به شمار می روند.

گوشی هایی که پشت سد گمرک گیر کرده بودند
 حسین غروی‌رام رییس هیات مدیره انجمن واردکنندگان موبایل چندی پیش با بیان اینکه بیش از سه ماه از انبار شدن ۵۰۰ هزار تلفن همراه در گمرک می‌گذرد، گفت: در حال حاضر منابع ارزی کشور محدود است اما برای بازگشت وضعیت بازار موبایل و همچنین تامین نیاز مردم باید برای آزادسازی تلفن‌های همراه معط‌ل مانده در گمرک، ارز اختصاص داده شود.او افزود: ۸۶ درصد تلفن‌های همراه موجود در گمرک با قیمت زیر ۳۰۰ یورو هستند و ۱۴ درصد دیگر این تلفن‌های همراه بالای ۳۰۰ یورو هستند که بانک مرکزی باید برای تامین نیاز مردم، نسبت به اختصاص ارز مورد نیاز اقدام کند.غروری‌رام گفت: در حال حاضر روزانه ۱۴۰۰ تلفن همراه فعال و ثبت می‌شود که ۸۰ درصد از این تلفن‌های همراه جزو گران‌ترین گوشی‌های همراه محسوب می‌شوند. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که با توجه به اینکه در سال گذشته روزانه ۵ هزار تلفن همراه فعال و ثبت می‌شد در سال جاری این آمار به روزانه ۱۴۰۰ تلفن همراه کاهش پیدا کرده است. با توجه به آمار کاهشی که در کشور به خاطر نوسانات ارزی داریم برای جلوگیری از قاچاق تلفن همراه باید از سامانه افق استفاده شود.

کاهش ۱۵ تا ۳۰ درصدی قیمت موبایل
کارشناسان معتقدند که تخصیص ارز صورت گرفته و کالا به میزان کافی در بازار وجود دارد و به همین دلیل کاهش ۱۵ تا ۳۰ درصدی قیمت موبایل را شاهد هستیم.رضا عالیان، مدیر روابط عمومی انجمن واردکنندگان موبایل  اظهار کرد: از گفته های رییس انجمن واردکنندگان موبایل سوء برداشت شده است.او افزود:  موبایل ها در پشت سد گمرک گیر نکرده اند، در گمرک روالی وجود دارد و تا زمانی که ارز از سوی بانک مرکزی به گوشی های وارداتی اختصاص نیابد، گوشی ها از گمرک ترخیص نمی شوند.عالیان در ادامه بیان کرد:  روال به این صورت است که گوشی ها ثبت سفارش می شوند، پس از تایید وارد کشور شده و عوارض پرداخت شده و روال قانونی طی می شود. پس از آن باید ارز مورد نیاز از سوی بانک مرکزی تخصیص یابد تا گوشی ها ترخیص شوند.او افزود: بانک مرکزی نیز مدتی اعلام کرده بود که صادرکنندگان به تعهدات خود عمل نکرده و ارزهای حاصل از صادرات را ارائه نکرده اند. به همین دلیل مدتی طول کشید تا ارز مورد نیاز از سوی بانک مرکزی به گوشی های موبایل تخصیص یابد. پس از تخصیص ارز، گوشی ها ترخیص شده و سپس قیمت موبایل در بازار ۱۵ تا ۳۰ درصد ارزانتر شد.عالیان درباره علت نوسانات شدید  قیمت موبایل بیان کرد: دلایل این امر بسیار منطقی است. زنجیره واردات موبایل از زمانی که واردات صورت می گیرد تا زمان توزیع در بازار با این که ذی نفعان اندکی دارد، زنجیره ای بسیار پیچیده و طولانی دارد. از طرفی دیگر نظارت بر روی این کالا بسیار بیشتر از دیگر اجناس وارداتی است. شاید کمتر کالایی در بازار وجود داشته باشد که چنین نظارتی بر روی آن وجود داشته باشد.او گفت: موبایل مسیر مشخصی را طی می کند و زمانی که سیم کارت در آن قرار بگیرد مشخص می شود فردی با چه مشخصاتی صاحب این گوشی شده است و نباید اینهمه کشمکش داشته باشد. با این حال منفعتی در این بازی است و عده ای نمی گذارند به همین شفافیت واردات و توزیع موبایل صورت بگیرد.

مشکلات واردات رفع شده اند
کارشناسان بر این باورند که مشکلات واردات موبایل رفع شده و دیگر واردات گوشی های همراه به راحتی صورت می گیرد.مهدی محبی، نایب رییس اتحادیه دستگاه های مخابراتی اظهار کرد: ۵۰۰ هزار گوشی موبایلی که در گمرک مانده بود ترخیص شده و اکنون بار جدید وارد گمرک شده و منتظر تخصیص ارز توسط بانک مرکزی است.
او افزود: بارهای قدیمی همه وارد بازار شده اند و مشکلات واردات کالا که به دلیل بحران کرونا رخ داده بود رفع شده اند. به همین دلیل قیمت موبایل ارزان تر شده است.محبی در رابطه با بحران گرانی موبایل های گران تر از ۳۰۰ یورو بیان کرد: این امر به دلیل ابلاغیه ای مبنی بر ممنوعیت واردات گوشی های گران تر از ۳۰۰ یورو رخ داده بود که اکنون این مشکل رفع شده است.او افزود: مشکلات ثبت سفارش نیز مرتفع شده و اکنون کالاهای وارداتی به راحتی ثبت سفارش شده و واردات کالا انجام می شود و آرامش به بازار موبایل بازگشته است.


کد مطلب: 228665

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/228665/کاهش-۱۵-۳۰-درصدی-قیمت-موبایل

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir