به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۰۶ ساعت ۲۳:۳۶
کد مطلب : ۲۲۸۶۷
رییس سازمان انرژی اتمی:

در راکتور اراک هیچ فعالیتی متوقف نمی‌شود

گروه سياسي: رییس سازمان انرژی اتمی گفت: نگران توقف فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی کشور نباشید چرا که این فعالیت‌ها در هیچ بخشی به ویژه غنی‌سازی متوقف نمی‌شود.
در راکتور اراک هیچ فعالیتی متوقف نمی‌شود
علی‌اکبر صالحی در حاشیه اولین همایش ملی شتاب‌دهنده‌ها و کاربردهای آن که عصر امروز (چهارشنبه) در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، با اشاره به مذاکرات هسته‌یی"ژنو 3"، گفت: به هر حال در مذاکرات داد و ستد است اما در رابطه با فعالیت‌های هسته‌یی اطمینان می‌دهم که به هیچ وجه نگران توقف فعالیت‌های هسته‌یی در هیچ بخشی از آن به ویژه غنی‌سازی نباشید. وی گفت: فقط قرار است ما تولید اورانیوم تا غنای 20 درصد را متوقف کنیم. این در حالی است که از ابتدا هم برنامه‌ای برای تولید مواد 20 درصدی نداشتیم. در دوره آقای آقازاده ایشان نامه نوشتند به آژانس که برای راکتور تهران به سوخت 20 درصد نیاز داریم و در اولین دوره حضور بنده در سازمان این درخواست پیگیری شد که آن‌ها به دلایل مختلف از ارائه آن خودداری کردند و متخصصان ما خودشان 20 درصد را تولید کردند؛ اما باز هم تاکید می‌کنم ما قصد تولید اورانیوم تا غنای 20 درصد نداشتیم.

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: ما حدود 405 کیلو اورانیوم با غنای 20 درصد تولید کرده‌ایم که نزدیک به 200 کیلوگرم آن به U3O8 تبدیل شد و سپس مقداری از این U3O8 تبدیل به صفحه سوخت شد و الان حدود 190 کیلوگرم U3O8 داریم. میزان ذخایر اورانیوم 20 درصدی ما نیاز راکتورهای‌مان در آینده را برطرف خواهد کرد و اگر خواستیم راکتور جدیدی بسازیم همان زمان اقدام به برطرف کردن نیازمان می‌کنیم. صالحی گفت: سانتریفیوژهایی که اورانیوم تا غنای 20 درصد تولید می‌کردند متوقف نخواهند شد بلکه اورانیوم با غنای پنج درصد تولید می‌کنند.

وی در رابطه با راکتور اراک نیز تاکید کرد: در راکتور اراک هیچ چیز را متوقف نمی‌کنیم. بر اساس توافق میان ایران و 1+5 بنا شده است تا ما مجتمع‌های سوخت برای راکتور اراک را با تاخیر زمانی تولید کنیم در حالی که ساخت و تولید میله‌های سوخت،‌ قرص سوخت و گیرنده‌ها انجام می‌شود. تنها ساخت مجتمع با تاخیر انجام می‌شود و این در حالی است که خیلی هم در ساخت مجتمع‌های سوخت به لحاظ فنی عجله‌ای نداریم. در حال حاضر یک مجتمع سوخت نمونه برای راکتور اراک به طول 60 سانتی‌متر در راکتور تهران قرار گرفته و در معرض تشعشع است تا تست‌های آن انجام شود. رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: سایر فعالیت‌های مربوط به ساخت و ساز راکتور اراک کماکان پیش می‌رود.

صالحی اظهار کرد: چیزی که نشانگر توقف در فعالیت‌ها و روند هسته‌یی ایران باشد وجود ندارد. ممکن است برخی‌ها به دور از واقعیت‌های فنی بگویند باید غنی‌سازی 20 درصدی را حفظ کنیم اما این‌جا فقط بحث‌های سیاسی مطرح نیست، الزامات فنی هم وجود دارد. معاون رییس‌جمهور تاکید کرد: آن چه در "ژنو 3" اتفاق افتاد نقطه عطفی بود که جمهوری اسلامی ایران در نتیجه پایمردی، استقامت، انسجام داخلی و حرکت تحت ارشادات رهبری به دست آورد و در این تفاهم توانستیم به گفته رییس‌جمهور،‌ در سامانه تحریم‌ها علیه ایران ترک ایجاد کنیم و قبح تحریم‌ها ریخته شود. او درباره اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر این که لغو تحریم‌ها قابل بازگشت است، گفت: متوجه نمی‌شوم این حرف یعنی چه. ما امروز روندی را آغاز کردیم و به نظر امکان‌پذیر می‌آید. در عین حال که چیزی را از دست ندادیم.

صالحی در پاسخ به این پرسش که ممکن است همکاری‌های شش ماهه ایران با کشورهای 1+5 و آژانس در چارچوب مذاکرات ژنو مثل گذشته به دو سال و یا بیش‌تر بکشد، تصریح کرد: خارجی‌ها یک مثالی دارند که می‌گویند شیطان در جزییات وارد می‌شود. در حال حاضر مرحله اولیه که مورد توافق قرار گرفته است در مدت زمان شش ماه اجرا می‌شود. مرحله بعد اقدامات گام به گام است که دوره اعتمادسازی است و هنوز مدت زمان آن تعیین نشده است و گام نهایی که قرار است در آن چارچوب وضعیت هسته‌یی ایران عادی شود مثل آن چه که درباره ژاپن اتفاق افتاد.

رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: در مرحله دوم که اقدامات گام به گام است جزییات بیش‌تری وجود دارد و امیدواریم در این مرحله مانع نفوذ شیطان به جزییات شویم. او در پاسخ به سوالی درباره اظهارات مقامات آمریکایی پس از مذاکرات "ژنو 3"، گفت: مهم این است که اصل کار انجام شده است و این‌ها دیگر فرعیات است و نباید به آن توجه کرد. صالحی درباره سوخت 20 درصدی مورد نیاز راکتور تهران اظهارکرد: راکتور تهران تا سال‌های سال از ذخیره خوب سوختی برخوردار است.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره حضور بازرسان آژانس به طور روزانه تصریح کرد: بازرسان همین الان هم طبق توافق‌نامه‌هایی که میان ایران و آژانس وجود دارد بازرسی سرزده و یا دوره‌یی دارند. در چارچوب توافق ایران و 1+5 بازرسی‌هایی اضافه شده است؛ ما قبلا اجازه نمی‌دادیم اطلاعات دوربین‌های نصب شده در مراکز هسته‌یی‌مان به طورمستقیم به آژانس منتقل شود و الان هم اجازه آن را نداده‌ایم. آژانس درخواست کرده است که بیاید و هر روز اطلاعات دوربین‌ها را دریافت کند.

صالحی درباره برداشته شدن تحریم‌ها از دارو گفت: لغو تحریم‌ها در بخش دارویی از قبل هم صورت گرفته بود و در توافق ایران و 1+5 چند بانک مشخصا تعیین می‌شوند تا برای افتتاح ال‌سی مشکلی نداشته باشند. وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی پرسید گفته می‌شود توافق ایران و 1+5 ضمیمه منتشر نشده‌ای دارد، با رد این مطلب گفت: هیچ چیزی که در چارچوب مذاکرات "ژنو 3" منتشر نشده باشد، وجود ندارد.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره فعالیت‌های راکتور اراک یادآور شد: ساخت و ساز در راکتور اراک ادامه می‌یابد. صالحی در پاسخ به این که انرژی هسته‌یی چه نقشی در رفع آلودگی هوا دارد؟ بیان کرد که هر نیروگاه 1000 مگاواتی هسته‌یی می‌تواند مانع انتشار 7 میلیون تن آلاینده در سال شود. وی زمان توافق ایران و 1+5 را ماه دسامبر عنوان کرد و درباره حضور بازرسان در ایران، گفت: بازرسی‌ها در ایران به طور معمول انجام می‌شود و صرفا بازرسان در این روند تغییر می‌کنند.
مرجع : ايسنا