به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۰۳ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب : ۲۲۸۹۰۹

ماندگارترین کاراکتر‌های سینمای ایران

ماندگارترین کاراکتر‌های سینمای ایران
گروه فرهنگی:  می‌توان در فیلم‌های سینمای ایران شخصیت‌هایی یافت که در حافظه نسل‌ها باقی مانده است .علت این ماندگاری شاید به واسطه‌ی فیلم نامه یا کارگردانی باشد، ولی هرگز نمی‌توان از بازی بازیگران آنها چشم پوشی کرد.
 
طوبا - زیرپوست شهر
زیر پوست شهر ساخته رخشان بنی اعتماد در سال ۱۳۷۹، یکی از فیلم‌های ماندگار سینمای ایران است. این فیلم به بیان چالش‌های اجتماعی زنان از جمله تبعیض‌های ناروا علیه آنان می‌پردازد.گلاب آدینه در نقش طوبا یکى از بهترین و موفق‌ترین نقش‌آفرینی‌های خود را در این اثر بر جاى گذاشته است. به‌طورکلی گلاب آدینه در نقش طوبى معناى واقعى و حقیقى کلمه مادر را نشان داده است؛ مادری رنج کشیده، ساده و بی ادعا.
 
یارولی دده بالا - نان و عشق و موتور ۱۰۰۰
فیلم نان عشق موتور ۱۰۰۰ به کارگردانی ابوالحسن داوودی محصول سال ۱۳۸۰ است. یارولی عموی باران که تنها نگهدارنده وی و قیم او نیز بشمار می‌آید، پس از تعلل باران در مورد ازدواج، او را موظف به تصمیم گیری و انتخاب همسر در مدتی معین می‌کند. اکبر عبدی مرد هزار چهره سینمای ایران با نقش یارولی دده بالا با آن لهجه شیرین وتکرار نشدنی با آنکه حضورکمی در فیلم دارد، ولی همیشه در یاد باقی می‌ماند.

گلرخ کمالی - سگ کشی
فیلم سینمایی سگ کشی به کارگردانی بهرام بیضایی محصول سال ۱۳۸۰ است. زنی به دنبال خرید چک‌های برگشتی همسرش به قیمت یک چندم است تا همسرش را آزاد کند.او تصور می‌کند اصل اموال را شریک همسرش برده، اما ماجرا چیز دیگری است. شخصیت پردازی بی نظیر بیضایی از گلرخ کمالی و بازی قابل قبول مژده شمسایی یکی از ماندگارترین نقش‌ها را خلق می‌کند. مژده شمسایی در نقش گلرخ کمالی به خوبی تمام حالات دورنی و بیرونی شخصیت از غم و اندوه تا عشق و نفرت را به تصویر می‌کشد.

حامد - شب یلدا
فیلم سینمایی شب یلدا به کارگردانی کیومرث پوراحمد و نویسندگی کیومرث پوراحمد با مشاوره کامبوزیا پرتوی محصول سال ۱۳۸۰ است. حامد علی‌رغم علاقه بسیار به همسرش مهناز و فرزندش نازی، آن‌ها را پس از ده سال زندگی مشترک به خارج از کشور می‌فرستد...شب یلدا نقطه اوج فیلم‌سازی پوراحمد است. بازی محمد رضا فروتن به عنوان تنها شخصیت فیلم، دریک لوکشین، منحصر به فرد است. فروتن با بازی بی نظیرش به خوبی نقش مرد تنها و شکست خورده را به تصویر می‌کشد.

ترانه - من ترانه پانزده سال دارم 
فیلم من ترانه پانزده سال دارم به کارگردانی رسول صدرعاملی محصول سال ۱۳۸۰ که جوایز متعددی را از بیستمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر دریافت کرد. ترانه علیدوستی در اولین حضورش سینما نقش به یادماندنی آفرید.بازی به اندازه و درست ترانه علیدوستی در نقش ترانه چالشی سخت برای اولین حضور هرکسی به عنوان بازیگر است که ترانه علیدوستی نه تنها به خوبی از پس آن برآمد بلکه آن را به یادماندنی هم کرد.

مرتضی - چهارشنبه سوری
چهارشنبه سوری محصول سال ۱۳۸۱ سومین ساخته سینمایی اصغر فرهادی است. دختر جوانی به نام روح انگیز، روز چهارشنبه سوری برای کار به خانه‌ی خانواده‌ای متوسط وارد می‌شود.چهارشنبه سوری بخش اعظمی از موفقیتش را مدیون بازی حمید فرخ نژاد در نقش مرتضی است، حرف زدن، راه رفتن، سیگار کشیدن فرخ نژاد از به یادمانی‌ترین بازی‌های اوست.

رضا مثقالی معروف به رضا مارمولک - مارمولک
مارمولک فیلمی به کارگردانی کمال تبریزی محصول سال ۱۳۸۳ است. رضا مارمولک را هم می‌توان شاه‌نقش پرستویی در زمینه کمدی دانست.پرستویی در این فیلم به شکلی استادانه هر دو شخصیت دزد و روحانی را با تمام ظرایف و ریزه‌کاری‌ها ایفا می‌کند. او در هیچ‌کدام از این دو شخصیت‌ها نه اغراق و اضافه‌کاری دارد و نه به دنبال گدایی خنده از مخاطب به هرقیمتی است.

سپیده - درباره الی
درباره الی فیلمی به کارگردانی اصغر فرهادی و محصول سال ۱۳۸۷ است که به‌زعم بسیاری از کارشناسان، آغازکننده جریان رئالیسم و فصل جدیدی از موج نوی سینمای ایران بوده است. درباره الی همه خصوصیات سینمای فرهادی را در بارزترین شکل ممکن منعکس می‌کند.خصوصیاتی که اکنون به‌عنوان ویژگی‌های سبکی این فیلم‌ساز در سراسر دنیا شناخته می‌شود. سپیده درباره الی از آن نقش‌هایی هست که هربازیگری نمی‌تواند آن را اجرا کند و گلشفیته به خوبی از پس آن برآمده. بازی او در نقش سپیده از به یاد ماندنی‌ترین بازی‌های تاریخ سینما است.

نادر - جدایی نادر از سیمین
فیلم جدایی نادر از سیمین ساخته‌ی اصغر فرهادی محصول سال ۱۳۸۹ است که این فیلم دارای جوایز بسیاری از جمله جایزه اسکار، گلدن گلوب، سزار و جایزه بازیگری به صورت جمعی از جشنواره برلین ‌می‌باشد.اما حضور پیمان معادی به عنوان اولین نقش جدی و بلند او برای همیشه در خاطره می ماند. معادی در فیلم درباره الی نوید یک بازیگر با استعداد را داد و با جدایی نادر از سیمین به قله‌های این موفقیت رسید. بازی با ظرافت و پر جزئیات بیش از هدایت کارگردان متکی به درک او از نقش است.
برچسب ها: سینمای ایران