به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۰۳ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب : ۲۲۸۹۱۴

کارگران در این ۷ ماه چقدر حقوق می‌گیرند؟

کارگران در این ۷ ماه چقدر حقوق می‌گیرند؟
گروه اقتصادی:روز گذشته پس از ماه‌ها انتظار، حق مسکن کارگران از سوی دولت ابلاغ شد. حق مسکنی که طی سال‌های متمادی ۱۰ تا ۴۰ هزار تومان بود و سپس به ۱۰۰ هزار تومان رسید و در نهایت امسال با توجه به فاصله معنادار دخل و خرج کارگران، با ۲۰۰ هزار تومان افزایش که بی‌سابقه هم بود، به ۳۰۰ هزار تومان رسید.
البته اگرچه نام این مؤلفه مزدی حق مسکن است اما با توجه به نجومی بودن قیمت مسکن در کشور و آنطور که اظهارات مسئولان حوزه کار و البته ارقام ناچیز مربوط به این بخش نشان می‌دهد، به نظر می‌رسد حق مسکن بیشتر مؤلفه ای برای افزایش میزان دستمزد است و ذکر عنوان «حق مسکن» تنها یک اسم بوده و ربطی به جبران هزینه‌های مسکن ندارد.در جدول زیر جزئیات مربوط به مقایسه حق مسکن با دو مؤلفه متوسط اجاره بها (برای هر متر مربع واحد مسکونی) و متوسط خرید هر متر مربع واحد مسکونی در دهه ۹۰ آمده است. (ارقام به تومان است)

ارزیابی ارقام جدول فوق، نشان می‌دهد که حق مسکن کارگران برای امسال اگرچه با افزایش ۲۰۰ درصدی به ۳۰۰ هزار تومان رسیده است اما با توجه به نرخ خرید و اجاره مسکن، این آیتم در فیش حقوقی بیشتر جنبه تزئینی دارد.
با این وجود، افزایش ۲۰۰ هزار تومانی این مؤلفه، اقدامی مثبت بوده و می‌تواند در چانه زنی برای تعیین حقوق‌های سال‌های آینده نقش اساسی ایفا کند.

میزان حقوق دریافتی کارگران طی هفت ماه باقی مانده از سال
به گزارش مهر، از سویی دیگر با توجه به اینکه این مؤلفه مزدی به ۳۰۰ هزار تومان رسیده، در مجموع دریافتی کارگران مشمول قانون کار به صورت میانگین یک رشد ۱۰ درصدی را ایجاد کرده است؛ به گونه‌ای که هیچ کارگری دیگر نباید کمتر از ۲ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان حقوق بگیرد.بر این اساس، به حقوق کارگران مجرد حدود ۱۰.۶ درصد و کارگران دارای یک فرزند حدود ۹.۲ درصد و کارگران دارای دو فرزند حدود ۹.۱ درصد افزوده شد. دستمزد کارگران بدون سابقه که سال اول فعالیت خود را دارند، حدود ۱۱.۵ درصد افزوده شد.

رقم نهایی دستمزد کارگران در سال ۹۹