به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۰۶ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب : ۲۲۹۲۷۹

کاهش درآمد عربستان از صادرات نفت

کاهش درآمد عربستان از صادرات نفت
گروه اقتصادی: ارزش صادرات نفت عربستان سعودی در ماه ژوئن بر مبنای سالانه ۵۴.۸ درصد معادل ۸.۷ میلیارد دلار (۳۲.۶ میلیارد ریال سعودی) سقوط کرد.
 آمار رسمی نشان داد صادرات نفت عربستان سعودی به عنوان سهمی از کل صادرات این کشور از ۷۷.۱ درصد در ژوئن سال ۲۰۱۹ به ۶۱.۹ درصد در ژوئن امسال کاهش پیدا کرد.
ارزش کل صادرات عربستان سعودی در ژوئن سال ۲۰۲۰ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۳.۶ درصد کاهش پیدا کرد. با این حال ارزش صادرات در ژوئن سال ۲۰۲۰ در مقایسه با ماه مه ۲۰۲۰ به میزان ۱۹.۱ درصد معادل ۱.۸۶ میلیارد دلار رشد داشت که به دلیل قیمتهای بالاتر نفت در ژوئن نسبت به مه بود.
از زمان آغاز جنگ قیمت نفت از سوی عربستان سعودی در مارس، ارزش صادرات این کشور در ماههای بعد از آن تا ژوئن کاهش داشته است زیرا کاهش تقاضای ناشی از شیوع ویروس کرونا با سیل عرضه نفت عربستان به بازار در آوریل همزمان شد و باعث سقوط قیمتهای نفت شد.
آمار ماه گذشته سازمان کل آمار عربستان سعودی نشان داد کاهش درآمدهای نفتی این کشور که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است در ماه مه پس از پایان جنگ قیمت نفت با روسیه ادامه یافت و درآمد این کشور از صادرات نفت بر مبنای سالانه ۶۵ درصد سقوط کرد.
طبق آمار رسمی، ارزش صادرات نفت عربستان سعودی در ماه مه بر مبنای سالانه ۱۱.۸ میلیارد دلار (۴۲.۲۷۷ میلیارد ریال سعودی) معادل ۶۵ درصد کاهش پیدا کرد.
سهم صادرات نفت از مجموع صادرات عربستان سعودی از ۷۸.۶ درصد در ماه مه ۲۰۱۹ به ۶۵.۴ درصد در مه ۲۰۲۰ کاهش یافت.
بر اساس گزارش اویل پرایس، کاهش درآمدهای نفتی در ماه مه پس از کاهش ۱۲ میلیارد دلاری درآمدهای نفتی در آوریل روی داد که طی آن عربستان سعودی به وعده خود عمل کرد و بازار را از نفت ارزان لبریز کرد و این اقدام همزمان با سقوط تقاضا به دلیل قرنطینه در اروپا و آمریکا، باعث شد قیمت نفت به پایینترین رکورد از سال ۱۹۹۹ سقوط کند.