به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۲:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۰۶ ساعت ۱۴:۵۳
کد مطلب : ۲۲۹۲۹۱

اردوغان: ترکیه حاضر به دادن هیچ امتیازی نیست

اردوغان: ترکیه حاضر به دادن هیچ امتیازی نیست
گروه بین الملل: رئیس جمهور ترکیه با تاکید بر مواضع قاطع کشورش در تنش با یونان بر سر اکتشاف گاز دریای مدیترانه گفت که حاضر به "گذشتن از حق خود " نیست. همزمان مانور سه روزه نظامی یونان، فرانسه، ایتالیا و قبرس در مدیترانه آغاز شده است.رجب طیب اردوغان، از یونان خواست که از هر اقدامی در دریای مدیترانه که در جهت تشدید تنش میان این کشور و ترکیه است، خودداری کند. اردوغان در سخنرانی خود در جریان مراسمی در استانبول در ارتباط با تنش میان یونان و کشورش بر سر فعالیت‌های اکتشافی در شرق دریای مدیترانه اعلام کرد که ترکیه حاضر به دادن هیچ امتیازی به یونان نیست. او گفت: «ما هرگز از آنچه که متعلق به ماست کوتاه نمی‌آییم.»رئیس جمهور ترکیه گفت که کشورش آماده است تا همه اقدامات لازم را انجام دهد تا در دریای مدیترانه و نیز اژه و دریای سیاه بتواند "آنچه را که حق او است" به دست آورد. اردوغان در سخنان تازه خود از یونان خواست که برای "جلوگیری از این درگیری" تلاش کند.
مناقشه جدید میان ترکیه و یونان که هر دو عضو پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، هستند از دو هفته پیش، همزمان با ورود کشتی اکتشافی "اروج رئیس" و  چند کشتی دیگر جنگی ترکیه به شرق دریای مدیترانه برای کشف ذخایر گازی در نزدیکی جزایر یونان به شدت افزایش یافته است.در گذشته نیز بر سر مسائل گوناگون دیگری به ویژه موضوع پناهجویان، موضوع قبرس و قلمرو آبی دریای اژه و شرق مدیترانه اختلافات میان این دو کشور رقیب وجود داشت.
فعالیت‌های اخیر کشتی‌های ترکیه برای کشف گاز  در شرق مدیترانه می‌تواند بر مناطقی در جنوب جزیره کرت که بالقوه سرشار از گاز طبیعی است، تأثیر بگذارد. از دید یونان محل فعالیت اکتشافی کشتی "اروج رئیس" ترکیه در منطقه موسوم به "منطقه اقتصادی انحصاری اتحادیه اروپا" قرار دارد. طبق ادعای ترکیه، گرچه جزایری مانند جزیره کرت دارای آب‌های سرزمینی هستند، اما منطقه اقتصادی انحصاری ندارند.اظهارات رئیس جمهور یک روز پس از سفر  وزیر امور خارجه آلمان به یونان و ترکیه برای یافتن راه‌حلی برای رفع تنش میان این دو همسایه است. هایکو ماس  برای جلوگیری از یک "فاجعه" در منطقه با مقامات ارشد سیاسی در آتن و آنکارا ملاقات و گفت‌وگو کرد. ماس در دیدار با همتای یونانی خود وضعیت بحرانی شرق مدیترانه را به "بازی با آتش" تشبیه کرد و هشدار داد که هر جرقه کوچکی می‌تواند به یک فاجعه در این منطقه منجر شود. این سیاستمدار آلمانی در سفر چند ساعته خود به یونان علاوه بر وزیر خارجه یونان با نخست‌وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز یک بار در ماه ژوئیه توانست بین آنکارا و آتن وساطت کند و جلوی "شروع جنگ جدیدی در اروپا" را بگیرد.
اردوغان همچنین در باره مانور نظامی یونان و سه کشور فرانسه، ایتالیا و قبرس هشدار داد. رئیس جمهوری ترکیه گفت: «ما از همتایان خود می‌خواهیم كه از اشتباهاتی كه منجر به ویرانگری‌های بیشتر می‌شود خودداری كنند.»


 
برچسب ها: ترکیه یونان