به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۱۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۰۷ ساعت ۱۸:۲۱
کد مطلب : ۲۲۹۳۵۰

کشتی ایرانی آلومینا در ونزوئلا بار زد

کشتی ایرانی آلومینا در ونزوئلا بار زد
گروه اقتصادی: یک فروند کشتی با پرچم ایران محموله‌ای ۱۴‌هزار تنی از اکسید‌آلومینیوم در ونزوئلا بارگیری کرده است. رویترز می‌گوید ایران از اکسیدآلومنیوم برای ساخت موشک‌استفاده می‌کند. آمریکا شرکت‌های آلومینیوم ایران را تحریم کرده است.خبرگزاری رویترز گزارشی اختصاصی از محموله یک کشتی با پرچم جمهوری اسلامی ایران منتشر کرده که مشتری و مقصد آن مشخص نیست. این  کشتی باری با ظرفیت حمل ۲۲ هزار و ۸۸۲ تن کالا در حال حاضر در اقیانوس اطلس به سمت شرق حرکت می‌کند، اما در پایگاه‌های داده‌های دریانوردی مقصد خود را بندر لا گوایرا در ونزوئلا علامت‌گذاری کرده است.این کشتی متعلق به شرکت "کشتیرانی مسخر دریا" تحت مدیریت شرکت "رهبران امید دریا" است که هر دو در تهران مستقر هستند و از نوامبر سال ۲۰۱۸ میلادی پس از خروج ترامپ از برجام و بازگشت تحریم‌های بانکی و کشتیرانی ایران، تحت تحریم هستند.ایران و ونزوئلا، دو کشور عضو اوپک در ماه‌های گذشته روابط تجاری خود را گسترش داده‌اند. هر دو کشور تحت فشار تحریم‌های آمریکا قرار دارند.
ایران پنج‌ماه پیش (ماه آوریل) پنج تانکر حامل سوخت برای رفع مشکل کمبود بنزین در ونزوئلا و تجهیزاتی نیز برای رفع مشکلات بزرگترین مجتمع پالایش نفت ونزوئلا به این کشور ارسال کرده بود.مقامات کاراکاس و تهران مشخص نکرده‌اند که ونزوئلا هزینه محموله‌های سوخت و تجهیزات پالایشگاهی را چگونه پرداخت کرده است. مقامات آمریكایی می‌گوید نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور سوسیالیست ونزوئلا پول این محموله را با طلا پرداخت می‌كند.گسترش روابط اقتصادی بین ایران و ونزوئلا تلاش‌های واشنگتن را که دنبال براندازی مادورو و همزمان خنثی کردن برنامه‌هسته‌ای ایران است، تحت‌الشعاع قرار داده است.دولت ترامپ در ماه اوت چهار تانکر حامل سوخت به مقصد ونزوئلا را توقیف کرده و یک شرکت چینی را هم به دلیل کمک به ماهان ایر جهت انتقال تجهیزات پالایشگاهی به ونزوئلا، تحریم کرده بود.کشتی‌ای که اکنون خبرساز شده، محموله‌ای ۱۴ هزار تنی از اکسید‌آلومینیوم در ونزوئلا بارگیری کرده است.
آلومینا پودری است که از پالایش بوکسیت (هیدروکسید آلومینیوم) به دست می‌آید و ماده اصلی ساخت آلومینیوم است. رویترز در ماه ژوئن گزارش داده بود که ایران سال‌هاست، پودر آلومینیوم را برای برنامه موشکی خود، استفاده می‌کند.آمریکا صنایع فلزات ایران، از جمله شرکت‌های آلومینیوم را تحریم کرده و معتقد است که این شرکت‌ها با برنامه‌های هسته‌ای، نظامی یا ساخت موشک‌های بالستیک مرتبط هستند.تلویزیون دولتی ونزوئلا  گزارش داد کشتی گلستان در حال انتقال میوه‌های ونزوئلا به ایران بود. سفارت ایران در کاراکاس هم اول شهریور با انتشار پیامی در توییتر حرکت محموله انبه و آناناس از ونزوئلا به سوی ایران را نشانه روابط تجاری موفق دو کشور خوانده بود.
کشتی گلستان ماه مه از بندرعباس به مقصد کاراکاس به راه افتاده بود. سفیر ایران در ونزوئلا در آن زمان گفت که این کشتی حامل مایحتاج یک سوپرمارکت جدید ایرانی در کاراکاس است که ماه ژوئیه افتتاح شد.


 
برچسب ها: ونزوئلا ایران