به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۰۷
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۰۷ ساعت ۱۷:۴۱
کد مطلب : ۲۲۹۳۹
واکنش به آماری که رییس‌جمهور اعلام کرد

این‌روزها همه از حیف و میل 8ساله می‌گویند

گروه اقتصادي: آمار و ارقامی که رییس‌جمهور در گفت و گوی زنده تلویزیونی اعلام کرد، حیرت و واکنش بسیاری از مردم و مسئولان را برعهده داشت. آماری که بیشتر مربوط به حوزه اقتصاد بود و از حیف و میل بیت المال حکایت می کرد.
این‌روزها همه از حیف و میل 8ساله می‌گویند
به گزارش مهر، حسن روحانی در گزارش عملکرد صد روزه دولت و برای اینکه مردم بدانند دولت یازدهم در چه شرایطی کارش را آغاز کرد،از خزانه خالی، کاهش ذخیره انبارهای کالاهای اساسی و کسری بودجه صحبت کرد. رییس جمهور گفت: «در اولین روزهای بعد از انتخابات، اولین مشکلی که با آن روبرو شدیم و برای من نگران‌کننده بود، شرایط کالاهای اساسی در کشور بود. گزارشی از وزارت صنعت، معدن و تجارت گرفتم و در آن گزارش در ارتباط با وضعیت کالاهای اساسی در کشور توضیح داده شده بود. آنچه در گزارش آمده بود، مرا بسیار نگران کرد، چراکه ما فکر می‌کردیم کالاهای اساسی برای سه - چهار ماه در انبارها وجود دارد ولی در آن گزارش که سه - چهار روز بعد از انتخابات به دست ما رسید قید شده بود که کشور از لحاظ کالاهای اساسی از جمله گندم دچار مشکلاتی است، مثلاً در یکی از استان‌ها برای سه روز در سیلوها گندم وجود داشت.»

او با بیان این‌که در مرداد ماه با خزانه خالی مواجه بودیم، گفت: «خزانه کشور جایی است که درآمدهای دولت به آنجا منتقل می‌شود و مخارج هم از آنجا تامین می‌شود. طبق قانون بودجه باید ماهانه 17 هزار و 500 میلیارد تومان درآمد می‌داشتیم. چون طبق قانون بودجه درآمد ما در سال 210 هزار میلیارد تومان بوده است.روزی که من کار خود را شروع کردم یعنی 12 مردادماه، موجودی خزانه حدود 1280 میلیارد تومان بود. ما باید آخر ماه، میزان 7 هزار و 500 میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌کردیم که از این مبلغ فقط 2 هزار و 870 میلیارد تومان در خزانه موجود بود. یعنی دولت باید بیش از 4 هزار و 600 میلیارد تومان از بانک استقراض می‌کرد.»

البته روحانی دلیل اعلام آمار و ارقام را فرار از مشکلات ندانست و گفت:‌«من فقط به این دلیل ارقام را اعلام می‌کنم که مردم شرایط را درک کنند. ما مشکلات کشور را با کمک خداوند و مردم حل می‌کنیم. در همین مدت 100 روزه در مسئله تورم، توانستیم یک قدم مهم برداریم. مسئله تورم برای من آنقدر مهم است که تقریبا هر دو سه روز یک بار از مسئولان درباره تورم سوال می‌پرسم و هر هفته هم از میزان تورم آمار می‌گیرم.»

این آمار در حالی اعلام شد که به گفته روحانی و براساس آمار، دولت دهم پولدارترین دولت و در عین حال بدهکارترین دولت بوده و این شرایط اقتصادی از دولت دهم به دولت یازدهم به ارث رسید.  پس از گذشت کمتر از یک روز از ارائه این گزارش، حجت الاسلام سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به شرایط اقتصادی کشور گفت: «ما نباید اجازه می دادیم در دولت دهم بیت المال حیف و میل و خزانه خالی شود و یا نباید آخرین ریال ها را هزینه می کردیم؛ ما نباید قولهای بیش از ظرفیت های موجود به مردم می دادیم و انتظارات آنها را بالا می بردیم.»

سرنوشت نامعلوم مازاد درآمد دولت دهم

این آمار در حالی اعلام شد که پیش از این هم حرف و حدیث هایی درباره مازاد درآمد دولت مطرح شده بود. براساس گزارشی که مدتی پیش خبرآنلاین منتشر کرد و براساس گزارش‌های رسمی، میزان درآمد دولت های نهم و دهم از چهار منبع صادرات نفتی، اوراق مشارکت، مالیات و فروش شرکت‌های دولتی 980 میلیارد دلار بوده است. درواقع از سال‌ 88 تا 91 سرجمع بودجه عمومی کشور رقمی معادل 824 میلیارد دلار بوده و این یعنی 154.5 میلیارد دلار مازاد درآمد برای دولت دهم که البته مشخص نیست که کجاست!

بخشی از این مازاد درآمد باید بر اساس قانون به صندوق توسعه ملی وازیر شده باشد اما الان موجودی صندوق رقمی بین 30 تا 50 میلیارد دلار است. یعنی رقمی بیشتر از 100 میلیارد دلار از منابع ارزی و ریالی در دولت‌های نهم و دهم باید در چرخه اقتصادی کشور خرج شده باشند که بازهم معلوم نیست کجا! پیش از گزارشی که رییس جمهور به مردم ارائه کرد هم، بسیاری از مسئولان کشور مسائلی را درباره درآمد و بدهی های دولت دهم و وضعیت اقتصادی کنونی کشور، مطرح کرده بودند. چند روز پیش عوض حیدرپور، نماینده شهرضا در مجلس شورای اسلامی، گفت: «هربار که به سیاست​های اقتصادی دولت قبل انتقاد می​شود، «جیغ و داد»شان بلند می​شود که سیاه نمایی نکنید.»

او با اشاره به اینکه فاصله درآمدهای دولت پیشین و سرجمع بودجه​هایش 150 میلیارد دلار است، درخواست کرد به نمایندگان مجلس گزارش داده شود که این مبلغ کجاست.

حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۷ ۱۸:۰۹
خدایا تو را به ملتی قسم می دهم که دیگر هیچ گاه این سرزمین تجربه فاجعه و مصیبتی مشابه سال 84 نداشته باشد. آمین (179573)
سينا صفوي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۷ ۱۸:۳۷
و در اين وانفسا ٤ سال قبل يك نفر پيدا شد كه عرياني رئيس دولت را فرياد كند ولي او را ... خواندند... (179588)
یاسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۷ ۱۸:۴۹
درود به شرفت ! (179591)
۱۳۹۲/۰۹/۰۷ ۱۹:۲۹
خدا نگهش دارد و بر عزتش بیافزاید... (179600)
۱۳۹۲/۰۹/۰۷ ۱۹:۴۵
تازه بدون برگزاری دادگاه ، به اعدام هم محکومش میکنند ... (179606)
ممممممممممممممم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۷ ۲۱:۱۸
بهتره آقای علم الهدی خستگی جامعه رو با این همه بیت المال که معلوم نیست کجاست بهتر درک بنمایند ان شاءالله (179632)
۱۳۹۲/۰۹/۰۷ ۲۲:۰۷
جمعش کن بابا ببینم همین ظریف نبود که تو مجلس می گفت تحریم کاغذ پارست شد همون حرفهای احمدی نژاد (179642)
۱۳۹۲/۰۹/۰۷ ۲۲:۱۳
همتون یکی هستید خودتون احمدی نژاد رو اوردید وحالا که دیدید تیرتون به سنگ خورد روحانی و ظریف رو اوردید حالا نمایش هم به راه انداختید بابک زنجانی و احمدی نژاد همتون یکی هستید این هم خیمه شب بازی هست (179645)
۱۳۹۲/۰۹/۰۷ ۱۹:۱۱
چرا من باید در کشوری زندگی کنم که بین اقشار مختلف همش درگیری ارا وجود دارد از زمان توافق ژنو اکثرا جو زده شدند ایا شما از شش ماه دیگر خبر دارید بنظر من غرب در این شش ماه سعی در نابودی ذخایر20 درصد ایران خواهد کرد وبعد از اتمام شش ماه دوباره تحریم ها اوج خواهد گرفت ( کامنت من از سر دشمنی با روحانی یا غرب نیست ) ولی این یک واقعیت وتاکتیک غرب هست غرب می تواند ادعا کند که هنوز اورانیوم با غنای بالا در ایران وجود دارد در سوریه غرب بدون هزینه اقدام به نابودی سلاحهای شیمیایی کرد ولی بعد از چند ماه دوباره همان اش و همان کاسه توصیه می کنم مردم جو زده نشوند که اگر بعد از شش ماه سر ایران بی کلاه ماند همه به سرعت ناامید شوند (179592)
۱۳۹۲/۰۹/۰۷ ۲۱:۱۸
اینها که منفی دادند بروند درباره برنامه هسته ای کره شمالی و لیبی تحقیق کنند من نمی دانم چرا 200 کشور در دنیا وجود دارد من درست باید در یک کشور با مردم احساسی و جوزده زندگی کنم (179633)
۱۳۹۲/۰۹/۰۷ ۲۲:۱۰
شما اگه زندگی اینجا رونمیتونی تحمل کنی برو کره شمالی! (179643)
۱۳۹۲/۰۹/۰۷ ۱۹:۲۸
آمین (179599)
۱۳۹۲/۰۹/۰۷ ۲۰:۳۳
با سال 84 موافق نیستم، بالاخره مردم دنبال تغییر بودند، تندروی هایی هم در دولت خاتمی شد که حتی معتدل های آن زمان که حتی میرحسین موسوی هم جزوشان بود دنبال چرخش قدرت که از نیاز های اساسی برای پیشرفت است بودند...
به نظر من فاجعه در سال 88 اتفاق افتاد که همه چیز به هم ریخت ... (179623)
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۷ ۱۸:۱۰
و مهمترین چیزی که در همه ی گزارش ها گم میشه : اصلاح طلب ها 4 سال پیش ( سال 88 ) این شرایط رو به درستی پیش بینی میکردند اما با بی مهری و توهین و برخورد مواجه شدند و میشوند (179574)
۱۳۹۲/۰۹/۰۷ ۱۹:۱۲
به جرم . . . . و سوء مدیریت باید محاکمه شوند (179593)
جهانگیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۷ ۱۹:۴۱
سباس خداوند را که مملکت را از جهل وخرافات رهانید
وبار دیگر ملت ایران موفق شدند بر جهل و خرافات غالب شوند
درود بر روحانی (179605)
۱۳۹۲/۰۹/۰۷ ۲۰:۰۰
پس چرا به وجود آورندگان وضع موجود رو محاکمه نمی کنند؟ فقط زورشون به موسوی و کروبی رسیده؟ (179616)
ناشناس
Kuwait
۱۳۹۲/۰۹/۰۷ ۲۰:۳۳
راستی مگر قالیباف و رضایی و خیلی های دیگر نبودن ؟ چرا احمدی نژاد را برای رئیس جمهوری بلند کردند؟ راستی فهمیدید که دودش توی چشم اصولگراها رفت ؟ مردم از اصولگراها فاصله گرفتند و اصلاح طلبها را انتخاب کردند. (179622)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۷ ۲۰:۵۴
چرا اورا که این همه خرابکاری کرده نمیگیرید مجازات کنید؟ (179628)
علی اکبر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۷ ۲۲:۱۱
زنده باد احمدی نژاد.
آره کشور جهنم بود، آقای روحانی اومد شده بهشت. (179644)
۱۳۹۲/۰۹/۰۷ ۲۳:۵۸
تو این که مردمی کاملا احساسی هستیم شکی نیست
ولی امیدواریم بهشت بشه ! اگه بزارن ! (179657)
۱۳۹۲/۰۹/۰۷ ۲۲:۱۶
صادقانه بگم .من که تا آخر عمرم محمود را نفرین میکنم .به جان عزیزانم سوگندنه بخاطر خودم که آب باریکه من کم وبیش روان بود .از نظر مادی فقیر تر و ضعیفتر شدم اما نه آنقدر که زمین بخورم.ولی آیا همه مردم در عرض این هشت سال همینطور بودند و در ضمن از نضر معنوی و فرهنگی به اندازه یی به قهقرا رفتیم که نا گفتنی است . آنهم در بهار درآمد های خدادادی که میتوانستیم به همه دنیا فخر بفروشیم و ارتباط و داد و ستد مثبت داشته باشیم داشته باشیم.آیا دولت سید والا مقام آقای خاتمی هم .با چنین اوضاع وخیم و خزانه خالی و مردم افسرده و مملکت مهجور و کنار گذاشته شده یی حکومت را به این . . . تحویل داد. (179646)