به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۰۹ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب : ۲۲۹۴۰۷

محكومیت سركوب معترضان بلاروس

محكومیت سركوب  معترضان بلاروس
گروه بین الملل: سفیران اتحادیه اروپا، ایالات متحده، بریتانیا و سوئیس در بلاروس با انتشار بیانیه‌ مشترکی از اقدامات خشونت‌آمیز دولت الکساندر لوکاشنکو علیه معترضان به‌شدت انتقاد کردند. در این بیانیه آمده است، همه افرادی که در جریان اعتراضات اخیر دستگیر شده‌اند، باید «فوراً و بدون قید و شرط آزاد شوند». نمایندگان سه کشور و اتحادیه اروپا تاکید کرده‌اند که از مطالبه "آزادی‌های اساسی و حقوق اساسی شهروندان از طریق انتخابات آزاد و منصفانه" حمایت می‌کنند.آنها همچنین با ییان این که «با ناراحتی و ناباوری، مرگ انسان‌ها، رنج‌های آنها و از بین بردن حیثیت و عدالت انسانی در بلاروس» را دنبال کرد‌ه‌اند، خواستار تحقیقات کامل و شفاف درباره اتهام‌های بازداشت‌شدگان شدند.وزیران امور خارجه کشورهای اتحادیه اروپا  در رابطه با اعمال اقدامات تنبیهی علیه حامیان عالی‌رتبه الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس به توافق رسیدند. جوزپ بورل، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در برلین گفت، کسانی که مورد تحریم قرار گرفته‌اند به تقلب انتخاباتی و سرکوب شدید اعتراضات مسالمت‌آمیز متهم هستند.گفته می‌شود که تحریم‌شدگان حدود ۲۰ نفر هستند و انتظار می‌رود که شمار آنها افزایش یابد.
اعضای اتحادیه اروپا و همچنین آمریکا نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری را به‌رسمیت نمی‌شناسند. لوکاشنکو خود را پیروز انتخابات معرفی کرده و مدعی شده که "بیش از ۸۰ درصد" آرا را کسب کرده است.سران روسیه و چین به لوکاشنکو برای "پیروزی در انتخابات" تبریک گفته‌اند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در گفت‌وگویی تلویزیونی اظهار داشت، نتایج انتخابات روز نهم اوت در بلاروس را به‌رسمیت می‌شناسد.رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد، در جهان هیچ چیز "ایده‌آل" نیست، "نه در سیاست، نه در تجارت و نه در زمینه اجتماعی".
دولت بلاروس برای جلوگیری از گردش آزاد اطلاعات تا جایی که امکان دارد جلوی کار گزارشگران را می‌گیرد. در این رابطه شماری از همکاران رسانه‌های خارجی،  به طور موقت بازداشت شدند. مجوز فعالیت برخی گزارشگران لغو شده و چند تن هم از بلاروس اخراج شده‌اند.در بلاروس، بر خلاف بسیاری کشورهای اروپایی، گزارشگران باید از دولت مجوز کار دریافت کنند.


 
برچسب ها: بلاروس اروپا