به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۰:۴۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۱۰ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب : ۲۲۹۴۴۲

نتانیاهو: در حال مذاکره با رهبران عرب هستم

نتانیاهو: در حال مذاکره با رهبران عرب هستم
 گروه بین الملل: نخست وزیر اسرائیل گفت: کشورش در حال مذاکره با رهبران شماری از کشورهای عرب و مسلمان برای عادی سازی روابط با آنها است.بنیامین نتانیاهو که طی ماههای گذشته با رهبران سودان، چاد و عمان گفتگو کرده است  گفت: «اینها دیدارهای اعلام شده است اما ملاقات های بسیار بیشتری نیز با رهبران مسلمان و عرب برای عادی سازی روابط با اسرائیل انجام شده اما خبر آن در رسانه ها منتشر نشده است.»
نخست وزیر اسرائیل اشاره ای به نام کشورهایی که تل آویو در حال مذاکره با آنها برای عادی سازی روابط دوجانبه است نکرد. دستیابی به صلح با فلسطینی‌ها تاکنون برای بسیاری از کشورهای عربی و مسلمان پیش شرط عادی سازی روابط با اسرائیل بود. با این حال دولت اسرائیل طی سالهای گذشته تلاش زیادی کرده است تا این کشورها را به عادی سازی روابط بدون پیش شرط دستیابی به صلح با فلسطینی ها ترغیب کند.نتانیاهو در این باره گفت: «اگر قرار باشد منتظر فلسطینی‌ها شویم باید تا ابد صبر کنیم.»نخست وزیر اسرائیل، همچنین در نشستی با مشاور ارشد رئیس جمهوری ایالات متحده، ایران را به تلاش برای نابودی «صلح میان اسرائیل و کشورهای عربی» متهم کرد.وی سپس تاکید کرد که «نباید گذاشت ایران صلح میان اسرائیل و کشورهای عربی را نابود کند».اسرائیل و امارات متحده عربی در تحولی تاریخی به توافقی برای عادی‌سازی روابط و از جمله دایر کردن سفارتخانه‌هایی در پایتخت‌های یکدیگر دست یافته‌اند. ایران اما این توافق را «ننگین» و «خنجری بر پشت مردم فلسطین» دانسته است. در این حال جرد کوشنر، مشاور ارشد رییس جمهوری آمریکا بار دیگر برای پیشبرد صلح اسرائیل و اعراب به منطقه سفر کرد. کوشنر در دیدار با نخست وزیر اسرائیل گفت که دونالد ترامپ، «سناریوی خاورمیانه جدید را نوشته» و «صحنه برای پیشرفت صلح آماده است». به گفته او، «در حالی که بسیاری فکر می‌کردند پیشرفت در مسیر صلح میسر نیست و امیدی به بهبود شرایط نداشتند، از زمان ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید، ناامیدی و سرخوردگی به امید تبدیل شده است». کوشنر سپس با اشاره به توافق امارات متحده عربی و اسرائیل گفت، این توافق همکاری‌های امنیتی میان آمریکا، اسرائیل و امارات را در برابر «تهدیدات مشترک» تحکیم خواهد کرد. نتانیاهو نیز در نشست خبری مشترکی با جرد کوشنر تاکید کرد که «منافع واقعی کشورهای عربی و اسلامی در صلح با اسرائیل است».
نخست وزیر اسرائیل از مواضع و تلاش‌های اخیر آمریکا در تمدید نامحدود تسلیحاتی ایران و بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، قاطعانه حمایت کرد و عدم همراهی شورای امنیت با این خواسته‌های آمریکا را «افتضاحی شرم‌آور» نامیده است.رابرت اوبرایان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نیز که همراه با جرد کوشنر به منطقه سفر کرده، گفت، دولت دونالد ترامپ «از ادامه سیاست دلجویی از ایران خودداری کرده و کارزار فشار حداکثری آمریکا، باعث شده که درآمد نفتی و سایر درآمدهای ایران به پایین‌ترین حد خود در تاریخ کاهش یابد و اکنون ایران با بحران مالی بی‌سابقه‌ای روبرو است».

 
برچسب ها: اعراب و اسراییل