کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رفع تحریم‌ها مساوی‌با سرازیرشدن‌دلارهابه ایران

بزرگترین بدهکاران‌ ایران چه‌ کشورهایی‌‌اند؟

پارسینه , 8 آذر 1392 ساعت 0:20

گروه اقتصاد: برآوردهای ما نشان می‌دهد که اگر شرایط موجود استمرار یابد و سازمان تحریم‌های ناعادلانه و غیرمنطقی برچیده شود، هر سال بالغ بر 50 میلیارد دلار به اقتصاد کشور سرازیر می‌شود.


این آخرین اظهارات محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت روحانی درباره پول‌هایی است که بعد از توافق ژنو به ایران بازخواهد گشت. این در حالی است که تحریم‌های شدید اعمال شده طی دو سال گذشته سبب شده است ایران نتواند بخش مهمي‌از درآمدهای نفتی خود را وارد کشور کند‌. این ناتوانی، بحران ارزی نیمه سال 1391 و سه برابر شدن قیمت ارز در طول یک هفته را در پی داشت .حالا طبق آخرین گزارش‌ها ايران تنها از مشتریان آسیایی یعنی چین، هند، کره جنوبی و ژاپن خود 43 میلیارد دلار طلب دارد‌.

آمریکا نیز در اولين ساعات پس از اعلام توافق ژنو بخشي از بدهي خود را به ايران آزاد كرد. رییس اسبق اتاق بازرگانی ایران با اعلام این خبر از آزادسازی حدود هشت میلیارددلار دارایی‌های بلوکه شده ایران توسط آمریکا خبر داد .خبری که توسط سخنگوی دولت ابتدا تایید شد و بعد حمید رسایی آن را تکذیب کرد و سخنگوی دولت هم آن را نقل قول دروغ خواند اما در هر حال به نظر می‌رسد آمریکا به جای هم پیاله‌های آسیایی در پرداخت بدهی‌های ایران پیشقدم شده است و زمزمه‌های پرداخت بدهی‌هایش بسیار جدی تر است.

کشور چین اما به عنوان کشوری که سهم بزرگی در واردات به ایران دارد و سود کلانی از صادر کردن اجناسش به ایران می‌برد، یکی از بدهکاران بزرگ ایران است.هر چند علی لاریجانی، رئیس مجلس حجم مطالبات نفتی ایران از چین را 22 میلیارد یورو اعلام می‌کند اما برخی دیگر از منابع پیش از سفر رسمي‌رئیس مجلس به چین از بدهی 30 میلیارد دلاری و 35 میلیارد دلاری چین به ایران سخن گفته بودند‌.برخی از اعضای اتاق بازرگانی ایران و چین نیز از وجود 50 میلیارد دلار دارایی ایران در چین خبر می‌دهند که معلوم نیست کدام به واقعیت نزدیک تر است اما هر چه که هست نشان می‌دهد چین مبلغ بزرگی به ایران بدهکار است.

هند اما به عنوان بزرگترین صادرکننده برنج به ایران، دومین بدهکار نفتی ایران محسوب می‌شود‌. این کشور دومین خریدار عمده نفت ایران بود که در دو سال گذشته مانند چین حجم خرید نفت خود از ایران را کاهش داده است.هندی‌ها اما مشتریان خوش قولی برای ایران نبودند‌. با 8 میلیارد دلاری شدن بدهی نفتی هندی‌ها اما زمزمه‌های پرداخت با روپیه و روبل قوت گرفت و خبر رسید دولت دهم این مساله را پذیرفته اما زنگنه وزیر نفت جدید این قرارداد را ملغی اعلام کرد تا هندی‌ها حساب کار خود را بکنند.

از سوی دیگر، حجم بدهی کره جنوبی به ایران در حدود 5 میلیارد و 500 میلیون دلار اعلام شده است. هر چند این رقم متعلق به ماه‌ها قبل است اما نه مقامات کره‌ای و نه مقامات ایرانی درباره رقم دقیق بدهی نفتی کره اظهار نظر تازه‌ای نکرده‌اند‌.به این ترتیب با لغو تحریم‌ها دلارهای زیادی تنها از حساب همسایه‌های خارجی به حساب ایران سرازیر می‌شوند.دلارهایی که می‌توانند نوید یک اقتصاد قدرتمند برای ایران و یک وضعیت اقتصادی ثابت به دور از تنش و گرانی‌های هر روزه برای مردم را بدهند.باید منتظر ماند و دید بالاخره این دلارها کی می‌آیند.


کد مطلب: 22949

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/22949/بزرگترین-بدهکاران-ایران-چه-کشورهایی-اند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir