به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۱۱ ساعت ۱۷:۴۴
کد مطلب : ۲۲۹۶۳۶

کرونا چند درصد از صادرات ایران را کم کرد؟

کرونا چند درصد از صادرات ایران را کم کرد؟
گروه اقتصادی: چند ماه پس از شیوع ویروس کرونا در ایران، به نظر می‌رسد ثباتی نسبی در عرصه تجاری کشور به وجود آمده، هرچند آمارها حاکی از تاثیرگذاری کرونا بر تجارت ایران است.به گزارش ایسنا، با شیوع ویروس کرونا از دی ماه سال گذشته در چین و همه گیری جهانی آن از اسفند۹۸، یکی از عرصه‌هایی که بیشترین آسیب را شیوع این ویروس دید، تجارت بین المللی بود.بسیاری از کشورها مرزهای مشترک خود را بستند و پروازهای خارجی را متوقف کردند، تردد تجار به کشورهای خارجی متوقف شد و نمایشگاه‌های اقتصادی لغو شدند. در چنین بستری نهادهای بین المللی پیش بینی کردند که میزان تجارت در سال ۲۰۲۰ میلادی احتمالا بیش از ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت.
هرچند شرایط ایران از نظر اقتصادی با توجه به تحریم‌های آمریکا متفاوت است اما به نظر می‌رسد که همین روال در تجارت ایران نیز خود را نشان داده است، هرچند در ماه‌های گذشته حرکت به سمت عادی شدن ادامه یافته است.
بر اساس براوردهای ارائه شده از سوی سازمان توسعه تجارت، در هفت ماه گذشته، میزان صادرات ایران تحت تاثیر همزمان تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا، حدودا ۴۰ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که ایران در سال ۹۸، توانسته بود حدودا ۴۴ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی را به ثبت برساند.بر اساس این گزارش‌ها، در ماه‌های اخیر میزان کاهش صادرات، کمتر شده که یکی از علت‌های اصلی آن، فعال شدن دوباره مرزهای مشترک کشور است. بر این اساس، جز مرزهای جاده‌ای با ترکمنستان، تقریبا دیگر مرزهای زمینی کشور فعال هستند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کار خود ادامه می‌دهند. از این رو پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های باقی مانده از سال ۹۹، میزان صادرات کشور بار دیگر افزایش یابد. پیش از این محمد لاهوتی – رییس کنفدراسیون صادرات ایران – نیز به ایسنا گفته بود که با گشایش دوباره مرزها و رعایت پروتکل‌ها، می‌توان امیدوار بود بخشی از افت صادرات ثبت شده در ماه‌های گذشته، جبران شود.