به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۱۲ ساعت ۰۸:۵۴
کد مطلب : ۲۲۹۶۸۸
سرعت انتقال کرونا همچنان بالاست

چند توصیه درباره بازگشایی مدارس در دوران کرونا

چند توصیه درباره بازگشایی مدارس در دوران کرونا
گروه جامعه: عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به روند فعلی کرونا در کشور، درباره وضعیت بازگشایی مدارس و زمان تزریق واکسن‌آنفلوانزا توضیحاتی ارائه داد.دکتر مینو محرز با اشاره به روند فعلی کرونا در کشور، گفت: در حال حاضر موج وحشتناکی که شدت یافته بود، مقداری فروکش کرده است. یکسری بیماران از زمان بروز موج دوم بیماری در بیمارستان بستری هستند و بدحال هستند، اما موج وحشتناک بیماری فروکش کرده و وضعیت بهتر شده است.وی افزود: امیدواریم بعد از مسافرت هایی که اخیرا انجام شده و اینکه برخی پروتکل های بهداشتی را رعایت نکرده اند، شاهد شدت یافتن مجدد بیماری نباشیم؛ چرا که دو هفته دیگر نتیجه عدم رعایت ها مشخص می شود. به طور متوسط دوره کمون بیماری بین یک تا دو هفته است که بعد از این مدت، می توان نتیجه تغییر رفتار اجتماعی را دید. البته بسیاری از مردم در این ایام به خوبی رعایت کردند که از آنها تشکر می کنیم.

کاهش ابتلاهای خانوادگی؛ سرعت انتقال کرونا همچنان بالاست
محرز ادامه داد: در حال حاضر میزان ابتلای خانوادگی مقداری کمتر شده است. زیرا مردم بیشتر رعایت می کنند. البته سرعت انتقال بیماری همچنان بالاست و به همین دلیل مردم باید پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا
عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه صحبت هایش درباره زمان تزریق واکسن آنفلوانزا با توجه به نزدیکی به فصل پاییز، اظهار کرد: بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا اواخر شهریور و اوایل مهر ماه است تا مصونیت در بدن فرد ایجاد شود و ایمنی واکسن در بدن تا اوایل بهار باقی بماند.

چه کسانی در اولویت تزریق واکسن آنفلوانزا هستند؟
وی تاکید کرد: بیماران و افراد پرخطر در اولویت تزریق واکسن آنفلوانزا هستند که این افراد شامل سنین بالای ۶۵ سال، مبتلایان به بیماری های قلبی و عروقی مزمن، افرادی که بیماری زمینه ای یا نقض ایمنی دارند، افرادی که داروهای شیمی درمانی مصرف می کنند، زنان باردار، افراد مبتلا به چاقی و کادر درمان که حتما واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند. حال اگر مازاد واکسن وجود داشت که با توجه به تقاضای جهانی، بعید می دانم، سایر افراد هم واکسن را تزریق کنند.محرز گفت: مردم در پاییز باید به دقت و بیش از پیش پروتکل های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی، شست و شوی دست ها و استفاده از ماسک را رعایت کنند. زیرا با سرد شدن هوا، در و پنجره ها بسته بوده و تهویه هوا انجام نمی شود. در نتیجه بستر برای فعالیت ویروس هایی نظیر آنفلوانزا و کرونا فراهم‌تر است. بنابراین باید بیشتر رعایت کنند.

پیشنهاداتی برای بازگشایی مدارس
محرز همچنین درباره بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریور ماه نیز گفت: تا حد امکان تجمعاتی که به طور معمول هر روز و ساعت ها در مدارس انجام می شده، نباید رخ دهد. در غیر این صورت مدارس بهترین جا برای انتقال کرونا محسوب می شوند. معلمان و دانش آموزان حتما باید از ماسک استفاده کرده و فاصله گذاری فیزیکی را رعایت کنند. در عین حال تهویه هوا بسیار مهم است. به طوری که در هر ساعت ۱۰ بار باید تهویه هوا انجام شود. زیرا حتی اگر افراد با ماسک هم به مدت طولانی در فضای بسته بنشینند، احتمال انتقال بیماری وجود دارد.
محرز گفت: در عین حال باید این موضوع در ستاد کرونا مطرح شود و متخصصان بهداشت وزارت بهداشت پروتکل های بهداشتی را برای مدارس تدوین و اعلام کنند. بنابراین باید ببینیم که ستاد کرونا در این زمینه چه تصمیمی اتخاذ می کند.
مرجع : ایسنا