به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۰۸ ساعت ۱۵:۲۸
کد مطلب : ۲۲۹۸۴
معاون سازمان ملی استاندارد ایران:

برنامه‌ای برای ممنوعيت واردات برنج نداریم

گروه اقتصادي: معاون سازمان ملی استاندارد ایران با بیان به اینکه برنامه‌ای برای ممنوع کردن واردات برنج نداریم، گفت: در حال رهگیری برنج‌های آلوده موجود در بازار هستیم تا ببینیم این برنج‌ها از مبادی رسمی وارد کشور شده‌اند یا غیررسمی.
برنامه‌ای برای ممنوعيت واردات برنج نداریم
بهادر کاظمی  در پاسخ به اینکه چطور می‌شود چند هفته بعد از اظهارات رییس سازمان ملی استاندارد مبنی بر "سالم بودن برنج‌های وارداتی، همین سازمان از کشف مقادیر برنج‌های آلوده در بازار خبر دهد"؟ توضیح داد: در حوزه استاندارد نمی‌توانیم ادعا کنیم که کالایی صد درصد سالم است؛ به هر حال درصدی از محصولات در بررسی‌ها ممکن است عدم انطباق بگیرند. ما هنوز هم ادعای آلودگی برخی برنج‌های موجود در بازار را داریم. همچنین در مورد برنج وارداتی و هم در مورد برنج داخلی نظارت وجود دارد و ممکن است تخلفاتی نیز مشاهده شود.

وی افزود: برنج‌های وارداتی که از مبادی رسمی وارد کشور می‌شوند از سوی سازمان استاندارد و وزارت بهداشت کنترل می‌شوند و اگر مشکلی نداشته باشند وارد بازار خواهند شد اما مواردی وجود دارد که برنج از مبادی غیررسمی وارد می‌شود؛ مانند ته لنجی‌ها که در این حالت ما حضور نداریم و نمی توانیم بگوییم مطلقا مشکلی در محموله‌های وارداتی وجود ندارد. کاظمی درباره اینکه برنج‌های آلوده کشف شده از مبادی رسمی وارد شده‌اند یا غیررسمی؟ گفت: اکنون در حال پیگری هستیم که این برندها از مبادی رسمی وارد شده‌اند یا خیر؟ اما بعید است از مبادی رسمی وارد شده باشند؛ بررسی‌های انجام شده در جنوب کشور نشان می‌دهد یکی از عمده‌ترین کالاهایی که از طریق ته لنجی‌ها وارد می‌شود برنج است.

معاون سازمان ملی استاندارد ایران درباره آلودگی برخی از برنج‌های داخلی نیز گفت: در بحث برنج داخل هم همین مشکل را داریم. ما هیچ موقع به دنبال حمایت از محصول خارجی به ضرر محصول داخلی نیستیم و اصولا چنین فرهنگی در سازمان استاندارد وجود ندارد. وی افزود: در مورد برخی از برنج های داخلی ما مناطقی را داریم که خاکش مشکل دارد و به طور طبیعی اگر در آن منطقه اقدام به کشت شود محصولات تولیدی آن منطقه نیز مشکل دار خواهند بود. کاظمی با بیان اینکه کادمیوم، سرب و آرسنیک برنج‌های آلوده بیشتر از حد مجاز بوده است، افزود: وزارت بهداشت به صورت برندی نتایج مربوط به آزمون برنج ها را اعلام کرد البته ما علاقه‌ای به اعلام برندها نداشتیم چرا که اسامی اعلام شده مربوط به یک واریته بوده نه کل محصول آن برند.

معاون سازمان ملی استاندارد ایران تاکید کرد: در مورد برنج داخلی به دلیل اینکه خیلی با برند سر و کار نداریم و این نوع برنج به صورت فله در بازار عرضه می‌شود امکان شناسایی منشا برنج‌های آلوده نیز وجود ندارد و نمی‌توان گفت که برنج‌های آلوده در کدام منطقه کشت شده‌اند اما در مورد برنج‌های وارداتی در حال رهگیری منشا آنها هستیم البته می‌دانیم که برنج‌های وارداتی آلوده از هند و پاکستان وارد شده‌اند.

او با اشاره به اینکه کشف برنج‌های آلوده خاص کار مشترک سازمان استاندارد و وزارت بهداشت بوده است، در پاسخ به اینکه چند سال پیش نیز بحث آلودگی برنج های وارداتی توسط مدیر کل وقت استاندارد تهران مطرح شد چرا در آن زمان اظهارات وی از سوی مسئولان سازمان تکذیب شد و بر سالم بودن برنج‌های وارداتی صحه گذاشته شد؟ گفت: در آن مقطع اشتباهی رخ داده بود. نمونه‌هایی که گرفته شده بود به اشتباه حد مجاز برای فلزات سنگین در برنج صفر در نظر گرفته شده بود که با این حساب اکثر برنج‌ها آلوده از آب درآمدند. این در حالی است که در هیچ کجای دنیا حد مجاز فلزات سنگین در برنج صفر در نظر گرفته نمی‌شود. ضمن اینکه در آن زمان استانداردی برای حد مجاز فلزات سنگین تدوین نشده بود. بعدا که استاندارد تدوین و حد مجاز فلزات سنگین برمبنای متوسط جهانی تعیین شد برنج‌ها نیز سالم تشخیص داده شدند و بعد از آن استاندارد برنج تدوین شد و براساس آن کار می‌کنیم. کاظمی درباره برنامه سازمان استاندارد برای مقابله با برنج‌های آلوده نیز توضیح داد: پایش بازار برنج برنامه مستمری است. در سال علاوه بر کنترل محموله‌های وارداتی، حداقل دوبار نمونه‌برداری از بازار برنج انجام می‌شود و وزارت بهداشت نیز به صورت جداگانه بر بازار نظارت دارد و موارد عدم انطباق را هم بدون نگرانی اعلام می‌کنیم.

او با اشاره به اینکه هر تاجری اقدام به خرید برنج از یک منطقه و واردات آن به کشور می‌کند، گفت: تولید برنج به صورت صنعتی انجام نمی‌شود به همین دلیل نمی‌توان گفت کیفیت تولید آن در همه مناطق یکسان است؛ به طور طبیعی اگر برنج از مناطق کشت آلوده خریداری شود برنج خریداری شده نیز آلوده خواهد بود. وی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به کشف آلودگی برنج‌های وارداتی برنامه‌ای برای ممنوعیت واردات برنج وجود دارد یا خیر؟ گفت: به هر حال بخش عمده‌ای از نیاز کشور به برنج از طریق واردات تامین می‌شود. از حدود 2.8 میلیون تن مصرف سالانه برنج در کشور 800 هزار تن تا یک میلیون تن آن از خارج وارد می‌شود. نمی‌توان واردات برنج را ممنوع کرد اما باید نظارت بر استاندارد برنج وارداتی افزایش یابد. ضمن اینکه باید برای واردات برنج از مبادی غیررسمی نیز فکر اساسی شود. کاظمی در پاسخ به اینکه آیا برنج‌های آلوده کشف شده مربوط به برند معروف "م" بوده است یا خیر؟ نیز گفت: برنج های آلوده با برندهای پاپانور هند و زیتون پاکستان هستند که در حال پیگیری این موضوع هستیم که آیا این برنج‌ها از مبادی رسمی وارد کشور شده‌اند یا غیررسمی.
مرجع : ايسنا

معمـــــار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۸ ۱۶:۳۸
آقا این آقایونی که میگن برنجا آلوده نیستن بیارین، به خودشون و خانوادشون هفته ای 2 وعده ازین برنجا بدین تا اعتراف کنن...! (179746)
۱۳۹۲/۰۹/۰۸ ۱۶:۴۵
دلالان و رانت خواران .... برنجهای آلوده را وارد و به خورد مردم دادند. (179750)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۸ ۲۱:۱۶
در همه جای دنیا کالا های خوراکی یک استاندارد مشخص دارد مثلا" ارسنیک موجود در برنج وارداتی نبایستی از حد اینقدر ppm) part per million ) تجاوز کند شما بفرمایید در برنج های وارداتی این استاندارد رعایت شده یا خیر لطفا" خیلی شفاف بفرمایید چون با سلامتی مردم گره خورده متاسفانه دولت قبلی انقدر به مردم دروغ گفتند که ما به ان عادت کردیم . استاندارد دولت روحانی دیگر به مافیای برنج خدمت نکند. (179846)