به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۱۲ ساعت ۱۹:۱۸
کد مطلب : ۲۲۹۸۴۹
آمریکا ۷ مقام بلاروس را تحریم می‌کند

رژیم بلاروس مخالفان سیاسی را شکنجه می‌كند

رژیم بلاروس مخالفان سیاسی را شکنجه می‌كند
گروه بین الملل: یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ایالات متحده در نظر دارد هفت مقام بلاروس را به دلیل نقش آنها در «تقلب انتخاباتی» و همچنین اعمال خشونت علیه معترضان تحریم کند.این مقام وزارت خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود گفت: در صورت دخالت روسیه در بلاروس٬ علیه این کشور نیز تحریم‌هایی در نظر گرفته می‌شود.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه هفته گذشته بر آمادگی مسکو برای کمک امنیتی به حکومت بلاروس تأکید کرد و به اتحادیه اروپا و ایالات متحده هشدار داد تا از «دخالت» در اوضاع این کشور خودداری کنند. در همین حال کارشناسان سازمان ملل رژیم بلاروس را به بدرفتاری با مخالفان و شکنجه زندانیان سیاسی متهم کرده‌اند. مطابق اسناد بیش از ۴۵۰ نفر شکنجه شده‌اند. دست‌کم شش نفر از معترضان ناپدید شده‌اند.به گفته کارشناسان سازمان ملل آنها اسنادی در دست دارند که نشان می‌دهد رژیم از انتخابات ریاست جمهوری تاکنون بیش از ۴۵۰ مورد شکنجه و بدرفتاری با مخالفان سیاسی مرتکب شده است؛ انتخاباتی که در نهم اوت برگزار شد و نتایج آن با اعتراضات گسترده روبرو گشت.کارشناسان از مقام‌های سیاسی کشور خواسته‌اند که بی‌درنگ به قهر و خشونت پایان دهند و مسئولان امنیتی و انتظامی که به شهروندان تعرض کرده‌اند را به دادگاه بکشانند. آنها می‌گویند: «شکنجه مطابق حقوق انسانی بین‌المللی ممنوع است. هیچ دلیل و بهانه‌ای شکنجه را توجیه نمی‌کند».در هفته‌های گذشته حدود ۶۵۰۰ نفر از معترضان دستگیر شده‌اند که بسیاری از آنها حتی در تظاهرات شرکت نداشتند یا مانند خبرنگاران تنها برای تهیه گزارش به خیابان رفته بودند. از شش نفر از دستگیرشدگان هیچ نشانی در دست نیست.برای سومین هفته پیاپی در مینسک پایتخت و بسیاری از شهرهای بزرگ کشور، هزاران نفر به خیابان رفتند. گسترش جو وحشت و ارعاب توسط رژیم نتوانسته مخالفان را از رفتن به خیابان و اعتراض به حکومت باز دارد.  در آغاز سال تحصیلی، صدها دانشجو و دانش‌آموز به خیابان رفتند و علیه حکمرانی ۲۶ ساله لوکاشنکو شعار دادند.حدود یک دهم از تظاهرکنندگان بازداشت شدند. در ویدیوها و عکس‌های بیشماری می‌توان مأموران سیاه‌پوش را دید که جوانان را به دنبال خود به سوی خودروهای پلیس می‌کشانند.
عده قابل توجهی از معترضان دانشجو هستند که رژیم را با دشنام "فاشیست" مورد خطاب قرار می‌دهند و در عین حال مراقب هستند به هیچ خشونتی دست نزنند و به مأموران برای مداخله بهانه ندهند.معترضان خواهان گفت‌وگو با حکومت هستند اما رژیم لوکاشنکو تاکنون از برقراری هرگونه دیالوگ با مخالفان خودداری کرده است.بنا به گزارش‌ها در روزهای اخیر از خشونت سرکوبگرانه مأموران رژیم به نسبت روزهای اول اعتراضات تا حدی کاسته شده است.نیروهای مخالف رژیم کارمندان ادارات را در سراسر کشور به اعتصاب فراخوانده‌اند.بنا به گزارش‌هایی که در اینترنت منتشر شده، در شهر صنعتی گرودنو، در نزدیکی مرز لهستان، کار اداری به طور کامل متوقف شده است.در پایتخت بسیاری از کارکنان و کارمندان به جای رفتن به اداره با تابلوهایی با شعار "همبستگی" به خیابان رفتند.بسیاری از مردم بلاروس نسبت به درستی انتخاباتی که در ۹ اوت برگزار شد، تردید دارند و آن را آلوده به تقلب می‌دانند.بنا به نتیجه رسمی انتخابات الکساندر لوکاشنکو، پس از ۲۶ سال حکمرانی مستبدانه، بار دیگر با کسب بیش از ۸۰درصد آرا به پیروزی رسید.سوتلانا تیخانوفسکایا، رقیب لوکاشنکو در انتخابات ریاست جمهوری که به طور رسمی گفته شد تنها حدود ده درصد آرا را به دست آورده، از بیم دستگیری خود و فرزندانش به کشور همسایه لیتوانی گریخته است.تیخانوفسکایا همچنان از دور به هدایت جنبش اعتراضی ادامه می‌دهد، زیرا اعتقاد دارد که حکومت لوکاشنکو "از نظر مردم بلاروس و در نگاه جهان دیگر هیچ مشروعیتی ندارد".

 
برچسب ها: بلاروس آمریکا