به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۱:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۱۳ ساعت ۱۴:۲۴
کد مطلب : ۲۲۹۸۹۱
ضربه فنی بازار مهر در زمین کرونا

خرید در این بازار دل شیر می‌خواهد

خرید در این بازار دل شیر می‌خواهد
گروه اقتصادی: هرسال این روزها، در آستانه بازگشایی مدارس، فصل خرید لوازم التحریر، کیف، لباس مدرسه و ذوق زدگی دانش آموزان برای خریدهای مدرسه ای جدید بود، آنها گاهی حتی یک ماه زودتر وسایل خود را تهیه کرده و ماه پایانی تابستان را به ذوق استفاده قریب الوقوع از این وسایل می‌گذراندند.در این ایام بازار دستفروش ها و نمایشگاه‌های فروش ویژه لوازم التحریر و مغازه های لوازم التحریرفروشی هم داغ داغ بود و گاه آنقدر این مراکز شلوغ بود که فروشنده ها بخشی از مشتریان خود را به مغازه ها یا غرفه های دیگر هدایت می‌کردند و در مجموع، به نوعی فصل بره کشان صنف فروشندگان لوازم التحریر، این روزها بود .
اما امسال... نه خبری از دانش آموزان خوشحال و پدر و مادران است، نه خبری از نمایشگاه و دستفروش و شلوغی های اول مهری.اینبار صنف نوشت افزار قربانی کرونا شده و این بازار به شدت افت کرده است، البته تورم و افزایش قیمت های چند برابری ناشی از تحریم و افزایش نرخ ارز و ... نیز تاثیر کمی بر خلوت شدن این بازار نداشته است.
افزایش دوبرابری قیمت ها!
"سال گذشته این موقع مغازه جای رفت و آمد نبود و ما مجبور به اضافه کردن فروشنده بودیم که بتوانیم پاسخگوی مشتریان و دانش آموزان باشیم، اما امسال یک نفر هم زیاد است."
این را صاحب یک مغازه نوشت افزار در اراک گفت و در ادامه بیان کرد: سال های پیش خانواده ها برای فرزندان خود لوازم مازاد هم خرید می‌کردند، اما امسال خبری از خرید معمول هم نیست چه برسد به خرید اضافی.
این خانم علت این بی رونقی را افزایش قیمت و بلاتکلیفی درخصوص نحوه فعالیت مدارس دانست و افزود: از یک طرف افزایش دو برابری قیمت ها توان خرید مردم را کاهش داده و از طرفی کرونا و مجازی شدن آموزش مزید بر علت شده و والدین را بر سر دو راهی خریدن یا نخریدن قرار داده است، ما هم امسال برای خرید جنس جدید نگرانی داشتیم و اکثر فعالان این صنف امسال جنس جدیدی به اجناس مغازه خود اضافه نکردند و تنها در تلاش برای پاس کردن چک های گذشته هستند.
خرید در این بازار دل شیر می‌خواهد
مادری که با فرزندش برای خرید آمده بود نیز گفت: من نمی‌دانم خرید کنم یا نه! از طرفی اعلام می کنند آموزش‌ها مجازی است، از طرفی می گویند در صورت سفید شدن شرایط شهر اراک، فعالیت مدارس روال عادی خواهد داشت؛ همچنین قیمت‌ها نسبت به سال گذشته آنقدر افزایش داشته که دل شیر می خواهد خرید کردن در این بازار . سال های پیش برای دیگر فرزندانم تعدادی دفتر و خودکار و مداد اضافه تهیه می کردیم، اما امسال با دیدن این قیمت ها همان یکی را هم بخریم، هنر کرده ایم.
بازار افتضاح نوشت افزار
مغازه دار دیگری که در مغازه اش انتظار مشتری را می‌کشید، گفت: بازار نسبت به سال های گذشته افتضاح است، من چندین سال است که در این محیط کاسبی می‌کنم و تاکنون با چنین کسادی در بازار مواجه نشده بودم.
وی علت این کسادی بازار را افزایش قیمت لوازم خارجی و مواد اولیه و وسایل تولید داخل دانست و گفت: ضمن افزایش قیمت دلار و لوازم خارجی، به سبب گران شدن مواد اولیه که برخی وارداتی هستند، تولیدات داخل هم افزایش قیمت داشته و توان خرید را از مردم گرفته است که البته کرونا و بلاتکلیفی مدارس نیز در این بین بی تاثیر نبوده است.
او گفت: علیرغم اینکه مدت زیادی تا بازگشایی مدارس باقی نمانده، تا الان هیچ فروشی نداشتیم و تازه از روز گذشته تعدادی آنهم بیشتر در پایه های اول ابتدایی، تعداد جزئی لوازم تهیه می‌کنند. قیمت یک مداد ویژه طراحی که 35 هزار تومان بوده در حال حاضر به 50 هزار تومان رسیده است.
با ورود مشتری که برای تهیه یک قلم‌مو وارد مغازه شد صحبت مان نیمه کاره ماند، این مشتری در پاسخ به سوال فروشنده که چه نوع قلم‌مویی می خواهد گفت: ارزون باشه بقیش برام مهم نیست ... .
فروش کتاب های درسی را از ما گرفتند
آقای محمدی هم که کتابفروشی دارد، می گوید: هرسال شهریور ماه مغازه مملو از مشتری برای تهیه لوازم مدرسه بود، اما الان هیچ خبری از مشتری نیست. تعداد معدودی هم که برای خرید مراجعه می کنند خریدشان محدود شده چراکه از یک هفته َاینده خود خبر ندارند و بلاتکلیف هستند، البته قیمت ها هم افزایش داشته و سرمایه های ما در قالب کاغذ در مغازه خاک می‌خورد.
وی مدعی است که لابی هایی انجام شده تا توزیع کتاب های درسی از کتابفروش ها گرفته شود و می گوید: این هم ضرر دیگری به ما وارد کرد چراکه خانواده ها وقتی برای تهیه کتاب مراجعه می کردند در کنار خرید کتاب سایر لوازم مورد نیاز را هم از ما می خریدند که امسال از این بهره هم بی نصیب شدیم.
تولیدی را تعطیل کردیم
"انقدر باید التماس یک بچه هفت ساله را بکنیم تا از یک کیف خوشش بیاید و خرید کند!"
این جملات را یک فروشنده کیف گفت و ادامه داد: وضعیت فروش نگران کننده است، ما حتی یک ریال هم به قیمت ها اضافه نکردیم بلکه بتوانیم بخشی از اجناس خود را در این روزها بفروشیم، اما مشتری برای کیف های ما نیست و همین کسادی بازار اجازه افزایش اجناس مغازه را به ما نداد.
وی افزود: سال گذشته روزانه حداقل 100 کیف به فروش می رسید، اما امسال فروش به کمتر از 20 عدد رسیده، امسال کاسب نه شب عید کاسبی کرد و نه الان، این بازار سبب شد که ما تولیدی را هم تعطیل کنیم. در حال حاضر مشتریان ما بیشتر دانش آموزان پایه های اول و دوم ابتدایی هستند.
وی 80 درصد این کسادی را ناشی از شیوع کرونا دانست و گفت: تنها 20 درصد مربوط به افزایش قیمت هاست، کرونا ضربه شدیدی به کاسب وارد کرد.
فروشنده جوان دیگری گفت: وضعیت بازار کاملا مشخص است، ما برای دو مغازه تنها یک بار خرید داشتیم که آنهم بین دو مغازه تقسیم شده چراکه اکثرا برای پایه های اول خرید می کنند و متقاضی کیف مدارس یا دانشجویی کم شده. سال گذشته در این روزها جای سوزن انداختن در مغازه نبود، اما امسال خبری نیست، قیمت ها هم که دوبرابر شده و خانواده‌ها بی میل به خرید هستند.
50 میلیون ضرر در یک ماه
فروشنده دیگری گفت: از سال 61 در این محل کاسبی می کنم، اما چیزی که امسال می بینم خیلی نگران کننده است و از آینده این بازار و کاسبی می ترسم. با سابقه ای که در این حرفه داشتم دیگر نه راه پس دارم و نه راه پیش و مجبورم به شغلم پایبند باشم.
وی افزود: اجناس روز به روز بی کیفیت تر و گران تر می‌شوند و دیگر ذوق و انگیزه ای برای خرید در بین مردم وجود ندارد. هرساله از ذوق دانش آموزان ما نیز به وجد می‌آمدیم، اما دیگر خبری از آن خنده و ها ذوق های کودکانه نیست.
او با بیان اینکه تهیه مواد اولیه نیز دشوار شده و قیمت ها ساعتی تغییر می کند، اظهار کرد: سنوات گذشته مواد مورد نیاز را تهیه می کردیم و ماه ها بعد تسویه حساب می‌شد، اما الان قبل از خرید باید پول واریز شود تا پس از گذشت یک ساعت با قیمت نجومی مواجه نشیم. در یک ماه تعطیلی مغازه در ایام کرونا، 50 میلیون ضرر کردیم و با این بازار انتظار جبران آن ضرر هم نیست.
فقط کلاس اولی ها لباس می خرند
تولیدکنندگان پوشاک مدرسه نیز تولیدات خود را به شدت کاهش داده اند و هر کدام میانگین روزانه حداکثر حدود 15 دست لباس می‌فروشند و این در حالی است که سال های گذشته فروش این فروشندگان به بیش از 100 دست لباس می‌رسیده است.
به گفته فروشندگان این صنف، اینروزها بیشتر، دانش آموزانی که تغییر پایه داشته یا کلاس اولی هستند، لباس فرم تهیه می کنند و مابقی از لبس های سال گذشته استفاده می کنند.
اوضاع در ساوه هم چندان خوب نیست، فروشندگان نوشت افزار در این شهر نیز از بازار مهر 99 دل خوشی ندارند.
تعطیلی زودرس در بازار لوازم التحریر
یک فروشنده لوازم التحریر در ساوه نیز به بازار فروش مایحتاج تحصیلی دانش آموزان از ابتدای شیوع بیماری کووید 19 و تعطیلی مدارس از روزهای نخست اسفندماه سال گذشته اشاره کرد و گفت: معمولا فروشگاه های عرضه لوازم التحریر با پایان یافتن سال تحصیلی در خردادماه هر سال، برای حدودا دو ماه با یک تعطیلی فروش مواجه می شوند و از نیمه شهریورماه با جنب و جوشی که برای آغاز سال تحصیلی شروع می شود بازار نوشت افزار رونق می گیرد، اما شیوع کروناویروس عملا تعطیلی زودرسی را برای این صنف چه از لحاظ فروش نوشت افزار اداری، چه لوازم التحریر دانش آموزان رقم زد.
بازار سررسید هم کساد است
"مهدی نائینی" همچنین به کسادی بازار سررسید، چاپ طلاکوب بر روی تقویم و سررسید و ... نیز اشاره کرد و افزود: فروشندگان لوازم التحریر معمولا از دیماه اقدام به عرضه سررسید و تقویم سال جدید می کنند و اوج فروش آنها روزهای منتهی به آخر سال است، اما شیوع کرونا و آسیب رسیدن به اقتصاد کشور موجب شد که نه تنها استقبالی برای خرید این اقلام بعمل نیاید بلکه فروشندگان این محصولات اقدام به فروش سررسید و تقویم به قیمتی به مراتب کمتر از قیمت خرید کردند و از این بابت متضرر شدند.
وی به کاهش 60 درصدی میزان تقاضای مردم برای خرید مایحتاج تحصیلی اشاره کرد و افزود: عمده ترین فروش لوازم التحریر بیشتر برای ادارات و شرکت‌هاست که آن هم از فروش نقدی خارج شده و پرداخت ها زمان‌بر و  چندماهه شده است.
نائینی افزود: کرونا به بازار و اقتصاد آسیب وارد کرده است و این آسیب برای صنوفی نظیر صنف لوازم التحریر که بازار فصلی نظیر اول مهر دارند آسیب بیشتری وارد می کند چرا که فروشندگان چشم به راه بازار اول مهر هستند و کسادی بازار موجب برگشت خوردن چک ها و تعویق کرایه مغازه و نیز معوقات سایر هزینه ها می شود.
تعطیلی واحدهای صنفی در کسادی بازار مهر
وی معتقد است که دولت حمایت واقعی از اصناف برای جبران خسارت وارده نکرده و گفت: متاسفانه بروکراسی پیچیده و تشریفات اضافی قانونی نظیر وثیقه، سود بالای بانکی مانع از استقبال کسبه برای دریافت تسهیلات کرونایی شده است. هم اکنون چند فروشگاه لوازم التحریر در ساوه به دلیل کسادی بازار و عدم همخوانی هزینه با درآمد اقدام به تعطیلی مغازه کرده و شغل دیگری نظیر اشتغال در شرکت ها، مسافرکشی و ... روی آوردند.
بازار نیازمند تسهیلات ارزان
وی افزود: اگر دولت تسهیلات با سود پائین اعطا کند و بروکراسی های اداری را از سر راه بردارد قطعا کسبه می توانند با آرامش بیشتری به کسب و کار ادامه دهند و برای احیای بازار مصرف خود سازوکار مناسب اتخاذ کنند. پیشنهاد می شود یارانه متقاضیان به عنوان وثیقه تسهیلات برای مشاغل کوچک در نظر گرفته شود تا پروسه دریافت وام تسهیل شود و کاسب بتواند با آرامش بیشتری به فعالیت صنفی خود ادامه دهد.
او همچنین به اعطای مشوق های مالیاتی، بیمه ای، عوارض شهرداری و ... نیز اشاره کرد و افزود: دولت باید تمهیدات لازم برای پرداخت مالیات، بیمه، عوارض و ... صنوف بویژه واحدهای صنفی فصلی را در نظر بگیرد تا انگیزه بیشتری برای فعالیت صنفی، داشته باشند و به عبارتی امنیت شغلی آنان حفظ شود.
فروش مجازی توجیه اقتصادی ندارد
این فروشنده لوازم التحریر در ساوه به مشکلات ناشی از فروش مجازی و اینترنتی کالا اشاره کرد و افزود: وقتی دانش آموز مدرسه نرود فروش حقیقی و مجازی وجود نخواهد داشت و تفاوت چندانی نمی کند. بیشترین مصرف در آموزش مجازی خودکار، دفتر، مداد است که برای فروشنده مقرون به صرفه نیست که بخواهد این کالاها را از طریق آژانس برای خریدار ارسال کند. بسیاری از فروشندگان کانال تلگرامی و اینستاگرام دارند اما فروش مجازی توجیه اقتصادی ندارد.
وی بیان کرد: با بازگشایی مدرسه بازار نوشت افزار، مانتو، کیف، کفش و حتی مواد غذایی برای صبحانه دانش آموزان رونق می گیرد و به عبارتی اقتصاد جامعه با حضور دانش آموزان در مدرسه متحول شده و یک سری صنوف به صورت حلقه های زنجیر بهم پیوسته رونق می گیرند.
وی اظهار کرد: در صورت تعطیلی مدارس، کسادی بازار بر این صنوف سایه افکنده و موجب بروز بحران اقتصادی و حتی تعطیلی بخش اعظمی از فروشگاه های لوازم التحریر خواهد شد.
یک فروشنده دیگر لوازم التحریر در ساوه نیز گفت: کرونا علاوه بر اینکه موجب کسادی بازار لوازم التحریر شد، موجب گرانی نوشت افزار و کاهش حدودا 60 درصدی تقاضا از سوی مردم شد به گونه ای که میزان درآمد و هزینه فروشندگان این صنف همخوانی ندارد. آموزش مجازی بخشی از نیاز دانش آموزان نظیر کیف، جامدادی، اجناس لوکس و ...  را کاهش داده و برای بخش دیگری نظیر مداد، خودکار، دفتر و ... تقاضای کمتری ایجاد می کند و ادامه این روند قطعا موجب کاهش آمار واحدهای صنفی این صنف خواهد شد گرچه هم اکنون تعدادی از واحدهای فروشنده لوازم التحریر اقدام به تعطیلی مغازه های خود کردند.
وی بیان کرد: فروشندگان لوازم التحریر امیدوارند که با بهبود شرایط و فروکش کردن این بیماری مدرسه ها باز شده و فعالیت تحصیلی دانش آموزان از سرگرفته شده و بازار نوشت افزار رونق بگیرد و همواره با این امید دلخوش هستند، اما با آموزش مجازی پول مردم برای تهیه گوشی هوشمند هزینه می شود و تمایلی برای خرید نوشت افزاز و لوازم التحریر وجود ندارد.
 مردم از گرانی و بلاتکلیفی دم می‌زنند و فروشندگان از کسادی بازار و بی رمقی مشتری ها برای خرید لوازم التحریر و کیف و کفش مدرسه.
شیوه جدید شروع سال تحصیلی جدید در ایام کرونا بازار خرید نوشت افزار را بی رمق کرده و فروشندگان این صنف که به این روزها امید داشتند را ناامید کرده است، آنها هیچ امیدی برای جبران خسارت های تحمیل شده ندارند.
امید فعالان بازار مهر به بازگشایی مدارس است، اما در شرایطی که هر روز وضعیت کرونایی استان های مختلف و بویژه استان مرکزی رنگ به رنگ می شود، نمی توان چندان به حضور دانش آموزان در مدرسه و خریدهای مرتبط با آن امیدوار بود.
دستور استاندار مرکزی در جلسه امروز ستاد مقابله با کرونا برای غیر حضوری شدن آموزش در مدارس، دانشگاه ها و حوزه های علمیه در تمام شهرهای استان مرکزی تا پایان شهریورماه شاهدی بر این مدعاست و در این شرایط جدا باید فکری برای اقتصاد اصناف مرتبط با مهر کرد.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: کرونا بازار