به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۱۷ ساعت ۱۲:۲۱
کد مطلب : ۲۳۰۵۱۲

ادامه مقاومت علیه خودکامگی یك دیكتاتور

ادامه مقاومت علیه خودکامگی یك دیكتاتور
گروه بین الملل: مقاومت علیه خودکامگی لوکاشنکو ادامه دارد و مخالفان دولت یکی بعد از دیگری تبعید می‌شوند. اولگا کوالکووا، عضو هیات رئیسه شورای هماهنگی اپوزیسیون و از معتمدان تیخانوفسکایا مجبور شد بلاروس را ترک کند و به لهستان برود.اولگا کوالکووا، یکی از متعمدان و نزدیکان رهبر اپوزیسیون بلاروس، زیر فشار مقامات امنیتی از کشورش خارج شد. او اعلام كرد: قبل از انتخابات به او گفته بودند یا از بلاروس خارج شود یا به زندان طویل مدت برود.کووالکووا در اوایل اوت دستگیر شد و چند روز در زندان سپری کرد. این مخالف سیاسی ۳۶ ساله، شبانه به مرز لهستان برده شده‌؛ بی‌آن‌که قبلا از این تصمیم آگاه باشد و سپس از آنجا عازم ورشو شده است. عضو هیات رئیسه شورای هماهنگی اپوزیسیون بلاروس، خواستار جابجایی مسالمت‌آمیز قدرت در کشورش است.
چهار هفته از اعلام نتایج مناقشه‌برانگیز انتخابات ریاست جمهوری بلاروس می‌گذرد، اما اعتراض‌ و مقاومت مخالفان به این نتیجه همچنان سرزنده است. با وجود ممنوعیت تظاهرات، اپوزیسیون به گردهمایی‌های خود ادامه می‌دهد و تب و تاب علیه "تقلب انتخاباتی" فروکش نکرده است.
تظاهراتی تحت نام "مارش اتحاد" در میدان استقلال مینسک با شعار "یکی برای همه، همه برای یکی" برگزار شد. اکسیون‌های مشابهی نیز در شهرهای دیگر بلاروس نیز تدارک دیده شده بودند.
تظاهرات اعتراضی، صدها هزار نفر را در هفته‌های گذشته به خیابان‌ها کشانده‌ است. جنبش دمکراسی‌خواهی خواهان استعفای لوکاشنکوست و هدف تظاهرات، آزادی همه زندانیان، پیگرد خشونت‌های پلیس با معترضان و تجدید انتخابات.رئیس جمهور ۶۶ ساله بلاروس هرگونه دیالوگ با معترضان و شورای هماهنگی اپوزیسیون را رد کرده است. مخالفان معتقدند که سوتلانا تیخانوفسکایا در انتخابات برنده شده و رای ۸۰ درصدی ادعایی لوکاشنکو، حاصل دستکاری صندوق‌هاست. با این تقلب، لوکاشنکو برای ششمین مرتبه رئیس جمهور شد؛ امری که مورد شناسایی اتحادیه اروپا نیز قرار نگرفت.تیخانوفسکایا  از مردم کشورش خواست به حضور در اعتراضات ادامه دهند. او در پیامی ویدیوئی گفت: «به این فکر کنید که قدرت ما در همبستگی و با هم بودن است.» او تاکید کرد که تنها با ایستادگی و تداوم تظاهرات می‌توان خواست آزادی زندانیان سیاسی را محقق کرد.در عین حال، مخالفان به پافشاری برای گفت‌وگو با لوکاشنکو ادامه می‌دهند؛ خواستی که با پشتیبانی سازمان ملل نیز روبروست.

 
برچسب ها: بلاروس اروپا