به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۰۹:۱۲
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب : ۲۳۰۶۴

کدام استانها بيشترين بيمار ​ام.اس را دارند؟

گروه جامعه: رییس انجمن حمایت از بیماران خاص چهارمحال و بختیاری با انتقاد از عدم حمایت مطلوب از بیماران مبتلا به ام اس گفت: ام اس در چهارمحال و بختیاری پس از تهران و اصفهان رتبه سوم را دارد.
کدام استانها بيشترين بيمار ​ام.اس را دارند؟
معصومه معمارزاده با بیان اینکه اکنون 950 نفر در استان مبتلا به ام اس هستند، تصریح کرد: از این تعداد 100 نفر مرد و بقیه زن هستند. وی با اشاره به مشکلات بیماران مبتلا به ام اس، افزود: متاسفانه از این بیماران آنچنان که باید حمایت نمی‌شود. معمارزاده خاطرنشان کرد: هزینه درمان هر بیمار ماهانه به طور میانگین 250 هزار تومان است، در حالی که به این افراد تنها در کاردرمانی و مشاوره کمک می‌شود. وی با بیان اینکه ام اس، بیماری عصبی نخاعی است، تصریح کرد: با توجه به اینکه بانوان حساس‌تر بوده و بیشتر از مردان خود را درگیر مشکلات می‌کنند بیشتر آمار مبتلایان به ام اس بانوان هستند. معمارزاده خاطرنشان کرد: علت بیماری ام اس تاکنون شناخته نشده است، اما محققان فقر و مشکلات زندگی را در افزایش شیوع این بیماری موثر می‌دانند.

وی با بیان اینکه استان برحسب جمعیت رتبه سوم ام اس را دارد، افزود: در سال 1391 این استان رتبه هفتم کشور را داشت درحالی که متاسفانه امسال بعد از تهران و اصفهان در رتبه سوم قرار گرفته است. معمارزاده به مشکلات بیماران مبتلا به ام اس اشاره و خاطرنشان کرد: این بیماران علاوه بر مشکلات و درد و رنجی که از بیماری متحمل می‌شوند، متاسفانه به علت عدم اطلاع‌رسانی مطلوب و درک پایین برخی افراد بخصوص در روستاها این بیماری منجر به طلاق و جدایی شده است. وی بابیان اینکه این بیماران نیاز به تغذیه سالم و خاص دارند، افزود: داروهایی که برای این بیماران تجویز می‌شود بیشتر برای تاخیر در پیشرفت بیماری است نه درمان، و داروهایی که به این منظور به طور رایگان در اختیار این بیماران قرار می‌گیرد چندان اثربخش نیستند.

معمارزاده گرفتن ام آر آی را بهترین راه تشخیص این بیماری دانست و تصریح کرد: افتادگی پلک، دوبینی، بی‌حسی دست و پا و سردردهای شدید از علایم اولیه این بیماری هستند. وی به فعالیت‌های انجمن حمایت از بیمارن خاص در راستای کمک به بیماران مبتلا به ام اس اشاره کرد و گفت: این انجمن به علت نداشتن بودجه کافی نمی‌تواند حمایت مطلوب از این بیماران داشته باشد اما با برگزاری کلاس‌هایی چون راز شاد زیستن، روانشناسی و طرمه دوزی و غیره در تقویت روحیه آنان نقش موثری ایفا کرده است.
مرجع : ايسنا