به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۱۸ ساعت ۱۹:۰۵
کد مطلب : ۲۳۰۷۵۷
وقتی گرانی مردم را نقره داغ می‎کند

بیکارترین استان کشور رکورد دار تورم

بیکارترین استان کشور رکورد دار تورم
گروه اقتصادی: رکوردداری پی‌درپی لرستان در بیکاری و تورم، حکایت استان کم درآمدی است که در گرانی‌ها رکورد زده و تاکنون مسئولان چاره‌ای اساسی برای حل مشکل نداشته‌اند. سوی دیگر این معادله مردمی هستند که روز به روز مشکلات اقتصادی شان بیشتر می شود. بعد از رتبه داری لرستان در بحث بیکاری حالا نوبت به تورم رسیده که برآیند این دو شاخص، استان لرستان را در رتبه اول فلاکت قرار داده است. برای پی بردن به عمق فاجعه همین بس که لرستان، بیشترین نرخ تورم و در عین حال کمترین سرانه درآمدی را دارد یعنی مردم استان در حالت عادی هم قدرت خرید ندارند چه برسد به شرایط تورم.براساس اعلام مرکز آمار در مرداد ماه ٩٩ عدد شاخص کل برای خانوارهای شهری (١٠٠=١٣٩٥) به ۲۳۴.۷ رسیده که نسبت به ماه قبل ٣.٥ درصد افزایش نشان می‌­دهد. در این بازه زمانی بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به استان لرستان با ٥.٦ درصد افزایش است.در نبود نظارت‌ها نرخ تورم لحظه به لحظه در حال افزایش است، تا سال گذشته علت هر گرانی را به بالا رفتن نرخ دلار نسبت می‌دادند حالا هم به لطف کرونا مسئولان لرستان بهانه جدیدی برای توجیه ناکارآمدی و سهل انگاری خود پیدا کرده‌اند و خود را پشت حصار کرونا پنهان کرده‌اند. در همین دوران کرونا و خسارت‌هایی که در پی داشته، قیمت بسیاری از اجناس و کالاهای اساسی نیز چندین برابر شده و گویا دولت مردم را به حال خود رها کرده است.
 
آسیب‌های اجتماعی متأثر از بیکاری و تورم
زنگ خطر آسیب‌های اجتماعی هم در استان به صدا به درآمده و رتبه‌های وحشتناک لرستان در بحث خودکشی، طلاق، اعتیاد، افسردگی، خشونت و ... با فقر و بیکاری بی‌ارتباط نیست. باز هم نرخ تورم لرستان نسبت به ماه‌های گذشته افزایش پیدا کرده که این موضوع بهانه‌ای شد تا مجدداً در خبرگزاری بازار به بحث تورم و دغدغه‌مندی مردم بپردازیم.مجتبی علیپور شهروند خرم‌آبادی گفت: واقعیت این است که ما دیگر آب از سرمان گذشته و امیدی به بهبود شرایط اقتصادی در لرستان نداریم. متاسفانه وضعیت مالی مردم لرستان مناسبت نیست و درآمد چندانی ندارند ازطرفی روز به روز بر گرانی‌ها افزوده می شود و هیچ گوش شنوایی برای دردهای مردم وجود ندارد.وی با بیان اینکه من یک کارگرم، یک فرزند هفت ساله دارم و مستأجرم؛ با این وضع گرانی‌ها هر چه تلاش می‌کنم فقط می‌توانم اجاره منزل خود را پرداخت کنم، بیان کرد: درد ما یکی دو تا نیست اگر فقط در بخش مسکن تورم وجود داشت می‌توانستیم به نحوی صبوری کنیم اما مشکل اینجاست که همه کالاها و اجناس گران شده و واقعا کمر ما زیر بار این گرانی‌ها خم شده است.

مهاجرت اجباری
حشمت عبدی از دیگر شهروندان لرستانی گفت: مسافرکشی می‌کردم و پنج فرزند دختر دارم که درآمد مسافرکشی جوابگوی زندگی‌مان نبود؛ از آنجایی که در لرستان شغلی مناسبی پیدا نمی‌شد به استان کرمان مهاجرت کرده‌ام؛ اگر بیکاری در استان لرستان بیداد نکند چرا من باید تن به این سفر اجباری بدهم و در طول ماه فقط چند روز خانواده خود را ببینم. در روزهای دور از خانواده، دائماً دل نگران و آشفته هستم اما چاره ای غیر از این برای ما نمانده چون فرزند محصل و دانشجو دارم و زندگی خرج دارد.این شهروند لرستانی خاطرنشان کرد: وقتی با حقوق کارگری نمی‌توان هزینه‌های یک فرزند را تأمین کرد چطور دولت شعار فرزند آوری سر می‌دهد کمااینکه امسال خرید موبایل هوشمند هم به سبد خانوار اضافه شده و فرزندانمان از تحصیل باز می‌مانند.

نبود زیرساخت های لازم در استان لرستان
نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس در خصوص بالا بودن تورم استان گفت: مشکل اصلی استان لرستان این است که تقریباً در اکثر اقلام و مواد مصرفی، تولیدکننده نیستیم بلکه وارد کننده و مصرف کننده‌ایم همچنین در استان یک جوجه کشی نداریم و باید جوجه را از خارج از استان وارد کنیم یا مثلاً نمی‌توانیم گرانیت، آهن، آجر، گچ مورد نیاز خود را تولید کنیم و در واقع باید آن‌ها را از خارج از استان بیاوریم.مهرداد ویسکرمی، با بیان اینکه در بخش کشاورزی ما تولیدات خوبی داریم ولی فقط برای چند ماه میوه داریم چون به خاطر نبودن سردخانه در استان، بعد از چند ماه میوه را از استان‌های دیگر وارد می‌کنیم، تاکید کرد:  باید زیرساخت‌های حمل و نقل بهتر شود که امیدواریم با افتتاح آزاد راه و راه آهن این وضعیت بهبود پیدا کند.وی با بیان اینکه مقداری از این تورم هم به مدیران جهادی مربوط می‌شود که باید تولید را در استان رونق ببخشند و به ظرفیت‌های استان مثل کشاورزی و دامپروری توجه بیشتری داشته باشند تا رونق ایجاد شود، افزود: از آنجایی که زیرساخت‌های استان ضعیف است، هر تورمی بر روی استان لرستان تاثیر مضاعفی دارد از طرفی باید در نظارت‌ها قوی‌تر، دقیق‌تر، علمی‌تر و حساب شده‌تر عمل کنیم.

ناکارآمدی مدیران
نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس بیان کرد: بهره‌برداری از طرح‌ها و زیرساخت‌های استان کمک زیادی به مهار تورم می‌کند کمااینکه برنامه دولت این است که طرح‌های جامع را تا پایان این دولت افتتاح کند همچنین باید گفت برخی از این گره‌هایی که در زیرساخت‌ها وجود دارد به دلیل گره‌های اداری و بی‌سلیقگی برخی مدیران ایجاد شده چون عزم جدی برای حل هر چه سریعتر مشکلات از طرف مسئولان وجود نداشته است.ویسکرمی افزود: برخی از این گره‌ها مثل کارخانه سیمان مربوط به ۱۴ سال پیش است که امسال باید حتماً یک عزم جدی برای برطرف شدن مشکلات وجود داشته باشد؛ ما پیگیر این موضوع هستیم و مقصر را باید پیدا کنیم به او تذکر بدهیم و از آن‌ها کار بخواهیم؛ اگر کاری انجام ندادند آن‌ها را به مردم اعلام می‌کنیم.

بلاتکلیفی پروژه‌های نیمه تمام
نماینده خرم آباد در مجلس یازدهم ادامه داد: تنها راه برون رفت از تورم و به تبع آن بیکاری و مشکلات دیگری که به وجود می‌آید، رونق تولید است؛ به نظرم انجام برخی کارهای زودبازده مثل احداث گلخانه‌های کشاورزی مناسب است چون ظرف مدت دو یا سه سال سرمایه اولیه برمی‎گردد.ویسکرمی با بیان اینکه تکمیل پروژه‌ها و طرح‌های نیمه کاره مثل کارخانه سیمان و هتل صخره‌ای سبب اشتغالزایی می‌شود؛ ما اصرار داریم هر چه سریعتر این کار انجام شود، گفت: در بحث کشاورزی ما مطالبه جدی از جهاد کشاورزی داریم که حتماً یک رونق جدی به کشاورزی استان بدهند و از طرفی بسیار پیگیر هستیم که بحث تخصیص آب استان هر چه سریعتر حل شود چون ساخت سدهای استان می‌تواند رونق جدی به منطقه بدهد.وی با بیان اینکه در کوتاه مدت هم کارهای ضربتی را می‌توان انجام داد، گفت: به صرف کمک به مردم، مشکلات حل نمی‌شود البته کارهای مومنانه باید انجام داد؛ ولی لازم است کاری کنیم که مردم آبرومندانه کار کنند. همکاری و همراهی خود مردم در جاهایی که مثلاً باید زمینی واگذار شود و کار عمرانی صورت گیرد بسیار مهم است از طرفی در استان نیاز به مدیریت جهادی داریم تا کسانی که توان و انگیزه کار را ندارند به مردم معرفی شوند یا اینکه خود مدیران آن‌ها را برکنار کنند.نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس افزود: ما نامه‌هایی به مدیران ارجاع می‌دهیم و کارهای مشخصی از آن‌ها می‌خواهیم تا معلوم شود کدام مدیر می‌خواهد برای این استان کاری انجام دهد و کدام مدیر کار نمی‌کند تا هم به عنوان بعد نظارتی مجلس و هم به عنوان وکیل مردم، مدیران ناکار آمد را معرفی کنیم تا با آن‌ها برخورد قانونی صورت بگیرد که نقش رسانه‌ها در پیگیری مسائل مردم بسیار مهم است.«مسئولان کاری کنند» این جمله ای است که امروز مردم لرستان بارها و بارها آن را به زبان می آورند. مردمی که انتظار دارند بالاخره گشایشی در کارهایشان صورت گیرد نه از نوع گشایش هایی که مسئولان بیان می کنند مقصود گشایشی که بتواند در زندگی مردم تاثیر مستقیم بگذارد.
مرجع : بازار