به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۱۹ ساعت ۰۸:۵۶
کد مطلب : ۲۳۰۷۷۳

محرم هم مثل دایی و یحیی مربی بزرگی می‌شود

محرم هم مثل دایی و یحیی مربی بزرگی می‌شود
گروه ورزشی: نباید راه را بر روی جذب بازیکن خارجی یا مربی خوب و بزرگ بست، چون این کاری است که در همه دنیا اعمال می‌شود.لئون استپانیان، بازیکن سابق سپاهان که چند سال اخیر در کشور ایران و کشورش مربیگری کرده قطعاً یکی از بهترین افرادی است که می‌تواند در خصوص انتخاب محرم نویدکیا و سایر مسائل فوتبال ایران دفاع کند. او از انتخاب همبازی قدیمش دفاع می‌کند و به سؤالات ما پاسخ می‌دهد.

سپاهان در عرصه مدیریت و سرمربی تغییراتی داشته، این تغییرات را چگونه ارزیابی می‌کنی؟
از آقای ساکت در سپاهان شناخت کامل دارم. ایشان مدیر خیلی خوبی هستند و من اطمینان دارم که تیم سپاهان با ایشان درست خواهد شد و شرایطش بهبود خواهد یافت. من اطمینان دارم که باشگاه سپاهان در عرصه مدیریت درست شده و به روزهای خوب و جایگاه اصلی‌اش باز خواهد گشت.

در مورد انتخاب محرم نویدکیا و عقد قرارداد سه‌ساله با بازیکن سابق سپاهان چه نظری داری؟
محرم نویدکیا با پیراهن سپاهان چندین قهرمانی در لیگ و جام حذفی کسب کرده که اتفاقاً در اولین قهرمانی‌اش هم من با محرم همبازی بودم و در لیگ سال 82-81 بود که با هم جام قهرمانی را بالای سر بردیم و افتخاری بزرگ رقم زدیم و هواداران‌مان را خوشحال کردیم. از آن روز محرم شد محرم نویدکیا و برای خودش اسم و رسمی کسب کرد و تبدیل به یکی از بزرگترین بازیکنان تاریخ باشگاه شد. فکر می‌کنم محرم می‌تواند همانطور که در عالم بازیگری بازیکن خوب و بزرگی بوده در عالم مربیگری هم مربی بزرگی شود و از عهده کارش به‌خوبی برآید. محرم با چند مربی بزرگ کار کرده و کارش را به‌خوبی بلد است و آن چیزی را که لازم بوده در فوتبال فراگرفته و حالا می‌تواند در قامت مربی تجربیات ارزنده‌اش را به بازیکنان انتقال دهد.

در زمینه بازیکن و سایر موارد چه توصیه‌هایی برای محرم دارید؟
حتماً تیم سپاهان در چند پست نیاز به تقویت بازیکن و جذب بازیکنان جدید دارد که باشگاه سپاهان بر اساس صحبت‌های سر مربی تیم نسبت به جذب بازیکن اقدام خواهد کرد. سپاهان بازی‌های آسیایی و لیگ را پیش‌رو دارد و نیاز به جذب بازیکنانی با پتانسیل بالا دارد. در این بین البته لازم است بگویم قانون جذب بازیکن و مربی خارجی قطعاً مشکلاتی را به وجود خواهد آورد، با این وجود در ایران هم بازیکنان و مربیان شایسته‌ای حضور دارند اما قانون منع بازیکن و مربی خارجی نیاز به کار کارشناسی بیشتر دارد و نباید سریع و باعجله در این رابطه تصمیم گرفت.

محرم نویدکیا بازیکن خوب و بزرگی بوده، به نظرتان آیا یک بازیکن خوب می‌تواند مربی خوبی هم باشد؟
من این صحبت را نادرست می‌دانم که یک بازیکن خوب نمی‌تواند حتماً مربی خوبی شود چه‌بسا که ما در چند سال اخیر مربیان بسیار خوب و موفقی در عرصه فوتبال داخلی و حتی ملی ایران داشتیم که هم بازیکن خوبی بودند و هم در عالم مربیگری خوب بوده‌اند، مثلاً یحیی گل‌محمدی یا علی دایی و پیش از آنها علی پروین که همگی در کارشان بسیار موفق بودند و در هر دو عالم بازیگری و مربیگری بسیار درخشیدند، به همین دلیل معتقدم حتماً محرم نویدکیا هم که یکی از بازیکنان بزرگ فوتبال ایران بوده می‌تواند تبدیل به مربی بزرگی شود و من این پتانسیل بالار ا در او می‌بینم.من معتقدم فوتبال ایران باید به مربیان جوان اعتماد بیشتری داشته باشد چه‌بسا که شاهدیم فوتبال دنیا این کار را کرده و به هدف‌شان هم رسیده‌اند و فوتبال باشگاهی و حتی ملی‌شان را بشدت ارتقا داده‌اند. حتماً فوتبال ایران هم از اعتماد کردن به مربیان جوان پشیمان نخواهد شد چه‌بسا که در چند سال اخیر هم مربیان جوان به بهترین شکل توانسته‌اند جواب اعتماد مسئولان بزرگ را بدهند و نتایج خوبی بگیرند، البته در عرصه ملی و تیم‌های بزرگ و شاید در عرصه تیم ملی بتوان مربیان خارجی بزرگی استخدام کرد و شاهد رشد و ترقی بیشتر بود. البته من شخصاً هرچه دارم از فوتبال ایران دارم و ایران را مانند کشور خودم می‌دانم.

با این وجود می‌خواهی بگویی باشگاه سپاهان از عقد قرارداد سه‌ساله با محرم پشیمان نخواهد شد؟
حتماً باشگاه سپاهان بهترین اقدام را انجام داده که قرارداد سه‌ساله منعقد کرده چه‌بسا که در این مدت حتماً محرم می‌تواند بهترین تأثیرگذاری را داشته باشد و بر فرض اگر سال اول هم نتواند موفق شود قطعاً سپاهان را سر و سامان داده و تیمی قدرتمند از الان خواهد ساخت و این تیم را به جایگاه واقعی‌اش می‌رساند و به نظرم اگر سپاهان امسال هم جام را نگیرد حتماً سال بعد قهرمان خواهد شد و باشگاه مزد اعتمادش به محرم را می‌گیرد.

دوست داریم نظر کارشناسی شما که سال‌ها در فوتبال ایران به‌عنوان بازیکن خارجی حضور داشتید را بیشتر جویا شویم و بدانیم موانع منع جدید را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
ایران بازیکن خوب زیاد دارد اما بالاخره جذب بازیکن خارجی هم در تمام کشورهای دنیا لحاظ می‌شود و ما شاهدیم که بازیکنان با کار کارشناسی و البته با در نظر گرفتن کیفیت لازم جذب باشگاه‌ها می‌شوند. این امر در مورد مربی خارجی هم صادق است، چه‌بسا ما از گذشته شاهد بودیم مربیان خارجی بزرگ زیادی به فوتبال ایران آمده‌اند که در رشد و ترقی فوتبال ایران بسیار تأثیرگذار بوده‌اند، همچون استانکو، ایویچ، کی‌روش و خیلی از مربیان بزرگ دیگر که در تحول فوتبال ایران تأثیرگذار بوده‌اند. جدا از این در زمینه بازیکن هم کم بازیکن خوب خارجی از پست دروازه‌بان بگیرید تا مهاجم نداشته‌ایم که خیلی خوب توانسته‌اند در قالب فوتبال ایران خواسته‌های مربی‌شان را برآورده ساخته و در رشد و ارتقای کار تاکتیکی تیم‌شان نقش داشته باشند، بنابراین نباید راه را بر روی جذب بازیکن خارجی یا مربی خوب و بزرگ بست، چون این کاری است که در همه دنیا اعمال می‌شود و اثرش هم مثبت بوده، بنابراین ضمن پرورش استعدادهای داخلی و بارور ساختن آنها نباید به یکباره راه را بر روی بازیکن خوب و باکیفیت همچینین مربی بزرگ خارجی بست.
مرجع : ایران ورزشی
برچسب ها: فوتبال ایران