به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۲۰ ساعت ۱۳:۰۲
کد مطلب : ۲۳۰۹۷۳

مایک پمپئو: حالا خاورمیانه امن‌تر شده است

گروه بین‌الملل: وزیر خارجه آمریکا گفت: اقدامات دولت آمریکا علیه ایران باعث افزایش امنیت در خاورمیانه شده است.
مایک پمپئو: حالا خاورمیانه امن‌تر شده است
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که به دلیل صلح اعراب و اسرائیل، مردم سراسر خاورمیانه امروز امن‌تر هستند. این امنیت نه فقط به خاطر کاری است که برای عادی‌سازی روابط اماراتی‌ها و اسرائیلی‌ها کردیم، بلکه به خاطر ائتلافی است که برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران، که همچنان بزرگترین تهدید علیه ثبات در خاورمیانه است، شکل داده‌ایم.

 پمپئو مسئولان ارشد روسیه را به طراحی «عملیات مسمومیت» ناوالنی متهم کرد
وزیر امور خارجه آمریکا همچنین می‌گوید که مسئولان بلند پایه روسیه در طراحی و سازماندهی عملیات مسموم کردن الکسی ناوالنی نقش داشته‌اند. این ادعای پمپئو که برای نخستین بار انگشت اتهام را مستقیم به سوی کرملین نشانه می‌روند فشار بین‌المللی به مسکو در ماجرای مسمومیت سرسرخت‌ترین چهره مخالفت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را افزایش خواهد داد. پمپئو شامگاه چهارشنبه در گفتگویی با یک شبکه رادیویی در ایالات متحده گفت: «وقتی افراد می‌بینند که تلاش‌هایی برای مسموم کردن یک ناراضی انجام شده و می‌پذیرند که به احتمال زیاد این اقدام از جانب مسئولان بلند پایه روس تدارک دیده شده، فکر می‌کنم که این مساله برای مردم روسیه اصلا خوب نیست.»

وزیر خارجه آمریکا بار دیگر تاکید کرد که واشنگتن و متحدان اروپایی‌اش مصرانه خواهان آن هستند که مقامات روسیه، «مسئولانه عمل کرده و عاملان اصلی مسموم کردن الکسی ناوالنی را شناسایی و محاکمه کنند.» پمپئو همچنین با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها از جانب خود برای شناسایی مجرمان اصلی تلاش خواهند کرد، یادآور شد: «این همان چیزی است که ما بررسی وارزیابی می‌کنیم تا مطمئن شوین هر آنچه برای جلوگیری از تکرار وقوع چنین حوادثی لازم است را انجام داده‌ایم.» دولت آلمان پیش‌تر با استناد به نتایج آزمایش‌های دقیق پزشکی الکسی ناوالنی تایید کرده بود که وی با یک عامل عصبی از نوع «نوویچوک» مسموم شده است.

کرملین پس از انتشار گزارش مقام‌های آلمانی و طرح ادعای مسموم شدن الکسی ناوالنی با گاز سمی «نوویچوک» گمانه‌زنی‌های موجود در باره دست داشتن مسکو در این ماجرا را بی اساس خواند. مسکو روز دوشنبه همچنین تلاش برای اتهام زدن به روسیه دراین ماجرا را «پوچ و بی اساس» قلمداد کرد. کشورهای عضو گروه هفت روز سه شنبه ضمن محکوم کردن هرگونه استفاده از سلاح شیمایی از مسکو خواستند تا افرادی را که در «مسمومیتِ به تایید رسیده» ناراضی روس دست داشتند، فورا دستگیر و محاکمه کنند.