به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۲۱ ساعت ۱۵:۳۲
کد مطلب : ۲۳۱۱۲۴

توافق بر سر تقسیم قدرت در لیبی

توافق بر سر تقسیم قدرت در لیبی
گروه بین الملل: نمایندگان فائز السراج، نخست وزیر لیبی که از طرف سازمان ملل به رسمیت شناخته شده و خلیفه حفتر، ژنرال شورشی توافقنامه امضا کردند. مذاکرات پنج روزه طرفین درگیر در لیبی در مراکش با صدور یک بیانیه مشترک پایان یافت. نشست مذاکرات لیبی با حضور نمایندگان دولت رسمی لیبی و کمیته‌هایی از مجلس نمایندگان طبرق حامی خلیفه حفتر، در شرق این کشور در تاریخ هفتم سپتامبرجاری در شهر بوزنیقه در جنوب رباط، پایتخت مراکش آغاز شد. طرفین درگیر در لیبی پس از پنج روز مذاکره در ارتباط با تقسیم قدرت و مناطق تحت نفوذ خود به توافق رسیدند.
در بیانیه مشترک طرفین درگیر در لیبی  آمده است که بر سر معیارها و سازوکارها توافق جامع شده است.جزئیات توافق حاصل شده اعلام نشده است اما گفته می‌شود که در پایان ماه جاری مذاکرات برای اجرای توافقنامه ادامه پیدا خواهد کرد.فائز السراج، نخست‌وزیر لیبی در ۲۱ اوت به نیروهای نظامی در این کشور دستور آتش‌بس فوری و توقف کلیه عملیات‌های نظامی را صادر کرد. نخست‌وزیر لیبی ولی گفت آتش‌بس زمانی تحقق خواهد یافت که سرت و الجفره، عاری از سلاح شوند.در چارچوب آتش‌بس نکاتی چون از سرگیری تولید و صادرات نفت، خروج مزدوران خارجی از لیبی و برگزاری انتخابات شورای ریاست جمهوری و پارلمانی در مارس ۲۰۲۱ نیز پیش‌بینی شده است.یکی از نمایندگان دولت قانونی فائز السراج به خبرگزاری آلمان گفته است که طرفین درگیری بر سر تقسیمات مناطق جغرافیایی تحت کنترل خود به توافق رسیدند. به گفته این مقام دولت لیبی توافق حاصل شده بعد از پذیرش کلیه طرف‌های درگیر رسما اعلام خواهد شد. او افزود که مذاکرات در ۲۵ سپتامبر دوباره ادامه خواهد یافت.به موازات مذاکرات در مراکش، نمایندگان عالی‌رتبه طرف‌های درگیر در سوییس نیز مذاکره می‌کنند.
پس از سال‌ها جنگ و ناامنی در لیبی، دو طرف جنگ‌، از یک سو فائز السراج، رئیس دولت "وفاق ملی" در طرابلس واقع در غرب لیبی که مورد تأیید و حمایت سازمان ملل است و از سوی دیگر ژنرال خلیفه حفتر با مرکزیت بنغازی در شرق لیبی، آمادگی خود را برای ادامه مذاکرات  و تقویت آتش‌بس و همچنین برگزاری انتخابات اعلام کردند.



 
برچسب ها: لیبی قدرت