کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ایران در سه لایه با چالش جدی روبرو است

ایلنا , 21 شهريور 1399 ساعت 17:43


گروه سیاسی: ایران توانسته برای نخستین بار در تاریخ شورای امنیت سازمان ملل، ایالات متحده را با ناکامی‌های ملموسی  با اجماع‌سازی دیگر کشورها روبرو کند، از سویی مدیرکل آژانس بین‌المللی و وزیر خارجه سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران، سفری سه روزه به تهران داشتند و با هئیت‌های ایرانی به رایزنی پرداختند و اظهارنظرهای مثبتی را اعلام کردند.
یك تحلیلگر مسائل آمریکا درباره شرایط پیش روی ایران و آمریکا، اظهار داشت: از منظر تحلیل آینده‌اندیشان باید بگویم که ایالات متحده آمریکا بر اساس سنت اقدام عملی خود علیه کشورهای دیگر در حال انجام اقداماتی است که نشان‌دهنده اهمیت پرونده ایران برای آینده حرکت این کشور در منطقه و نظام بین‌الملل است؛ به عبارت دیگر ایران اکنون هدف استراتژیک ایالات متحده است و آمریکا در مرحله نخست در حال بستن تمام راه‌های حرکت ایران در نظم منطقه‌ای و نظام بین‌الملل در ابعاد گوناگون ممکن، است.
مهدی مطهرنیا ادامه داد: آمریکا اقتصاد ایران را تحت تحریم‌های حداکثری قرار داده است، تلاش می‌کند که کوشش‌های ایران در منطقه را محدود کند و هر آنچه که ایران در حال انجام آن است را در یک محدودیت استراتژیک قرار دهد و تلاش خود را در زمینه حمایت از اسرائیل در جهت شکل‌دهی به محاصره منطقه به انجام رسانده است. در گام تکمیلی معاهده صلح میان اسرائیل و اعراب را با مرکز ثقل امارات متحده عربی فراهم ساخته و در پی ایجاد فضای فشار بیشتر علیه تهران در مسیر فشار حداکثری در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ است.
این استاد آینده‌پژوهی سیاسی گفت: از سوی دیگر آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای توانسته اجازه بازدید از مکان‌های دیگری خارج از آنچه که قبلاً توافق شده را از ایران بگیرد. اگرچه ایالات متحده نتوانست در شورای امنیت سازمان ملل متحد با رای مثبت مورد درخواست خود عملیات یا مکانیزم ماشه را فعال کند اما با جهت‌گیری فردی خود در پی اجرایی کردن آن است.
 همانگونه که قبل از خروج آمریکا از برجام گفته می‌شد آمریکا تنها می‌تواند تحریم‌هایی که یک طرفه علیه ایران وضع کرده است را عملی کند، اما اکنون اثر آن بر دلار ۲۵ هزار تومانی در تهران خود را به خوبی نمایش می‌دهد، لذا واقعیت‌های موجود نشان از آن دارد که از سال ۲۰۱۸ به این سو که آمریکا از برجام خارج شده است ایران هدف استراتژیک آمریکا در سال‌های پیش رو شده است.مطهرنیا درباره عادی‌سازی روابط کشورهای منطقه با اسرائیل برای فشار بیشتر بر ایران با بیان اینکه  ایران در سه لایه با چالش جدی روبرو است، اظهار داشت: در لایه داخلی دچار واگرایی ملت از دولت و حکومت شده است و نظام باید در برابر ناهمگونی بنیادین در مسیر مثبت و بازگشایی فضای حرکت همه جناح‌های موجود در جامعه ملی، برای ایجاد یک وحدت و اتحاد درونی بازتر عمل کند.وی اضافه کرد: در بعد منطقه‌ای، زمانی که «ملک عبدالله اردنی» از «هلال شیعی» سخن گفت بارها بیان کردیم که این مطلب در چارچوب تئوری جنگ‌های نامتعادل و برای بزرگنمایی دولت ایران و تبدیل ایران به تهدیدی برای نظم منطقه‌ای و اتحاد غیرشیعی در مرحله علیه ایران است؛ اما ایران و قرائت حاکم بر ایران از این گزاره، به عنوان یک پیروزی بهره برد و به هر تقدیر تلاش کرد تا در منطقه بدون توجه به فرودها و پیامدهای چنین رویکردی زمینه‌های نفوذ بیشتر در منطقه را با تکیه بر نفت فراهم کند. بدین ترتیب موجب نوعی واگرایی منطقه‌ای شد.
مطهرنیا  خاطرنشان کرد: از طرفی دیگر در ابعاد منطقه‌ای فرصت درخشان اوباما در جهت حل و فصل همه مسائل ایران از دست رفته است. اوباما حاضر بود در پرونده هسته‌ای میان تهران و واشنگتن به گفت‌وگو بنشیند و به حل و فصل همه مسائل دست یازد، اما با توجه به موضع صریحی که دستگاه سیاست خارجه ایران در این زمینه داشت، به این مهم دست نیافت. اکنون که ایالات متحده آمریکا از برجام خارج شده است و بالغ بر دو سال از این خروج می‌گذرد ایران نتوانسته است حتی گام‌های ۶۰ روزه خود برای خروج از برجام را امتداد بخشد اما از سویی همین برجام اکنون موجب شده است تا حدودی تهران بتواند به ایجاد شکاف میان اتحادیه اروپا و آمریکا در ارتباط با فعال کردن مکانیزم ماشه نایل آید؛ همه اینها چالش‌هایی است که بر عهده جمهوری اسلامی ایران است؛ اقتصاد، بخش فرهنگ، تکنولوژی و فناوری، سیاست، بخش ارزشی و فرهنگی و حوزه‌های حتی حرکت‌های امنیتی و نظامی اکنون با چالش روبرو هستند و این نیازمند یک تحول بزرگ در حوزه سیاست‌ورزی در ایران است.

 


کد مطلب: 231140

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/231140/ایران-سه-لایه-چالش-جدی-روبرو

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir