به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۲۲ ساعت ۱۵:۱۶
کد مطلب : ۲۳۱۲۸۹

قاب ماندگار زندگی آیت‌الله‌العظمی صانعی

قاب ماندگار زندگی آیت‌الله‌العظمی صانعی


پیام تسلیت بیت حضرت آیت‌الله‌العظمی منتظری در پی رحلت مرجع عظیم الشأن شیعیان حضرت آیت‌الله‌العظمی صانعی


بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
جناب حجةالاسلام والمسلمين آقای حاج شيخ سعيد صانعی دامت افاضاته
پس از سلام و تحیت؛ با کمال تاثر و تاسف، رحلت مرجع آزاداندیش و مردمی حضرت آیت‌الله العظمی حاج شيخ يوسف صانعی(ره) را به جنابعالی و ديگر فرزندان و خانواده عزیز ایشان و همه مردم شریف ایران تسلیت عرض می‌کنم.
یقینا سال‌ها مجاهدت و تلاش علمی و عملی شجاعانه و روشنگرانه ایشان فراموش نخواهد شد و آثار آن پابرجا خواهد ماند. رحلت غم‌انگیز ایشان پایان سال‌ها بی‌مهری بر یک فقیه نواندیش بود؛ انما یوفی الصابرون اجرهم بغیر حساب.
از خداوند کریم و رحیم، غفران و رضوان الهی برای آن مرحوم، و صبر جمیل برای بازماندگان ایشان خواهانم.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
بیت آیت الله العظمی منتظری
۱۳۹۹/۶/۲۲ - احمد منتظری

پیام تسلیت سیدمحمد خاتمی
سیدمحمد خاتمی (رییس‌جمهور سابق) در پی رحلت عالم جلیل‌القدر حضرت آیت الله العظمی حاج آقا یوسف صانعی پیام تسلیتی صادر کرد:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای حاج آقا حسن صانعی‌
رحلت عالم جلیل‌القدر، مرجع روشن‌بین و فقیه پارسا، آیت‌الله‌العظمی حضرت حاج آقا یوسف صانعی رضوان الله علیه که عمر شریف و پربرکت خود را صرف اعتلاء کلمة‌الله و شناخت و شناساندن معارف اهل‌البیت علیهم‌السلام و دفاع از آرمان‌های والای انقلاب و حقوق و عزت مردم کرد خسارتی است بسیار بزرگ که تنها لطف و عنایت ویژه حضرت حق می‌تواند آن را جبران کند.
من این مصیبت را به جناب‌عالی، بیت شریف صانعی و خانواده‌ شریف و بزرگوار آن مرحوم و بستگان داغدار و به همه یاران، شاگردان و ارادتمندان آن فقید سعید تسلیت عرض می‌کنم و از درگاه حضرت حق جل و علا برای ایشان علو درجات و برای بازماندگان معزز صبر و اجر و سلامتی مسألت می کنم. ایام عزت مستدام
سیدمحمد خاتمی

پیام تسلیت حزب اتحاد ملت به مناسبت درگذشت آیت الله صانعی
حزب اتحاد ملت ایران اسلامی به مناسبت درگذشت آیت الله العظمی یوسف صانعی پیام تسلیتی صادر کرد. متن این پیام به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
:heavy_check_mark:رحلت تاسف‌بار مرجع عالی‌قدر و مردمی شیعیان، حضرت آیت‌الله‌ العظمی حاج شیخ یوسف صانعی، ضایعه‌ای سنگین برای ملت شریف ایران و همه‌ی دوست‌داران عدالت و آزادی و تمامی مدافعان حقوق انسانی است.
آن مرجع اندیشمند، شجاع و ساده‌زی، که هرگز هیچ مصلحت و ملاحظه‌ای را برتر از رضایت خداوند، پایبندی به اخلاق و صراحت در بیان حقیقت نمی دانست، همواره در کنار ملت بود و در لحظه‌های دشوار انقلاب و پس از آن، در جنبش اصلاحات و در برابر رخ دادها و آزمون‌های سخت از جمله در جنبش سبز و در دفاع از آرمان‌های انقلاب و تداوم اصلاحات ثابت قدم، صریح و فعال بود.
او مسائل زمان را، با نواندیشی و وسعت نظر، به‌خوبی درک میکرد و زبانش با نیازهای نسل‌های نو و گروه‌های فعال اجتماعی و جریان های سیاسی سازگار بود. افق گشایی‌های آن عالم وارسته در زمینه حقوق و مسائل اجتماعی و اقتصادی زنان، کودکان، جوانان و خانواده و کمک به آسیب‌دیدگان و محرومان سیاسی و اجتماعی و دفاع از آزادی ها و حقوق اساسی مردم فصل نوینی از اندیشه پویای فقهی و حقوقی را رقم زد.
روی گشاده و گوش شنوای آن مرحوم در برابر جریان ها و فعالان سیاسی و مدنی توانست در دهه های اخیر فرصتی نو برای گفت‌و‌گوهای واقعی احزاب و شخصیت های سیاسی، علمی و فرهنگی با مرجعیت حوزه بوجود آورد و نام نیک او را در جامعه سیاسی و فرهنگی و دانشگاهی ماندگار کند. حزب اتحاد ملت ایران اسلامی رحلت این مرجع آزاده و مردمی را به خانواده و شاگردان محترم ایشان، مراجع معظم، حوزه‌های علمیه، به عموم ملت بزرگوار ایران به‌خصوص تمامی رهروان راه آزادی، عدالت، دینداری و فضیلت تسلیت می گوید.

آیت‌الله صانعی؛ مرجعِ خوش‌عاقبت
✍ احمد زیدآبادی
عموم فقیهانی که در انقلاب سال 57 دخیل یا مدافع آن بودند، کم و بیش در یک دستگاه فکری می‌اندیشیدند. آنها همگی اجرای احکام فقهی در قالب سنتی آن را ضامن سعادت دنیا و آخرت مسلمانان و حتی غیر مسلمانان فرض می‌کردند و سر در سودای پیاده کردن دقیق شریعت را داشتند.
در این میان اما برخورد با مسائل جدید و پیچیدۀ اجتماعی و حکومتی که تا پیش از انقلاب مبتلابه فقیهان نبود و پاسخ سرراست و کارآمدی نیز در دستگاه فقاهت نداشت، در صفوف فقیهان تفرقه پدید آورد. از این رو، جمعی معدود با اصرار بر نگاه سنتی خود از نهادهای حاکم فاصله گرفتند. بسیاری دیگر با اصل شمردن حفظ قدرت، عملاً فقه را به صورت ابزاری در خدمت بقای حکومت درآوردند و با فاصله گرفتن از سنت فقهی، راه بنیادگرایی در پیش گرفتند و تعدادی انگشت‌شمار هم در صدد اجتهاد تازه برای تطبیق فقه با نیازهای روز جامعه بخصوص مبانی حقوق بشر برآمدند و با انتقاد صریح از وضع موجود، عملاً تحت انزوا و فشار قرار گرفتند.
زنده‌یاد آیت‌الله شیخ یوسف صانعی یکی از آن فقیهان انگشت‌شمار بود که در مسیر اجتهاد تازه قدم نهاد و ضمن نوآوری‌های فراوان در این زمینه، به دفاع از حقوق شهروندان منتقد و مخالف برخاست.
در این روزگار سخت و آشفته، عده‌ای با تکیه بر برخی دیدگاه‌های نخستین این بزرگان، می‌کوشند تا کوشش‌ها و زحمات بعدی آنها را نادیده بگیرند و عده‌ای دیگر هم، دچار چنان پریشان فکری‌هایی شده‌اند که اصولاً تلاش برای پیوند زدن حقوق انسان با میراث سنتی را بیهوده می‌پندارند و بر این گمان‌اند که می‌توان با گسست از پیشینۀ تاریخی، حقوق بشر و مبانی آن را یک‌شبه از خاستگاه جغرافیایی آن وارد جامعه کرد و مستقر ساخت!
کسانی که دستی در ژرف اندیشی‌های تاریخی و فلسفی دارند اما می‌دانند که حقوق انسان اگر با فرهنگ و عقاید تاریخی یک ملت پیوند نخورد، نهادینه و ماندگار نخواهد شد و بنابر این، به قول دالایی لاما رهبر بودائیان تبت، لازم است هر ملتی با تکیه بر فرهنگ خاص خود به لزوم رعایت حقوق بشر دست یابد.
از این نگاه، تلاش فقیهان بلندپایه و مراجعی چون آیت‌الله منتظری و آیت‌الله صانعی، برای پیوند حقوق بشر با میراث فقهی بی‌نهایت ارزشمند است و اثرات عمیق و درازمدتی در اعماق جامعۀ مذهبی به جا خواهد گذاشت. به روشنی مشخص است که در آینده، بسیار بیش از امروز از این کوشش‌ها تجلیل به عمل خواهد آمد.
خداوند روح آیت‌الله صانعی را در حریم مهر و رحمت خود آرام و شاد گرداند و به خانواده و شاگردان و یارانش صبر و اجر دهد.
من چند باری با او دیدار و گفتگو داشتم که به مناسبت‌های بعدی در باره‌اش خواهم نوشت.