به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب : ۲۳۱۳۵
آهنگ رشد جمعيت کاهش يافته است

خانوارهای يک نفره در حال افزايش است

گروه جامعه: مديرکل آمار جمعيتي سازمان ثبت‌ احوال کشور هشدار مي‌دهد که در کنار کاهش شاخص جمعيتي، خانوار يک نفره نيز در حال افزايش است و تعداد افرادي که زندگي مجردي را تجربه مي‌کنند در سال 85، 5.2 درصد بود که طي پنج سال اخير به 7.1 درصد رسيده است.
خانوارهای يک نفره در حال افزايش است
علي‌اکبر محزون در ميزگردي که با حضور دکتر شهلا کاظمي‌پورجمعيت شناس و مصطفي اقليما جامعه‌شناس در ايسنا برگزار شد، گفت: اگر دهه 60 احساس خطري شد که جمعيت از تعادل خود خارج مي‌شود و بايد سياست‌هاي جمعيتي اتخاذ شود، در حال حاضر نيز به نوعي شرايط از جنس شرايط عدم تعادل است و هدف رسيدن به تعادل جمعيتي است که اين تعادل مستلزم شناسايي شرايط فعلي است.

محزون تصريح کرد: زماني 13 ميليون زن در سن باروري داشتيم که در سن 49-15 سال قرار داشتند که با اين تعداد ميزان مواليد دو ميليون و 200 هزار نوزاد بود در حالي که امروز 10 ميليون تن به تعداد زنان در سن باروري افزوده شده و جمعيت اين گروه سني به حدود 23 ميليون نفر رسيده اما ميزان مواليد کاهش يافته است به طوري که علي‌رغم افزايش جمعيت زنان در سن باروري به 1.7 برابر، ميزان مواليد يک ميليون و 400 هزار نفر است.

مديرکل آمار جمعيتي سازمان ثبت احوال کشور معتقد است: با وجود زنان بالقوه در سن بارداري، باز هم ميزان مواليد تا 3 برابر کاهش يافته است.وي با بيان اينکه در حال حاضر جمعيت جهان حدود هفت ميليارد نفر است که 1.05 درصد آن در ايران زندگي مي‌کنند، گفت: در حال حاضر شمار جمعيت در ايران به مرز 77 ميليون نفر رسيده و نشان از رشد 1.3 درصدي دارد و مي‌توان گفت سالانه 950 هزار تا يک ميليون نفر به جمعيت کشور افزوده مي‌شود.

محزون با بيان اينکه آهنگ رشد جمعيت کاهش يافته است، خاطرنشان کرد: همچنان شاخص‌هاي آمارها نشان از رشد جمعيت دارد و 1.3 درصد ميزان رشد جمعيت در ايران را نشان مي‌دهد.مديرکل آمار جمعيتي سازمان ثبت‌احوال کشور ترکيب جمعيتي را يکي از مهم‌ترين شاخص‌ها در بحث جمعيت برشمرد و عنوان کرد: بر اساس آخرين نتايج سرشماري کشور، 24 درصد جمعيت زير 15 سال قرار دارند، حدود 30 درصد 29-15 ساله هستند که جمعيت جوان کشور را تشکيل مي‌دهند و حدود 40 درصد نيز جمعيت ميانسال 64-30 سال را نشان مي‌دهند همچنين 5.7 درصد جمعيت نيز مربوط به افراد بالاي 65 سال است.

وي با اشاره به آهنگ رشد جمعيت، اظهار کرد: از دهه 60 به بعد رشد 3.9 درصد را داشتيم که در سرشماري‌هاي بعدي به 1.96 درصد، 1.62 و 1.3 در حال حاضر رسيده‌ايم و روند کاهش نرخ رشد جمعيت کاملا مشهود است.محزون با بيان اينکه بعد خانوار در ايران در حال کوچک شدن است، صحبت‌هايش را اينگونه ادامه داد: بعد خانوار به طور متوسط در ايران 5.1 بوده که اين روند در سال‌هاي بعدي به 4.8، 4.03 و در سال اخير 3.5 رسيده و نشان مي‌دهد که در بعد خانوار نيز اين تغيير و کاهش رخ داده است. در حال حاضر سهم خانوارهاي کوچک در حال افزايش است و به اين معنا که در گذشته تعداد خانواده‌هاي چهار نفره بيشترين سهم را داشتند اما در حال حاضر تعداد خانوارها سه نفره با رقم 27.1 درصد بيشترين سهم خانواده‌ها را به خود اختصاص داده است.

به گفته وي، در کنار اين تغيير و کاهش شاخص جمعيتي، خانوار يک نفره نيز در حال افزايش است و مي‌توان گفت تعداد افرادي که زندگي مجردي را تجربه مي‌کنند در سال 85، 5.2 درصد بود که طي پنج سال اخير به 7.1 درصد رسيده است.مديرکل آمار جمعيتي سازمان ثبت احوال کشور تصريح کرد: نرخ مواليد در دهه 60، 40 در هزار بود که امروز اين رقم 18.5 در هزار است و مقرر شده بود متوسط تعداد فرزند هر خانوار از 6.5 به چهار در سال 90 برسد اما اين پيش‌بيني در دهه 70 رخ داد و ميانگين تعداد فرزندان خانوار به عدد چهار رسيد و در حال حاضر به زير سطح جانشيني رسيده‌ است. لذا در بعد تعداد فرزند خانواده نيز به زير سطح جانشين رسيده‌ايم که با توجه به کاهش سريع اين رقم جمعيتي، در حال حاضر به 1.7 فرزند کاهش يافته است.

يكي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ۱۲:۱۱
خوب خدا را شكر ، مردم به خودشان مي‌گويند چرا انسان ديگري را بياوريم كه اين زجرها و مشكلاتي كه ما تحمل مي‌كنيم را او هم تحمل كند، از وقتي به دنيا آمديم جنگ بود، در محوطه مدرسه سنگرهاي بنا شده دوره جنگ و در كلاس پشت هر نيمكت دونفره 4 نفر مي‌نشستيم و موقع امتحان يكي درميان بايد پايين مي‌نشستيم و مدرسه 2 شيفته يا 3 شيفته بود، بعد از مدرسه استرس كنكور و پشت كنكوري بودن، چرا؟؟؟؟؟؟؟؟ چون متولد دهه 60 بوديم، نسل سوخته، نسل نابود شده، كه از زماني كه به دنيا آمد جز بدبختي و مشكلات اجتماعي و اقتصادي و از همه مهمتر سياسي هيچ نديد. بعد از دانشگاه در جستجوي كار و كسب درآمد، تحريم‌ها و ... از متولدين دهه 60 انتظاري نداشته باشيد، چون نمي‌خواهند فرزنداني داشته باشند كه همان مشكلات را دوباره تجربه كنند. (180613)
۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ۱۲:۳۱
الان دوباره اون آقای مهربان توسی نظر میذاره که آقایون باید هرکدوم 4تا زن بگیرن که ایران گلستان بشه!!!!! (180628)
۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ۱۳:۳۰
اگر از بعد روانشناسانه به تعداد فرزندان توجه شود از نظر این علم تعداد فرزندان بین 2-3 نفر و فاصله انها نیز ترجیحا 2-3 سال باشد و تک فرزندی اصلا پذی فته نیست و میتواند باعث اسیب در رشد روانی و اجتماعی خود بچه و در انتها نیز باعث تنهایی و مشکلات فراوانی برای هر سه عضو خانواده شود (180676)
۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ۱۴:۱۲
البته در صورتیکه خانواده از نظر مالی بتونه به بچه ها برسه . یه بچه سیر بهتر از جند بچه گرسنه . (180698)
آرمين
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ۱۴:۵۷
و اگر از بعد اقتصادي توجه شود فقر اقتصادي بالاترين لطمات را به خانواده وارد ميكند. (180723)
۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ۱۴:۱۰
با این وضعیت اقتصادی یک بچه هم زیاده (180695)
۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ۱۵:۳۲
از بعد روانشناسانه کسانی که بگویند بچه نمیخواهند انسان سالمی محسوب نمی شوند (180731)
نیما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ۱۴:۱۲
هزینه بدنیا امدن یک بچه 5 میلیون تومانه برای من بیکاری که بیمه هم نداره شدنی نیست (180697)
قربانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ۱۵:۳۶
سیاستهای زیرساختی تازمانی که برای جوانان در سن ازدواج فراهم نشود تولید موالید ! در ایران انجام نخواهد شد . نه با توصیه جامعه شناسان نه با توصیه روانشناسان و نه توصیه هیچ کس دیگر.
وضعیت اقتصادی و شغلی و امنیت و امید به آینده که فراهم باشد هم زنها مایلند خانواده تشکیل دهند و بچه داشته باشند و هم مردان .
با اوضاع نابسامان اقتصاد و عدم امنیت شغلی و گرانی و تورم چند ده درصدی و هزینه های گران و سود بانکی سی و چند درصدی چه کسی توان دارد برای بچه دار شدن ؟ (180734)
۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ۱۵:۴۶
یعنی واقعا این همه خانواده هایی که فقط یه بچه میارند به خاطر مسایل اقتصادی است و بچه بعدی انها گرسنه می ماند ؟ بعضی از رفتارهای ما تقلید ناقص از غرب است در حالیکه در غرب تصادفات و مرگ ومیر و الودگی هوا و بیما یهای حاصله خیلی کمتر از ایران است و خانواد ه چهار نفره انها با احتمال بسیار زیاد با سلامت به 80-90 سال می رسند پس تعداد کم فرزند قابل توجیه است ولی در اینجا با این امارهای منفی بالا تصور کنید برای یکی از یک خانواده 3 نفره اتفاق بدی رخ دهد دو عضو دیگر هم افسرد ه گی شدید خواهند گرفت چون دیگرفرصتی برای جبران ندارند، متاسفانه در حالیکه زنان غربی پابپای مردان در سختترین کارهای تولیدی مشغولند درصد زیادی از زنان نسل حدید ایران دنبال عمل کردن بینی و ظاهر خود هستند و در این موارد هیچ مشکل اقتصادی ندارند ولی اسم بچه که می اید همه انقدر فقیر میشوند که شکم بچه را هم نمی توانند سیر کنند (180738)
///
United States
۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ۲۱:۲۹
چند تا بحث رو قاطی هم کردین شما . من خودم دنبال عمل زیبایی نیستم . ولی یه بچه هم بیشتر نمیارم تا زمانی که هوا آلوده اس ...آلرزی بیداد می کنه ...پارازیت بیچاره مون کرده ....
یه موجود بیگناه رو بیارم تو این همه .... که چی بشه؟ جنایت نیست؟
همین یه دونه رو که نگاه میکنم جیگرم کباب میشه .از بس هوای پاک نداشتیم آفتاب ندیده ،کمبود ویتامین دی داره (180825)
۱۳۹۲/۰۹/۱۱ ۰۷:۳۱
زنای ایرانی هم کم بدبختی نمیکشن و سختیها رو پابه پای شوهرشون تحمل می کنن .از نظرتون تعجب کردم که مشکلاتیرو گفتین که فقط تو سریالای ایرانی دیده میشه!!! (180959)