به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۲۳ ساعت ۱۲:۲۱
کد مطلب : ۲۳۱۴۲۵

شرکت‌های لبنی که از آب گرانی‌ها کره می‌گیرند

شرکت‌های لبنی که از آب گرانی‌ها کره می‌گیرند
گروه اقتصادی: کره در روز‌های اخیر با کمبود و افزایش قیمت روبه رو شده است. کارخانه‌های لبنی مقدار قابل توجهی کره در انبار‌ها ذخیره کرده و منتظر اعلام قیمت جدید برای عرضه این محصول دربازار هستند. درکنار احتکار این کارخانه‌ها وابستگی کره به واردات عامل اصلی گرانی‌های اخیر این محصول اعلام شده است.در حالی که کارخانه‌ها معتقدند امکان تولید کره به علت کم چرب بودن آن شیر تولید شده در ایران وجود ندارد، دامداران صحت این موضوع را رد کرده و می‌گویند: کارخانه‌های تولید لبنی به منظور صادرات چربی شیر را نگرفته و در عوض آن به منظور دریافت سود مضاعف کره وارد می‌کنند.کره صد گرمی از ۴ هزار تومان به ۹ هزار تومان رسیده و حال شرکت‌های لبنی منتظر جهش دیگر قیمتی هستند.باکری دبیر انجمن صنایع لبنی می‌گوید: در حال حاضر حدود ۲۰ هزار تن کره در انبار‌های شرکت‌های لبنی دپو شده است و به محض آنکه نرخ توزیع توسط ستاد تنظیم بازار ارائه شود، کره‌های موجود روانه بازار خواهد شد.کره‌های مانده در انبار‌ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شدند. طبق آمار گمرک میزان واردات در فروردین امسال تا ۴۰ درصد افزایش یافته ست.لطیفی سخنگوی گمرک می‌گوید: از ابتدای سال تا ۱۵ شهریور کره جز کالا‌های اساسی کشور بود. هم اکنون واردات کره ممنوع نشده بلکه ارز آن از ترجیحی به نیمایی تغییر کرده است.

چرا باید متکی به واردات کره باشیم؟
یکی از نمایندگان اتاق بازرگانی ایران می‌گوید: شیر گاو‌های ایرانی مناسب کره نیست، زیرا چربی لازم را ندارد.
فرزادنیا دبیر خانه شیر خراسان رضوی می‌گوید: برای رفع نیاز در کشور نیازی به واردات کره نداشتیم. دام‌های ما از نظر میزان چربی مشکلی ندارند بلکه مشکل در سودجویی کارخانه‌های لبنی بوده که تمایلی برای تولید کره ندارند. یکی از دلایل آن به سلیقه مشتریان خارجی لبنی و دلار‌های ترجیحی بازمی گردد. صادرات ما در کشور‌های اطراف مانند افغانستان، عراق و روسیه بسیار محدود است. ضاعقه‌ صادر شده در کشور‌های عربی لبنیات پرچرب را می‌پسندند.وی افزود: سال هاست کارخانه‌های لبنی کلاهی برسر دولت، مصرف کننده و گاودار می‌گذارند. واردکنندگان با ارز ۴۲۰۰ کره را وارد کشور می‌کنند. از آن طرف کره ۴۲۰۰ را درمحصول پرچرب ریخته و با دلار ۲۵ هزار تومانی صادر می کنند.عباسی مدیرکل اصلاح نژاد بهبود تولید دامی کشور هم ادعای مناسب نبودن چربی شیر گاو ها را رد کرده و می‌گوید: شیر گاو‌های ما آنقدر چربی داشته که حتی بخشی از این چربی‌ها در قالب خامه صادر می‌شود. چربی گاو‌های ایرانی با کشور‌های دیگر فرقی ندارد. در سال گذشته موفق به تولید و صادرات ۲۰ هزار تن خامه منجمد شدیم. در صورتی که می‌شد خامه صادر نشده و همین محصول را در کشور تبدیل به کره کنند.احمد مقدسی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران می‌گوید: کم بودن چربی شیر بهانه‌ای برای رانت خواری یک عده است. مگرنه نیازی به واردات کره نداریم. وقتی خودمان می‌توانیم کره را تولید کنیم چرا آن را وارد کنیم؟ به عبارتی ۴۰۰ میلیون صرفه جویی ارزی و درآمد ارزی برای ما خواهد داشت.اما باکری دبیر انجمن فرآورده‌های لبنی این موضوع را رد کرده و گفت: برای دسترسی به چربی بیشتر باید از نژاد‌های دیگر استفاده کنیم.دبیرخانه شیرخراسان رضوی می‌گوید: سالیانه حدود ۲۵۰ میلیون دلار برای واردات کره اختصاص یافت که اگر سالانه ۳۰ درصد از این منابع را برای توسعه صنعتی شیر هزینه می‌کرد، حالا از واردات کره بی نیاز بودیم. کره داخلی کیفیت بالاتری از کره‌های خارجی دارد. کره در کارخانه‌ها بسیار است، اما عرضه نمی‌شود تا قیمت آن برای محصولات صادراتی بالا برود. داغ بودن بازار کره به بداغ بودن بازار دلار برمیگردد. دولت اگر بخواهد می‌تواند اجازه دهد هرکسی که چربی کره داخلی را مصرف کند، میزانی مشخص صادرت شیر خشک داشته باشد.
گرچه برخی مسئولان بهداشتی کشور در این روز‌ها زیان مصرف کننده را یادآور شدند، اما میانگین مصرف آن در کشور حدود نیم کیلوگرم است. رقمی که برای برخی کشور‌ها تا ۵ کیلوگرم نیز اعلام شده است. با این حال مدتی پیش میدر کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفته بود: کره حیوانی در مقایسه با نوع گیاهی آن مزیت‌های خاص خود را دارد و با افزایش قیمت کره حیوانی، ممکن اسن کره گیاهی جایگزین آن شود؛ که حاوی روغن مضر پالم است.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
برچسب ها: قیمت کره گرانی