به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۲۴ ساعت ۰۹:۱۷
کد مطلب : ۲۳۱۵۴۲

چرا کرونادر برخی بیماران چندماه طول می‌کشد

چرا کرونادر برخی بیماران چندماه طول می‌کشد
گروه علمی: نتیجه پژوهشی که روز ۲۰‌ اوت منتشر شد حاکی از آن است که حدود یک سوم بیماران مبتلا به ویروس کرونا که در بیمارستان بستری شدند، سه ماه پس از ترک بیمارستان همچنان دچار عوارض آن هستند. بنابراین گزارش، بسیاری از آن‌ها قادر به انجام کارهای روزانه از جمله شست‌وشو، پوشیدن لباس یا بازگشت به کار نیستند. 

 کووید طولانی چیست؟ 
کسانی که از کووید بلندمدت رنج می‌برند دچار عوارض بسیار متعددتری از جمله خستگی مفرط، تنگی نفس، دردهای عضلانی، دردهای مفصلی، «گیجی مغزی»، از دست دادن حافظه، ناتوانی در تمرکز و افسردگی روانی می‌شوند. داده‌هایی که در نرم‌افزار مطالعات عوارض کووید وابسته به دانشگاه کینگز کالج آمده حاکی از آن است که «تعداد قابل توجهی» از مبتلایان یک ماه پس از ابتلا همچنان درگیر عوارض آن هستند. این نرم‌افزار نشان می‌دهد که یک نفر از هر ۲۰ نفر مبتلا به کووید دچارعوارض بلندمدت آن است. این الگو در دیگر نقاط جهان هم مشاهده شده است. یک تیم پژوهشی ایتالیایی در گزارشی در نشریه انجمن پزشکی آمریکا گفته است حدود ۹ نفر از ۱۰ بیمار مبتلا به کووید که از بیمارستان رم مرخص شده‌اند، پس از ۶۰ روزکه از ابتلای شان می‌گذرد، همچنان گرفتار دست کم یکی از عوارض‌ هستند. آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که ۳۲ درصد با یک یا دو عارضه و ۵۵ درصد افراد با سه عارضه یا بیشتر دست به گریبان اند.

 چرا کووید در برخی طولانی‌تر است؟ 
یک گزارش دانشگاه کینگز کالج حاکی از آن است که طولانی شدن عوارض کووید به شدت بیماری بستگی دارد: «شواهد فزاینده‌ای نشان می‌دهد برخی از بیمارانی که با علایم ملایم کووید در خانه مانده‌اند هم دچار عوارض بلندمدت آن شده‌اند. هرچند می‌دانیم خستگی مزمن می‌تواند پس از یک عفونت ویروسی عارض شود اما جزئیات فیزیکی آن عمدتا روشن نیست. ادامه عفونت ویروسی در ریه ها، مغز، بافت‌های چربی یا دیگر بافت‌های بدن ممکن است یک سازوکار آن باشد. واکنش طولانی‌مدت و خارج از قاعده سیستم ایمنی بدن پس از عفونت هم می‌تواند توجیه دیگری برای آن باشد.»مطالعات پیشین درباره خستگی مزمن پس از بیماری نشان داده که برخی افراد ممکن است از نظر بیولوژیکی مستعد آن باشند. پژوهشگران این پدیده را به عنوان «واکنش مصنوعی عفونت» والگویی برای خستگی مزمن مورد مطالعه قرار داده‌اند. آن‌ها کشف کرده‌اند سطوح ساختاری دو مولکول در بدن که باعث التهاب می‌شوند شروع خستگی مزمن در بدن بیمار را پیش‌بینی می‌کنند. 
مرجع : روزنامه خراسان
برچسب ها: ویروس کرونا