به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۲۴ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب : ۲۳۱۵۶۵

پروتکل پذیرش مسافران خارجی در ایران چه شد؟

پروتکل پذیرش مسافران خارجی در ایران چه شد؟
گروه جامعه: پروتکل پذیرش گردشگران خارجی حدود یک ماه پیش به ستاد کرونا داد شده تا با از سرگیری صدور ویزای توریستی ایران، به اجرا گذاشته شود. ستاد کرونا هنوز درباره این پروتکل اظهار نظری نکرده، مرزها همچنان به روی گردشگران خارجی بسته است و ویزای توریستی ایران هم صادر نمی‌شود. مدیرکل دفتر تبلیغات و بازاریابی گردشگری درباره سرنوشت آن پروتکل می‌گوید: منتظر برگزاری جلسه ستاد کرونا در ارتباط با این موضوع هستیم.
به گزارش ایسنا، تیرماه ۹۹ بود که معاون گردشگری خبر داد با نظر ستاد کرونا ممنوعیت ورود گروه‌های خارجی به ایران ادامه داد. او گفت که این ممنوعیت از خیلی وقت پیش، یعنی زمانی که ویروس کرونا به خاک ایران رسید و پروازهای بین‌المللی متوقف و مرزها بسته شد، به اجرا گذاشته شده بود. اما وزارت امور خارجه ۱۴ مردادماه بود که رسما اعلام کرد ویزای توریستی ایران صادر نمی‌شود و گزینه‌های روادید گردشگری و زیارتی تا عادی شدن شرایط در  فهرست روادیدهای سامانه روادید الکترونیکی کشور غیرفعال شده است. در همین دوران بود که وزارت بهداشت از تنظیم مقررات تازه‌ای برای ورود مسافران به ایران خبر داد و شرط داشتن گواهی سلامت را الزامی کرد. چند روز پس از آن هم مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خبر داد که پیش‌نویس پروتکل پذیرش گردشگران خارجی را به ستاد کرونا فرستاده تا پس از تایید نهایی، در تمام مرزها اجرا شود.اینک پس از گذشت یک ماه از ارائه آن پروتکل، در حالی‌که وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از رایزنی با وزیر بهداشت برای بازگشایی مرزها به روی گردشگران خارجی خبر داده و از سوی دیگر رییس اداره گذرنامه و روادید وزارت خارجه از سختگیری در پذیرش مسافران خبر داد و تاکید کرد که همه مسافران ورودی باید گواهی سلامت به زبان انگلیسی مبنی بر عدم ابتلا به بیماری کرونا (PCR) را ۹۶ ساعت پیش از سفر تهیه کرده باشند، محمد قاسمی ـ مدیرکل دفتر تبلیغات و بازاریابی گردشگری ـ درباره سرنوشت پیش‌نویس پروتکلی که با نظر وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت و درمان، وزارت صمت، وزارت اطلاعات، وزارت راه و شهرسازی، بیمه مرکزی و پلیس مهاجرت تنظیم شده است، به ایسنا گفت: پروتکل پذیرش گردشگران خارجی به ستاد مقابله با کرونا داده شده و منتظر تشکیل جلسه و نظر این ستاد هستیم.او افزود: جمع‌آوری این پروتکل یکی دوماه طول کشیده است. مطالعات موردی روی تمام کشورهایی که پروتکل پذیرش مسافر تهیه کرده‌اند، انجام داده‌ایم و با نمایندگان وزارتخانه‌های بهداشت، امور خارجه، اطلاعات، راه و شهرسازی و بیمه ساعت‌ها مذاکره، بحث و گفت‌وگو داشتیم. تیم وزارت بهداشت واقعا مسلط، مطلع و مجهز بود و با رویکرد مثبت در این جلسات حضور داشت.قاسمی گفت: در این پروتکل نه تنها چگونگی پذیرش گردشگران و اتباع خارجی مشخص شده که ضوابط پذیرش مسافران ایرانی که از کشور خارج شده‌اند را هم تعیین کرده‌ایم.  مدیرکل دفتر تبلیغات و بازاریابی گردشگری بیان کرد: این پروتکل چند خاصیت دارد، که مهم‌ترین آن اعتمادسازی است. به عنوان مسافر وقتی متوجه می‌شوید کشوری پروتکل پذیرش دارد حس اعتماد پیدا می‌کنید. علاوه‌بر این بار روانی، ایمنی‌سازی هم اهمیت دارد، سعی می‌کنیم در مذاکرات و ساخت ویدیوهای تبلیغاتی نشان دهیم کشور ایران ایمن است.
وی گفت: این پروتکل پس از تایید ستاد کرونا، از طریق سایت ویزیت ایران، رایزن‌های فرهنگی، سفیران ایران در خارج از کشور و آژانس های گردشگری بارگذاری و جزئئات مقررات سفر به ایران اطلاع‌رسانی خواهد شد.

حضور ایران در شورای اجرایی UNWTO با وجود مرزهای بسته!
قاسمی با اشاره به دیگر اقداماتی که برای بازیابی روابط گردشگری ایران انجام شده است، اظهار کرد: برای بسیاری سوال است وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دوران کرونا چه کار کرده است، وبینارهایی که با برخی کشورها از جمله روسیه برگزار کرده ایم و یا تهیه پروتکل پذیرش گردشگران خارجی و تولید فیلم‌ها و موشن‌های تبلیغاتی و تغییر محتوای محصولات گردشگری، اقداماتی بوده که در این دوران انجام شده است، اینًها کارهای کمی نیست.وی اضافه کرد: ما درحال برنامه‌ریزی هستیم تا کمیته فنی همکاری‌های مشترک گردشگری با کشور تونس را بزودی برگزار کنیم و این برنامه را با عراق، جمهوری آذربایجان و ترکیه ادامه خواهیم داد. درحال برنامه‌ریزی نشست‌های B2B با این کشورها نیز هستیم.مدیرکل دفتر تبلیغات و بازاریابی گردشگری افزود: محتوا و تعداد زبان‌های خارجی سایت ویزیت ایران توسعه داده شده و تیزرهای زیادی درحال ساخت است و رویکرد تبلیغات، محصول محور شده است، مثلا درحال تهیه کاتالوگ و محتواهایی برای گردشگری مذهبی، سلامت، بومگردی و ... به شکل جداگانه هستیم.او همچنین از حضور نمایندگان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در یکصد و دوازدهمین اجلاس شورای اجرایی سازمان جهانی جهانگردی خبر داد و افزود: این اجلاس در شهر تفلیسِ گرجستان برگزار می‌شود و با این‌که مرزها بسته است همه تلاش‌مان را می کنیم در آن حضور داشته باشیم، چرا که دیدارهای حاشیه‌ای این اجلاس با مقامات سایر کشورها بسیار اهمیت دارد و فرصتی است برای بازیابی روابط گردشگری. تلاش زیادی کردیم کرسی ایران در این اجلاس خالی نماند.قاسمی گفت: با کاهش محدودیت‌های کرونا، رقابت‌ها در گردشگری خیلی شدید خواهد شد و موج بزرگی از سفر راه می‌افتد، با این پیش فرض‌ها نمی‌توان بیکار نشست و دست روی دست گذاشت.