به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ساعت ۱۲:۵۱
کد مطلب : ۲۳۱۵۸
جام​جهانی 2014 گرانترین تورنمت تاریخ فوتبال برای ایرانی​ها؛

12هزاردلار میانگین هزینه‌​​سفر به​جام​جهانی

گروه ورزشي: بلیت‌های 2200 دلاری هواپیما، هتل‌های گران برزیلی و بلیت‌ها 300 دلاری مسابقات و... با اعلام مبلغ نهایی 12 هزار دلار، جام جهانی 2014 را گرانترین تورنمت تاریخ فوتبال برای هواداران ایرانی کرده است.
12هزاردلار میانگین هزینه‌​​سفر به​جام​جهانی
عباس ترابیان در گفت‌وگو با ایسنا، با تشریح شرایط سفر علاقمندان به تماشای بازی‌های تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 2014 برزیل، اظهار کرد: فعلا مهم قرعه‌کشی این بازی‌هاست که ببینم چه شرایطی برای تیم ایران و به دنبال آن علاقمندان سفر به برزیل بوجود می‌آید. بحث‌هایی درباره سیدبندی این رقابت‌ها وجود دارد اما به نظر من تیم ایران در سید چهارم جام جهانی قرار می‌گیرد.

فاصله پروازی 2، 3 ساعته میان شهرهای میزبان جام جهانی
وی افزود: برزیل کشوری بسیار بزرگ و با فاصله‌های میان شهری طولانی است. البته از 12 شهر میزبان جام جهانی 9 شهر در سواحل شرقی برزیل واقع شده و 3 شهر دیگر در سایر مناطق از جمله آمازون هستند. با اینکه فواصل میان شهرهای شرقی و حتی سه شهر دیگر چندان زیاد نیست اما فاصله پروازی میان آنها هم بعضا حدود 2 تا 3 ساعت است. این باعث می‌شود هزینه‌های سفر به برزیل افزایش چشمگیری داشته باشد. این‌ها هزینه‌های داخلی است و طبیعتا هزینه مسافرانی که از ایران به برزیل می‌روند بخاطر دور بودن این کشور بسیار بیشتر از هزینه مسافرانی است که از آمریکا یا حتی اروپا به برزیل سفر می‌کنند.

رییس پیشین کمیته فوتسال ادامه داد: بنده با توجه به مسافرت‌های زیادی که به واسطه حضورم در کمیته فوتسال به برزیل داشتم اکنون به عنوان دبیر کمیته اقتصادی و بازاریابی فدراسیون به همراه گروهی از متخصصان و ایرانی‌هایی که در برزیل مستقر هستند کار کارشناسی دقیقی انجام دادیم و شرایط اقامت ایرانی‌ها در آنجا را در هر 8 حالت از حضور در هر کدام از گروه‌ها را تعیین کردیم که در این پروژه مهندس منعم کمک زیادی به ما کرد. تمام تیم‌های حاضر در مسابقات هر کدام از سه بازی مرحله گروهی را در یک شهر برگزار می‌کنند و تیم ایران باید از سه شهر عبور کند.

فیفا تماشاگران جام جهانی را به سه دسته تقسیم کرد
ترابیان با بیان اینکه فیفا تماشاگران جام جهانی را به سه دسته تقسیم کرده است، به ایسنا گفت: از نظر فیفا کسانی که به برزیل می‌آینده سه گروه هستند. گروه اول را علاقمندان فوتبال و مردم عادی تشکیل می‌دهند. گروه دوم متشکل می‌شود از اعضای خانواده فوتبال مثل مسوولان و اعضای باشگاه‌ها، پیشکسوتان و... . همچنین گروه سوم را هم اندک افراد همراه تیم‌ها هستند که آنها هم بلیط می‌خواهند.

 فیفا پاسخ‌ سخت‌گیرانه‌ای به نامه فدراسیون ایران داد
وی با بیان اینکه پاسخ فیفا به نامه ارسالی ایران، کار را برای دریافت و گرفتن تاییدیه بلیت‌ها بسیار سخت کرد، افزود: ما به فیفا نامه‌ای ارسال کرده و درخواست کردیم با موافقت فیفا تمام موارد مربوط به بلیت‌ها را به یک شرکت یا گروهی از آژانس‌های معتبر بدهیم تا کارها هماهنگ‌تر انجام شود اما فیفا در پاسخ به نامه ارسالی ضوابطی را اعلام کرده که کار ما را به شدت سخت کرد. طبق قانون جدید فیفا آنها username و password بلیت‌ها را به فدراسیون می‌دهند و بعد از آن تمامی مشخصات اشخاصی که قرار است از این بلیت‌ها استفاده کنند از کانال فدراسیون توسط یک گروه یا نماینده‌ای در سایت مربوطه ثبت می‌شود. فرایند این کار باید توسط گروهی انجام شود اما من که در فدراسیون دفتر یا مکانی نداشتم و نهایتا این کار مهم را به محمد درخشان عضو کمیته اقتصادی فدراسیون که خودش امکانات دفتری دارد و راحت‌تر است واگذار کردم.

 میانگین هزینه‌های یک سفر خوب در جام جهانی را 12 هزار محاسبه کردیم
ترابیان در پاسخ به اینکه حداقل هزینه‌ها برای سفر به برزیل و دیدن سه مسابقه تیم ایران در مرحله گروهی چقدر برآورد شده است، به ایسنا گفت: جدولی از هزینه‌ها تهیه شده که شامل ویزا، بلیت رفت و برگشت به برزیل که در خوش‌بینانه‌ترین حالت 2200 دلار هزینه آن می‌شود. ترانسفر فرودگاهی به هتل که احتمال دارد بخاطر طی کردن فاصله تا شهر محل برگزاری مسابقه، یک شب اقامت هم در این بین باشد. هزینه اقامت در شهرهای مختلف، غذا و همینطور بلیت مسابقات.

وی افزود: به طور مثال اگر ایران در گروه A قرار بگیرد اولین مسابقه ما 13 جون در شهر ناتال خواهد بود. مسابقه دوم 18 جون در مانائوس واقع در منطقه آمازونیاست که ساعت 15 هم برگزار می‌شود. مسابقه سوم هم که اگر در سیدچهارم باشیم، قطعا برابر برزیل و در شهر برازیلیاست. این مسابقه 23 جون ساعت 17 در استادیوم ناسیونال خواهد بود. به همین شکل شرایط برای حضور ایران در سایر گروه‌ها هم محاسبه شده است. نهایتا می‌توانم بگویم معدل کلیه هزینه‌ها با احتساب طی کردن فاصله میان شهرها با هواپیما، اقامت در هتل‌های 4 ستاره خوب و همچنین برخی برنامه‌های سیاحتی، حدود 12 هزار دلار است. این مبلغ در حالی پیش‌بینی شده که عده‌ای مدعی بودند کمترین قیمت‌ها را ارائه می‌دهند اما در عین مبلغ 18هزار دلار را مطرح می‌کردند!

 سائوپائولو و ریودوژانیرو گران‌ترین شهرهای برزیل
عضو کمیته اقتصادی فدراسیون با بیان اینکه اقامت در بعضی از شهرهای برزیل فوق‌العاده گران است، ادامه داد: به طور مثال شهرهای ریودوژانیرو و سائوپائولو بسیار گران هستند که حتی از میان این دو هم سائوپائولو گران‌تر است. در این بین اقامت در برازیلیا و یا ناتال کمتر در می‌آید. در بحث اقامت آپارتمان‌های مناسبی هم در برزیل اجاره داده می‌شوند که شرایطی بهتر از هتل‌های 3 ستاره داشته اما تقریبا امکانات بهتری دارند. شاید بتوان پیش‌بینی کرد اگر کار را به گروهی از متخصصین گردشگری سپرده شود، گروه‌هایی که بعضی از آنها مذاکراتی با ما داشتند و پیشنهاد کردم می‌توانند یک گروه شوند و همینطور از طرفی اگر قرعه‌ تیم ایران به گونه‌ای باشد که در دو شهر سائوپائولو و ریودوژانیرو اقامت نداشته باشیم، شاید بشود حدود 2 هزار دلار از مبلغ فوق کسر کرد. معتقدم در هر حال باید کار سفر به گروه‌هایی واگذار شود که هم در تهران و هم در برزیل مستقر هستند که علاوه بر شناخت کافی از شهرهای میزبان جام جهانی، بتوانند مناسب‌ترین قیمت‌ها با بالاترین کیفیت را ضمانت کنند.

 فیفا بلیت 8درصد گنجایش استادیوم‌ بازی‌های ایران را به فدراسیون می‌دهد
ترابیان در پاسخ به اینکه چه میزان از بلیت مسابقات ایران توسط فیفا به فدراسیون اختصاص داده می‌شود نیز به ایسنا گفت: فیفا 8 درصد از ظرفیت استادیوم‌هایی که بازی‌های ایران در آن برگزار می‌شود را به فدراسیون ایران اختصاص می‌دهد. ظرفیت استادیوم‌های جام جهانی عمدتا 42 تا 45 هزار نفری هستند. استادیوم ماراکانا که 76 هزار و 804 نفر گنجایش دارد. جالب است بدانید از 12 استادیوم میزبان، 6 استادیوم در سال‌های 2012 تا 2014 ساخته می‌شوند که نشان می‌دهد فیفا چه هزینه هنگفتی را برای ساخت و تکمیل این ورزشگاه‌ها در برزیل انجام داده است. برای بلیت‌هایی که فیفا می‌دهد فعلا قیمت‌هایی تعیین شده که حدودا300 دلار است. تکلیف صاحب تمام این بلیت‌ها باید حداکثر تا آخر ژانویه یا اوایل فوریه مشخص شود.