کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

شهرهای پساکرونایی سبز و عادلانه خواهند بود

24 شهريور 1399 ساعت 13:51


گروه جامعه: شهرها توانایی این را دارند، که میزان انتشار مواد آلاینده را تا سال ۲۰۳۰، ۹۰ درصد کاهش دهند و ۸۷ میلیون شغل ایجاد کنند.به نقل از ورد اکونومیک، همه‌گیری بیماری کووید- ۱۹ همه شهرهای جهان را تحت تاثیر قرار داده است و فقط بحران بهداشت جهانی نیست، بلکه بحرانی اجتماعی و اقتصادی است که تاثیرات آن در سال‌های آینده احساس خواهد شد.گروه رهبری آب‌وهوای شهرهای بزرگ که C۴۰ نامیده می‌شود، مجموعه‌ای از شهرداران هستند که برای راه‌اندازی بازیابی نیروی کار پساکرونایی و بازسازی شهرها و اقتصاد و بهبود بهداشت عمومی فعالیت می‌کنند. در این برنامه شهرداران سراسر جهان برای بهبودی سریع، نیرومند و سبز دوران پساکرونایی گردهم آمده‌اند و اولویت آنان مشاغل سبز، مسکن مطمئن و ارزان قیمت، زیرساخت انعطاف‌پذیر، انرژی تجدید پذیر و انتشار آلودگی صفر است.همه‌گیری جهانی بیماری کووید- ۱۹ منجر به بروز آسیب‌های عظیمی شده است، اقتصاد جهانی را با آشفتگی مواجه کرده و باعث شده مشکلات زیادی برای همه، از جمله افراد مسن، خانواده‌های کارگر و آسیب‌پذیرترین قشر جامعه ایجاد شود.با این فاجعه، فرصت یافتیم که شهرهای بزرگ جهان را متحول کرده و هنجار جدیدی ایجاد کنیم که به نفع همه افراد باشد و مواردی مانند تغییرات آب‌وهوایی را نیز در نظر بگیرد.نه‌تنها باید علائم ناپایداری جهانی را درمان کنیم، بلکه باید برای شوک‌های آینده آماده شویم و بیماری‌های مهم که مدت‌ها قبل از بیماری کووید- ۱۹ وجود داشته را در نظر بگیریم. در این میان بسیاری خواستار بهبودی سبز و برخی نیز، خواستار کاهش نابرابری‌ها هستند.شهردار میلان گفت: برای من روشن است که هرگونه بهبودی در شهر من، کشورم ایتالیا و برای اروپا باید ریشه در اصول برابری و اقدامات مرتبط با تغییرات آب‌وهوایی داشته باشد. شهرداران می‌توانند منابع و سیاست‌ها را بسیج کنند تا شهرها موتورهای اقتصادی برای بازیابی شوند.
 

شهرها با سرمایه‌گذاری مناسب، در زمینه اقدامات آب‌وهوایی، نه‌تنها می‌توانند ۹۰ درصد میزان گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند، بلکه ۸۷ میلیون شغل تا سال ۲۰۳۰ ایجاد کنند و تا سال ۲۰۵۰ و با صرفه‌جویی در هزینه، بازده اقتصادی ۲۴ تریلیون دلار، داشته باشند.اغلب گفته‌شده، شهرها جایی هستند که آینده ابتدا در آن‌ها اتفاق می‌افتد، در حال حاضر، این فرصت را داریم که از خود بپرسیم چه آینده‌ای را می‌خواهیم.برای پاسخ به این سوال، اریک گارستی، شهردار لس‌آنجلس و مدیر C۴۰، شهرداران سراسر جهان در این گروه را برای ایجاد برنامه بهبودی سبز و عادلانه گرد هم آورده است. این گروه بهبودی سریع و قوی بر اساس اصول یک توافق‌نامه جهانی جدید سبز را باور دارند و متعهد به انجام اقدامات عینی لازم برای دستیابی به این چشم‌انداز هستند.اولین اقدام، ایجاد یک تحول عادلانه در اقتصاد فراگیر، مشاغل سبز خوب، آموزش و مهارت‌آموزی کارگران و حمایت از همه آن‌هاست. در حال حاضر، شهر مدلین در کلمبیا ۹۸۰ هزار شغل، با استفاده از فناوری دیجیتال برای حمایت از بازگشایی مجدد ایمن و لس‌آنجلس، برنامه‌ای برای ارائه آموزش حرفه‌ای برای بیش از ۱۴۰۰ دربان در بخش‌های پیشگیری از بیماری کووید- ۱۹ و پایداری ایجاد کرده است.این گروه انعطاف‌پذیری و برابری بیشتری در سراسر شهرها و جوامع را ادامه خواهند داد. با ارائه خدمات اساسی عمومی برای همه، مانند ارائه حمل‌ونقل عمومی ایمن و دسترسی به آب تمیز، غذای بهداشتی و مقرون‌به‌صرفه و مسکن مناسب، بنیان جامعه‌ای عادلانه و با اقتصادی قوی را تضمین می‌کنند که بتواند با خیال راحت، شوک‌های آینده را تحمل کند.شهرداران به طرز بی‌نظیری برای پاسخگویی به این چالش مجهز هستند، برای مثال، در زمان خانه‌نشینی در میلان، سیستم متمرکز کمک غذایی به بیش از ۲۰ هزار شهروند نیازمند کمک کرد.

این گروه اعلام کرد: درنهایت، پیشرو در ایجاد شهرهای ایمن‌تر و سالم‌تر خواهیم بود. "شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای" ایجاد می‌شود که ساکنان بتوانند از طریق پیاده‌روی کوتاه یا دوچرخه‌سواری نیازهای خود را برآورده کنند. مسیرهای خیابانی به‌طور دائم به عابر پیاده و دوچرخه‌سوار اختصاص می‌یابد. بر راهکارهای مبتنی بر طبیعت، مانند پارک‌ها، بام‌های سبز و سنگفرش‌های نفوذپذیر سرمایه‌گذاری خواهیم کرد تا خطرات ناشی از گرما، خشکسالی و جاری شدن سیل را کاهش دهیم.بازگرداندن فضای عمومی به مردم و طبیعت، بازیابی خیابان‌ها و تضمین هوای پاک، شهرها را به مکان‌هایی بهتر، سالم‌تر و پایدارتر برای زندگی مبدل خواهد کرد. در حال حاضر، در میلان بازارهای روز در حال بازگشایی است، ۳۵ کیلومتر مسیر جدید دوچرخه‌سواری و چندین مسیر پیاده‌رو به مدارس را ایجاد کرده‌ایم. در شهر فری‌تاون (پایتخت و بزرگ‌ترین شهر کشور سیرالئون) در سال آینده یک‌میلیون درخت کاشته خواهد شد.ما شهرداران قدرتمندی هستیم، اما به‌تنهایی نمی‌توانیم به بازیابی سبز و عادلانه برسیم و از دولت‌های ملی و نهادهای بین‌المللی و منطقه‌ای درخواست همکاری برای ایجاد آینده‌ای فراگیر برای همه را داریم.
در ابتدا، باید اطمینان حاصل کنیم که همه بسته‌های محرک، صندوق‌های کمک و حمایت به شرکت‌ها، اولویت صنایع و زیرساخت‌های مقاوم در برابر آب‌وهوا هستند. بعلاوه، این سرمایه‌گذاری‌ها باید مستقیما ریشه اصلی نابرابری‌های طولانی‌مدت و تبعیض نژادی مداوم را برطرف کنند.همچنین، دولت‌های ملی باید مستقیما از شهرها با سرمایه‌گذاری، یارانه و حمایت از حمل‌ونقل عمومی با انتشار صفر و انرژی تجدید پذیر، حمایت کنند تا از کیفیت هوای بالاتر دیده‌شده طی همه‌گیر شدن و ایجاد شغل محافظت کنند.سرانجام، به‌عنوان سنگ بنای بازیابی کووید- ۱۹، شهرداران C۴۰ خواستار این هستند که دولت‌های ملی باید به تمام سرمایه‌گذاری‌ها و یارانه‌های سوخت‌های فسیلی پایان دهند و با قاطعیت، از صنایع آلاینده فاصله بگیرند و به سمت آینده‌ای با کربن کم  پیش روند.ما به‌عنوان رهبران بزرگترین و تاثیرگذارترین شهرهای جهان، متعهد هستیم که برای تحقق آینده موردنظر تلاش کنیم. سرمایه‌گذاری‌های امروز، شهرهای فردا را شکل می‌دهند و باید این اطمینان حاصل شود که آن‌ها مکان‌هایی سالم، مرفه و ایمن برای همه هستند.
 


کد مطلب: 231646

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/231646/شهرهای-پساکرونایی-سبز-عادلانه-خواهند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir