به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۲۵ ساعت ۱۰:۴۸
کد مطلب : ۲۳۱۷۵۶

دولت یونان: پناهجویان اردوگاه موریا را آتش زدند

دولت یونان: پناهجویان اردوگاه موریا را آتش زدند
گروه بین‌الملل: دولت یونان اعلام كرد كسانی که سبب آتش‌سوزی در اردوگاه موریا واقع در جزیرهٔ لسبوس این کشور شده‌اند پناهجویان بوده‌اند.
استلیوس پتساس، سخنگوی دولت یونان اعلام کرد: «اردوگاه موریا را مهاجران و پناهجویانی آتش زدند که می‌خواستند دولت را تحت فشار بگذارند تا زودتر از این جزیره منتقل شوند.»
سخنگوی دولت یونان پیشتر اعلام کرده بود: «هدف ما آن است که ظرف سه تا چهار روز همهٔ (پناهجویان) را در اردوگاه‌های موقتی اسکان بدهیم.» وی افزود: «از هرکس که وارد اردوگاه می‌شود تست کرونا گرفته خواهد شد.» هزاران پناهجوی این اردوگاه، بی‌سرپناه و گرسنه مانده‌‌اند و تحقیق دربارهٔ علل این سانحه ادامه دارد. بسیاری از این پناهجویان نمی‌خواهند به درون اقامتگاه‌های فوری که دولت یونان برپا کرده پا بگذارند چراکه معتقدند با ورود به آنها دیگر نمی‌توانند از این جزیره خارج شوند.
اردوگاه موریا شامگاه هشتم سپتامبر این اردوگاه طعمهٔ حریق شد و بسیاری از بخش‌های آن سوخت که در اثر آن ۱۲ هزار تن مهاجر ساکن آن بی‌سرپناه شده‌اند، مهاجرانی که پیش از این نیز در اوج بحران کرونا در شرایط بسیار بدی به‌سر می‌بردند.
این در حالی است که کیراکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان پس از حریق موریا وعده داد که به‌زودی «مرکز دائمی شناسایی و پذیرش» مهاجران در جزیرهٔ لسبوس راه‌اندازی خواهد شد تا «با همکاری اتحادیهٔ اروپا فرآیند (تقاضا و اعطای پناهندگی) سریعتر انجام شود.» موریا بزرگترین اردوگاه مهاجران و پناهجویان در اروپا به‌ شمار می‌رود که در ۵ سال پیش در اوج بحران مهاجران راه‌اندازی شد. سازمان ملل متحد و نهادهای مدافع حقوق بشر بارها دربارهٔ وضعیت وخیم و غیرانسانی این اردوگاه هشدار داده‌اند.