به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۱۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۲۵ ساعت ۱۲:۴۳
کد مطلب : ۲۳۱۷۹۸

انتقاد از حقارت آخرین دیكتاتور اروپا مقابل پوتین

گروه بین‌الملل: نحوه ملاقات رییس‌جمهور بلاروس (ملقب به آخرین دیكتاتور اروپا) با ولادیمیر پوتین با موجی از انتقادها در این كشور مواجه شده است و مخالفان او را یك عروسك روسی خطاب كردند.
انتقاد از حقارت آخرین دیكتاتور اروپا مقابل پوتین
آلکساندر لوکاشنکو كه برای سومین بار در چهار ماه اخیر با ولادیمیر پوتین دیدار و گفت‌وگو کرد و در مقابل دوربین خبرنگاران، از اظهارات پوتین یادداشت‌برداری می‌كرد كه در تاریخ سیاسی كشورها، كم سابقه بوده است و به گفته رهبران مخالفان بلاروس، نشان از حقارت و حلقه‌ به گوش بودن لوكاشنكو به كرملین می‌دهد. ملاقات آنها این بار در سایه اعتراضات گسترده مخالفان دولت بلاروس صورت گرفت. در بیانیه‌ای که کرملین پیش از شروع دیدار زمامداران دو کشور منتشر کرد موضوعات محوری مذاکرات علاوه بر ناآرامی‌های بلاروس، قیمت جدید گاز و بدهی‌های این کشور به روسیه عنوان شد. بلاروس که ۱۸ میلیارد دلار بدهی خارجی دارد،  از نظر اقتصادی به روسیه وابسته است و بخش عمده این بدهی‌ها هم به روسیه است. در حال حاضر بحران سیاسی و اقتصادی بلاروس در حال حاضر لوکاشنکو را بیش از هر زمانی به  کمک‌های دوست دیرینه خود پوتین نیازمند کرده است.

لوکاشنکو در سطح بین‌المللی تا حد زیادی منزوی شده اما اقدامات پوتین حاکی از آن است که او مصمم است از سرنگونی دولت بلاروس جلوگیری کند. پوتین در جریان دیدار با لوکاشنکو اقدام دولت بلاروس برای اصلاح قانون اساسی را لازم و متناسب با مقتضایات زمان توصیف کرد، ولی در عین هشدار داد که "نباید دخالتی از خارج در امور بلاروس انجام شود". قرار است روز دوشنبه یگان ویژه یک گردان چترباز نیروی هوایی روسیه برای رزمایش مشترکی با ارتش بلاروس به این کشور منتقل شود. این رزمایش تا روز ۲۵ سپتامبر طول می‌کشد.

هم‌زمان یک رزمایش مشترک اعضای ناتو در لیتوانی، کشور همسایه بلاروس، برگزار می‌شود که آن هم تا روز ۲۵ سپتامبر خواهد بود. در ماه اوت پوتین اعلام كرد كه به درخواست لوكاشنكو نیروهای ویژه پلیس روسیه آماده ارسال به بلاروس شده‌اند. رئیس جمهور روسیه همچنین وعده داده است که در رابطه با بدهی‌های بلاروس تجدیدنظر کند و از سیستم بانکی این کشور پشتیبانی کند.   در بلاروس اعتراضات گسترده ادامه دارند و تنها در روز یکشنبه، ۲۳ شهریور (۱۳سپتامبر) حدود ۹۰۰ تن از معترضان دستگیر شدند. به گفته وزارت کشور بلاروس، ۵۰۰ مورد دستگیری در مینسک، بوده است. پس از انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست جمهوری در نهم اوت اعتراضات سراسری در بلاروس آغاز شد. لوکاشنکو اعلام کرد، با کسب "۱/ ۸۰ درصد آرا" پیروز انتخابات است. نیروهای اپوزیسیون نتایج انتخابات را به‌رسمیت نمی‌شناسند و سوتلانا تیخانوفسکایا را پیروز واقعی انتخابات می‌دانند.