به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۲۵ ساعت ۱۸:۱۶
کد مطلب : ۲۳۱۸۷۰

حذفیاتِ کتب درسی به محیط زیست هم رسید!

حذفیاتِ کتب درسی به محیط زیست هم رسید!
گروه جامعه: در حالیکه هفته گذشته به واسطه حذف تصویر دختران از روی جلد کتاب ریاضی سوم دبستان با اعتراض‌های گسترده‌ای در فضای مجازی همراه شد که به عذرخواهی وزیر انجامید، بررسی‌ها نشان می‌دهد که جرح و تعدیل در کتاب تعلیمات اجتماعی پایه هفتم و نهم به محیط‌زیست هم کشیده شده است.یکی از تصاویر حذف شده، بازدید دانش‌آموزان دختر از موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست است که مشخص نیست به چه دلیلی آن را حذف کرده و عکس یک ساختمان نیمه‌کاره را جای آن قرار داده‌اند.نکته عجیب این است که در عکس حذف شده معلم چادر به سر داشت، دانش‌آموزان دختر نیز یونیفورم مدرسه پوشیده‌ بودند و حتی هدبند داشتند که مو از مقنعه بیرون نیامده باشد.

در کتاب پایه نهم هم در بحث زیست‌بوم‌ها دو مطلب در مورد تخریب پوشش گیاهی جنگل‌های استوایی و لطمه به زندگی جانوری با مقاصد اقتصادی تحت عنوان عاج‌های خونین وجود داشت که دومی کاملاً حذف شده است.
یک مورد حذف شده دیگر به تصویری از گفت‌و‌گوی دو نفر مرتبط است که به عنوان مدافع و مخالف قطع درختان با هم حرف می‌زدند.

از حذفیات دیگر هم تصویر اتحادیه بین المللی محیط‌زیست (IUCN) است که دامنه فعالیتش محیط‌زیستی و حفاظت از گونه‌هاست و تعامل خوبی با ایران برای حفظ گونه‌های در معرض انقراض از قبیل یوزپلنگ و خرس سیاه و فک خزری و ... دارد.



دکتر آرش یوسفی رئیس مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط‌بان در واکنش به این خبر گفت: متاسفانه این جرح و تعدیل‌ها بدون هماهنگی با ما صورت گرفته است و در حال مکاتبه و رایزنی با وزارت آموزش و پرورش هستیم.این کارشناس محیط زیست بیان داشت: سالها یکی از نقدهایی که وارد می‌شد این بود که در کتاب‌های درسی هیچ جایگاهی برای محیطزیست قائل نشده‌اند و جمله «آهو حیوان زیبایی است و گوشت لذیذی دارد» مهمترین جمله مرتبط با محیط‌زیست بود. در چندسال اخیر با تلاش‌های بسیاری که صورت گرفت موفق شدیم در کتاب‌های درسی بخش‌های کوچکی را به محیط‌زیست اختصاص بدهیم.یوسفی با اشاره به لزوم حمایت سایر نهادها در حوزه محیط‌زیست افزود: سیاست سازمان حفاظت محیط‌زیست ارتقای فرهنگ محیط‌زیستی از طریق شعار «80میلیون محیط‌بان» است و در این راه نیازمند این هستیم که فرهنگ مراقبت از محیط‌زیست از مهدکودک‌ها آغاز، در مدارس نهادینه و در دانشگاه‌ها به تکامل برسد به همین خاطر پیگیر چرایی حذف موارد مذکور هستیم.
مرجع : عصر ایران
برچسب ها: آموزش و پرورش