به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۲۶ ساعت ۱۶:۱۷
کد مطلب : ۲۳۲۰۰۶

مخالفت کمیته بین‌المللی المپیک با تعلیق ایران

گروه ورزشی: در پی اعدام نوید افکاری بسیاری از انجمن‌ها و محافل ورزشی خارجی از کمیته بین‌المللی المپیک خواستار محرومیت ایران شده بودند اما این کمیته چنین اقدامی را مجازات ورزشکاران ایران دانسته و با تعلیق یا محرومیت ایران مخالفت کرد.
توماس باخ، رئيس کمیته بین‌المللی المپیک
توماس باخ، رئيس کمیته بین‌المللی المپیک
کمیته بین‌المللی المپیک با صدور بیانیه‌ای روز سه‌شنبه ۱۵ سپتامبر اعلام کرده بود که به علت در نظر گرفتن حق ورزشکاران ایران برای حضور در رقابت‌های بین‌المللی با درخواست محرومیت کمیته ملی المپیک ایران مخالف است. در این بیانیه تصریح شده است که «چنین اقدامی عملا به معنای مجازات ورزشکاران یک کشور تنها به علت زیستن در یک نظام سیاسی و حقوقی معین است.» در این بیانیه آمده است که کمیته المپیک ایران نیز از درخواست کمیته بین‌المللی المپیک درباره یافتن راه‌حلی برای پرونده نوید افکاری پشتیبانی کرده است.

در بیانیه کمیته بین‌المللی المپیک آمده است که این کمیته نه وظیفه دارد و نه توان آن را «که قوانین یا سیستم سیاسی یک کشور مستقل را تغییر دهد.» در این بیانیه آمده است که چنین امری در شمار وظایف سازمان‌های فراملی و بین‌المللی سیاسی و حکومت‌ها است. جان کوتس، معاون کمیته بین‌المللی المپیک، نیز روز سه‌شنبه در ارتباط با اعدام نوید افکاری با روزنامه استرالیایی "سیدنی مورنینگ هرالد" گفت‌وگویی کرده و در این مصاحبه رویکرد مشابهی نسبت به موضوع داشته است.

جان کوتس گفته است که «شاید پنجاه کمیته المپیک عضو، متعلق به کشورهای هستند که در آن‌ها مجازات اعدام اجرا می‌شود.» این در حالی است که موضع اعلام شده از سوی کمیته بین‌المللی المپیک با اعتراض و مخالفتهایی از مجامع ورزشی روبه‌رو شده است. ماکسیمیلیان کلاین، مسئول سیاست ورزشی بین‌المللی آلمان گفته است: «کمیته بین‌المللی المپیک و فدراسیون‌های ورزشی جهان باید رژیم ایران را بی‌درنگ از رقابت‌های ورزشی و سیستم ورزشی بین‌المللی اخراج کنند. بی‌عملی و انفعال کمیته بین‌المللی المپیک غیرقابل قبول است.»

کلاین در ادامه گفته است که «محدودیت‌ها و تحریم‌ها باید متوجه رهبری سیاسی این کشور گردد. همچنین کمیته بین‌المللی المپیک باید عضویت کمیته المپیک ایران را معلق کند.» پیش از اعدام نوید افکاری، توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک شخصا نامه‌ای برای رهبر و رئیس جمهوری اسلامی نوشته و از آن‌ها درخواست کرده بود، حکم مجازات اعدام نوید افکاری را لغو کنند.