به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ساعت ۲۲:۱۶
کد مطلب : ۲۳۲۱۶

افزایش آمار ایدز در میان بانوان ايراني

گروه جامعه: رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان داشت: 10 سال قبل، آمار مبتلایان به ایدز در بین خانم​ها بسیار ناچیز و کمتر از پنج درصد بود اما امروزه آمار افزایش پیدا کرده و بالای 20 درصد رسیده است.
افزایش آمار ایدز در میان بانوان ايراني
دکتر محمد هادی ایمانیه امروز در همایش ایدز، سلامت و جامعه در شیراز افزود: علت برگزاری این همایش، هشدار دوباره دادن به جامعه و به مردم است که در این کشور که از پاک ترین و ایمن ترین کشورهای دنیا می​باشد، زندگی می​کنند. وی ادامه داد: اما دلخوش کردن به این جمله و مرتب تکرار کردن آن، بدون اینکه حواشی کار را در نظر بگیریم، ممکن است باعث شود که بدون اطلاع و پیشگیری، وارد عرصه ای شویم که بعداً کنترل کردن آن کار ساده​ای نباشد. وی گفت: گرچه تعداد بیماران مبتلا به HIV حدود 27 هزار نفر در کشور می باشد، لیکن براساس آماری که گرفته شده، حدود 100 هزار نفر دارای HIV ناشناخته می باشند و این نکته در همه جای دنیا صادق است که آمار تعداد بیمارانی که از بیماری خود مطلع نیستند، بیش از کسانی است که از بیماری خود خبر دارند و بیماری آنها تشخیص داده شده​است.

ایمانیه اضافه کرد: شیوع روز افزون این بیماری در بین خانمها باید مورد توجه قرار گیرد. س دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: قبلاً انتقال این بیماری عمدتاً از طریق تزریق صورت می گرفت اما استان فارس و کشور موفق شد تزریقات و سرنگ های مشترک و آلوده را از زندانها جمع کند و خوشبختانه در چند سال اخیر مسئله خیلی کنترل شده است. به گفته وی در این زمان، آمار ابتلا به HIV از این طریق رو به کاهش رفت لیکن به دلیل افزایش انتقال از طریق راه جنسی، متأسفانه امار آنچنان که پیش بینی کردیم، پائین نیامد و این یک هشداری است که هر چه انتقال از راه جنسی افزایش پیدا کند، کنترل ان نیز دشوارتر خواهد بود و بدین صورت، ابتلای خانم​ها به HIV و انتقال از طریق مادر به فرزند هم افزایش پیدا خواهد کرد و یک گروهی که عمدتاً مقصر هم نیستند، وارد این قضیه خواهند شد.

وی ادامه داد: اگر ما بتوانیم روابط اجتماعی مبتنی بر فرهنگ اسلامی را ارتقاء بدهیم و این مشکلات اجتماعی را حل کنیم، به اشتغال و ارتقاء فرهنگ ناب و اصیل اسلامی توجه کنیم ، میتوانیم در رابطه با این بیماری، خیلی تأثیرگذار باشیم. دکتر ایمانیه گفت: پزشکان شاید نتوانند، سرطان را درمان کنند و یا کاهش دهند ولی در خصوص بیماری HIV، بهبود شرایط اجتماعی و بهبود وضعیت و نوع نگاه فرهنگی مردم ، بسیار کمک کننده است. این کار؛ به تنهائی از عهده وزارت بهداشت بر نمی آید . کمک سازمان ها و ارگان های دیگر را نیز می طلبد. کمال فیروزآبادی، معاون سیاسی امنیتی استانداری هم در این همایش گفت: از دستاوردهای بشری اینست که وقتی یک معضلی به سراغش می آید؛ به دنبال علت میرود و تا علت مادی و معنوی آن را پیدا نکند، به هیچ وجه نمی تواند برنامه ریزی نماید و آن معلول را که ناشی از آن علت هست را درمان کند و همه پیشرفتهای انسان در علوم پایه و علوم پزشکی؛ مرهون همین مسئله است.

وی افزود: در موضوع HIV نیز باید هم به دنبال علت مادی و هم به دنیال علت معنوی این پدیده بگردیم. بخشی از علت مادی این پدیده، به تمایلات جنسی بشر و علت معنوی آن هم به فرهنگ مربوط می شود. فیروزآبادی گفت: ما باید تلاش کنیم که جوانان ما؛ در خانواده و مدرسه به این خودباوری برسند زمانی که ما به این خودباوری فرهنگی برسیم، می​فهمیم که رفتارهائی که خارج از عرف باشد، می تواند به خانواده و جامعه لطمه بزند.