به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۰۹:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۲۹ ساعت ۰۹:۴۲
کد مطلب : ۲۳۲۲۹۳

سلامتی به قیمت آلودگی محیط‌زیست

سلامتی به قیمت آلودگی محیط‌زیست
گروه جامعه: روز جهانی پاکسازی (world cleanup day) اقدام اجتماعی جهانی است که هرسال در ماه سپتامبر باهدف مقابله با مشکل جهانی پسماند جامد، ازجمله مشکل زباله‌های دریایی برگزار می‌شود. هدف این جنبش، اتحاد جامعه جهانی، آگاهی بخشی و اجرای تغییرات واقعی برای دستیابی به هدف نهایی یعنی سیاره‌ای تمیز و سالم است.این جنبش اولین بار در سال ۲۰۰۸ در استونی متولد شد، زمانی که ۵۰ هزار نفر از مردم طی پنج ساعت برای پاکسازی کل کشور از زباله‌ها گرد هم ‌آمدند. ۱۱ سال بعد، این ایده ساده تبدیل به یک جنبش جهانی با میلیون‌ها داوطلب و رهبر کاریزماتیک شد.اولین روز جهانی پاکسازی در ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۸ جشن گرفته شد که در آن ۱۸ میلیون نفر از بیش از ۱۵۸ کشور جهان شرکت کردند و بیش از ۸۸ هزار و ۵۰۰ تن زباله جمع‌آوری شد. روز جهانی پاکسازی در سال ۲۰۱۹، ۲۱ سپتامبر و با حضور۲۱ میلیون نفر از ۱۸۰ کشور جهان برگزار و بیش از ۱۰۰هزار تن زباله جمع‌آوری شد. روز جهانی پاکسازی در سال ۲۰۲۰،  ۱۹ سپتامبر اعلام‌شده است. در این روز داوطلبان در سراسر جهان گرد هم می‌آیند تا سیاره زمین را از زباله پاک کنند. پاکسازی زباله‌ها و زباله‌های سوء مدیریت‌شده از سواحل، رودخانه‌ها، جنگل‌ها و خیابان‌ها در دستور کار داوطلبان قرارگرفته است. زیبایی این روز در همکاری، ایجاد پل بین جوامع مختلف، همچنین تمامی سطوح جامعه ازجمله شهروندان، کسب‌وکارها و دولت نهفته است.روز جهانی پاکسازی باهدف افزایش آگاهی در مورد بحران پسماند سوء مدیریت‌شده از طریق بسیج همه حوزه‌های جامعه برای شرکت در اقدامات پاکسازی است. افراد، دولت‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌ها همه تشویق می‌شوند تا در پاکسازی‌ها شرکت کنند و راه‌حل‌هایی برای مقابله با زباله‌های سوء مدیریت‌شده پیدا کنند.
 
تلاش‌های پاکسازی جهانی در طول تاریخ بشر به‌ویژه بعد از فاجعه‌های گسترده مانند زلزله، سیل و سونامی‌های قدرتمند به اشکال مختلف وجود داشته است. در تاریخ معاصر، این تلاش‌ها به‌طورمعمول توسط جوامع آسیب‌دیده اما در مناطق پس از درگیری با حمایت از سازمان‌های بین‌المللی مختلف و سازمان‌های غیردولتی مانند صلیب سرخ، آکسفام و سایر سازمان‌های امدادی انجام می‌شود و شامل تلاش برای از بین بردن مین‌های زمینی، پاکسازی سواحل و سایر اقدامات شهرداری و غیردولتی است.شرکت‌کنندگان در روزهای جهانی پاکسازی به‌طورمعمول داوطلبانی هستند که با همکاری سازمان‌های غیردولتی در زمینه آگاهی بخشی، تدارکات و جمع‌آوری کمک مالی حمایت می‌شوند.امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و استفاده از ماسک  و دستکش‌های یک‌بارمصرف این جنبش از اهمیت بالایی برخوردار است. بین اواخر فوریه و اواسط آوریل، بیش از یک میلیارد تجهیزات حفاظت شخصی شامل ماسک و دستکش فقط در انگلستان استفاده و سپس دور ریخته شد. این ماسک‌ها و دستکش‌ها به‌راحتی  به اقیانوس راه پیدا می‌کنند. باد یا باران می‌تواند آن‌ها را به رودخانه‌ها یا دریاچه‌هایی برساند که به دریا می‌ریزند.در ماه فوریه، OceansAsia (یک سازمان حفاظتی اقیانوس) در مورد افزایش تعداد ماسک‌هایی که در تحقیقات آلودگی پلاستیکی کشف‌ شدند، هشدار داد. گزارش‌های اخیر رسانه‌ها با نشان دادن فیلم‌ها و عکس‌های غواصان در اطراف منطقه ساحلی فرانسه در مدیترانه که در حال جمع‌آوری ماسک و دستکش‌هایی که به داخل آب ریخته شده بودند زنگ هشدار و یادآوری این بود که سیاستمداران، رهبران و افراد باید به مشکل آلودگی پلاستیک بپردازند.  اگر داده‌های تاریخی شاخصی قابل‌اعتماد باشد، می‌توان انتظار داشت که حدود ۷۵ درصد ماسک‌های استفاده‌شده و همچنین سایر زباله‌های مربوط به ویروس کرونا، در محل دفن زباله یا شناور در دریاها قرار گیرند.یک سازمان غیردولتی هشدار داد که بستر ویروس کرونا می‌تواند به یک فاجعه زیست‌محیطی واقعی تبدیل شود. اگر میلیون‌ها ماسک و دستکش دیگر به دریا راه پیدا کنند، آن‌ها به هشت میلیون تن زباله پلاستیکی که سالانه به اقیانوس‌ها سرازیر می‌شوند، افزوده می‌شوند.

اهداف روز پاکسازی
تشویق به کاهش زباله در سازمان‌های عضو و تشویق آن‌ها برای حرکت به سمت سبک زندگی بدون پسماند
ایجاد آگاهی در مورد تولید زباله و مسائل مربوط به آن
ایجاد محیطی در داخل سازمان با کاهش تولید زباله در مقابل پاکسازی
بازنگری در اولویت‌های سازمانی با کاهش میزان زیادی تولید زباله
شروع گفتگو در مورد خرید بی‌مورد و مصرف محصولات از برندهای بادوام

 نحوه مشارکت
 در ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۰ برای پاکسازی ترکیبی که ۱۸۰ کشور و هزاران داوطلب را شامل می‌شود، به ما بپیوندید. هر جا که هستید اقدام کنید! به یک گروه موجود بپیوندید یا به‌عنوان رهبر جامعه خود حرکت را شروع کنید. شما یک شریک یا پشتیبان می‌شوید، یا یک فرصت داوطلبانه متناسب با سبک زندگی خود ایجاد می‌کنید. هر جا که هستید اقدام کنید! از طریق اعمالی که در جامعه محلی خود انجام می‌دهید می‌توانید تاثیر بگذارید و دنیا را به مکانی تمیز و بهتر تبدیل کنید.پاکسازی گروهی

پاکسازی گروهی
در هرکجا که امکان‌پذیر باشد مجاز است. برگزارکنندگان ممکن است افراد را برای پاکسازی با توصیه برای محدود کردن تعداد شرکت‌کنندگان و گسترش مکان‌های پاکسازی به‌منظور جلوگیری از تماس نزدیک افراد با تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان، جمع کنند.
پاکسازی‌ فردی
به‌عنوان یک جایگزین برای اجتماعات بزرگ، می‌توان از مردم دعوت کرد که مناطق اطراف خود را با خانواده و یا به‌صورت جداگانه و بدون اجتماعات گسترده تمیز کنند. ازجمله این تلاش‌ها مربوط به فردی در ایالات‌متحده به نام ماریا آلگارا در میامی بود که متوجه تعداد زیادی دستکش در خیابان محله خود شد. وی در پنج قدمی اطراف خانه خود، ۵۲ دستکش جمع کرد.

 پاکسازی دیجیتال
اگر متوجه شدید که در کشور خود محدودیت دارید، یا وضعیت برای پاکسازی‌های سنتی مساعد به نظر نمی‌رسد یا نمی‌خواهید افراد را با خطر بیشتری برای ابتلا به کووید-۱۹درگیر کنید، ما پیشنهاد می‌دهیم عملیات پاکسازی را در خانه خود انجام دهید. پاکسازی دیجیتال، باهدف حذف زباله دیجیتالی از ابزارهای شماست. برای مثال برنامه تمیز کردن زباله، TrashOut یا برنامه Earth Day Earth Challenge ۲۰۲۰ را دانلود کنید و اکنون نقشه‌برداری از زباله‌های غیرقانونی را شروع کنید. تمام داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط کاربران در سراسر جهان برای شروع رویدادهای پاکسازی در روز جهانی پاکسازی در نقشه سطل آشغال جهانی مشاهده می‌شود.