به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۶:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۲۹ ساعت ۱۸:۴۶
کد مطلب : ۲۳۲۴۲۸
احمدی‌نژاد برنده مصاحبه با رادیو فردا بود

سعه‌صدر احمدی‌نژاد ستودنی است هرچند...!

سعه‌صدر احمدی‌نژاد ستودنی است هرچند...!
گروه سیاسی: سایت صبح‌شد نوشت: روز گذشته بود که مصاحبه تصویری محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین ایران با رادیو اروپای آزاد که رادیو فردا هم بخشی از آن است، پخش شد؛ او در این مصاحبه، در مورد مسائل مختلف از جمله حصر، فیلترینگ تا کشته شدگان  آبان ماه سال گذشته و مسائل دیگر سخن گفت، فارغ از محتوای مصاحبه، گفت‌وگوی یک رسانه فارسی زبان خارجی با مسئولی در این سطح بی سابقه محسوب می‌شود.  اما برخی معتقدند که دیروز، روز احمدی نژاد نبود، و او در این مصاحبه اصطلاحا «دست بالا را نداشت» و پاسخ‌هایش نه قانع کننده بود و نه مانند مناظره ‌های سال ۸۸، فرار رو به جلو بود؛ او در این مصاحبه چندین بار از جمله «یادم نمیاید» استفاده کرد که این جمله پاسخ قانع کننده‌ای برای افکار عمومی نیست و از او که معمولا در مصاحبه‌ها آماده حاضر می‌شود شنیدن این پاسخ کمی غیر منتظره بود؛ اما «علی اصغر شفیعیان»، مدیرمسئول انصاف نیوز که پیش‌تر نیز با «محمود احمدی نژاد» گفت‌وگویی مفصل داشته نظری متفاوت دارد و معتقد است احمدی نژاد برنده مصاحبه روز گذشته بود.

شفیعیان درباره روند مصاحبه‌اش با احمدی نژاد اینگونه سخن می‌گوید: از قبل اعلام کرده بودند که نمی‌خواهند وارد موضوعات سیاسی شوند و در صورتی مصاحبه می‌کنند که موضوع بحث صرفا اقتصادی باشد. این روزنامه نگار می گوید هرچند گفته بودند سوالات تنها اقتصادی باشد اما به غیر از سوال اول، در سوالات بعدی به سراغ موضوعات دیگر  رفتیم، احمدی نژاد مقاومت کرد و واکنش منفی نشان داد، اما همانطور که میخواستیم مصاحبه را پیش بردیم و او علیرغم اینکه از موضوع مصاحبه خارج شده بودیم به هرچه که پرسیدیم پاسخ داد و برای ما محدودیتی در عمل، قائل نشد. این فعال رسانه‌ای در مورد نحوه پیگیری و انتخاب رسانه برای انجام مصاحبه نیز، عنوان می‌کند: در آن زمان برای مصاحبه از طریق آقای داوری اقدام کردیم، او پیشنهادات مصاحبه را بررسی می‌کرد و در هنگام مصاحبه هم حضور داشت، به طور کلی اگر احمدی نژاد و دفترش نخواهند و یا باب میلشان نباشد که با رسانه‌ای مصاحبه کند به هر میزانی هم که پیگیری کنید نمی توانید با او مصاحبه کنید.

احمدی نژاد مصاحبه با رسانه ای باب میلش نباشد هرچقدر پیگیری کنید به نتیجه نمی رسید!
او در مورد اینکه آیا سوالات قبل از شروع مصاحبه باید با دفتر احمدی نژاد هماهنگ شود یا خیر نیز می گوید: احمدی نژاد سوالات مصاحبه را قبل از آن، چک نمی کند اما درباره موضوعات مورد بحث باید توضیحاتی را حتما قبل از مصاحبه به او ارائه دهید. شفیعیان در مورد ممیزی مصاحبه قبل از انتشار نیز می افزاید مصاحبه ما حدودا یک هفته بعد تایید نهایی شد و بخش کمی از مصاحبه را حذف کرده بودند و بخش هایی را که به نظر توضیحات احمدی نژاد در مورد آن کافی نبود را تکمیل کرده بودند، به طوریکه مصاحبه حدودا ۷۰۰۰ کلمه ای ما پس از ویرایش، ۱۲۰۰۰ کلمه شد. خبرهایی هم مطرح می شود که وسائل الکترونیکی خبرنگاران از جمله دستگاه ضبط صوت و ... قبل از ورود به اتاق مصاحبه توسط مسئول حراست دفتر احمدی نژاد ضبط می شود؛ موضوعی که توسط شفیعیان رد می شود و می گوید حداقل در مورد ما این اتفاق رخ نداد.

احمدی نژاد برنده مصاحبه با رادیو فردا بود
مدیر مسئول انصاف نیوز در مورد مصاحبه احمدی نژاد با رادیو فردا نیز می افزاید: مصاحبه احمدی نژاد  با رادیو فردا، تصمیم بدی به نظر نمی رسد، شاید بهتر باشد که این محدودیت ها برداشته شود. او در این گفت و گو نقطه نظرات خود را اعلام کرد و آنها هم مجبور شدند تا آن را انعکاس دهند به این موضوع چه اشکالی وارد است؟ با ادامه این محدودیت ها فضای رسانه های خارجی همچنان کاملا یک طرفه باقی خواهند ماند. شفیعیان بر خلاف عده ای که معتقدند احمدی نژاد در این مصاحبه مغلوب شد، او را پیروز این میدان می داند و می گوید: فارغ از محتوای مصاحبه احمدی نژاد او دست بالا را در این گپ و گفت داشت. گلناز اسفندیاری مسئولیت این گفت و گو را بر عهده داشت؛ او که تا آذر ماه ۱۳۸۷ به عنوان سردبیر رادیو فردا فعالیت می‌کرد، از دی ماه همان سال به عنوان یکی از کارکنان اتاق خبر رادیو اروپای آزاد مشغول به کار شد و پس از حدود یک سال، از پراگ به واشنگتن رفت و در حال حاضر در پایتخت ایالات متحده امریکا به عنوان یکی از عوامل دفتر رادیو فردا مشغول به کار است.

مصاحبه‌گر بسیار ضعیف عمل کرد
این روزنامه نگار در خصوص اسفندیاری نیز می گوید: « در این گفت و گو، مصاحبه‌کننده بسیار ضعیف و غیر حرفه ای عمل کرد.چه بخواهیم و یا چه نخواهیم احمدی نژاد  هشت سال رییس جمهور  ایران بوده و باید شان و شخصیت او در هنگام مصاحبه حفظ شود.» او با بیان اینکه مصاحبه گر می توانست، سوالات بهتری از احمدی نژاد بپرسد، می افزاید: به بیشتر سوالات مطرح شده در این مصاحبه قبل‌تر به نوعی پاسخ داده شده بود، مصاحبه گر می توانست از این فرصت استفاده کند و پاسخ های متفاوتی بگیرد اما این اتفاق نیفتاد و از این نظر باید به گلناز اسفندیاری نمره منفی داد. شفیعیان معتقد است احمدی نژاد هر ایرادی که داشته باشد در مواجهه با خبرنگاران که قصد به چالش کشیدن او را دارند و حتی با ادبیات غیر حرفه ای با او صحبت می کنند با سعه صدر رفتار می کند که این موضوع ستودنی است. این روزنامه نگار معتقد است احمدی نژاد، سیاستمدار حاضر جوابی است و هر ایرادی می توان به او گرفت اما در این مورد باید به او نمره مثبت داد.