به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۲۹ ساعت ۱۹:۰۵
کد مطلب : ۲۳۲۴۳۰

ویروس‌هایی که ترکیب آنها به سکته منجرمی‌شود

ویروس‌هایی که ترکیب آنها به سکته منجرمی‌شود
گروه علمی: پژوهشگران انگلیسی در بررسی جدید خود دریافتند ترکیب دو ویروس که پشه‌ها ناقل آنها هستند، می‌تواند به بروز سکته منجر شود.به گزارش ایسنا، پژوهش جدیدی که در "دانشگاه لیورپول"(University of Liverpool) انگلستان انجام شده است، نشان می‌دهد ترکیب دو ویروس که از پشه انتقال می‌یابند، می‌تواند به بروز سکته منجر شود.پژوهشگران در این پروژه، به بررسی ارتباط میان بیماری‌های عصبی و عفونت ناشی از ویروس‌های "زیکا"(Zika) و "چیکونگونیا"(Chikungunya) پرداختند. این ویروس‌ها که بیشتر در مناطق گرمسیری وجود دارند، به شیوع گسترده بثورات پوستی و تب در مناطقی مانند برزیل و هند منجر می‌شوند. پژوهشگران می‌دانستند که زیکا می‌تواند به آسیب مغزی در نوزادان بیانجامد اما این پژوهش جدید نشان می‌دهد که زیکا می‌تواند به بیماری سیستم عصبی در بزرگسالان نیز منجر شود.این پژوهش که ۲۰۱ بزرگسال را طی شیوع ویروس زیکا در سال ۲۰۱۵ و شیوع ویروس چیکونگونیا در سال ۲۰۱۶ مورد بررسی قرار داده، یکی از بزرگترین پژوهش‌ها در نوع خود است که ویژگی‌های عصبی ابتلا به این ویروس‌ها را در یک زمان مورد بررسی قرار می‌دهد.
این پژوهش جدید نشان می‌دهد که هر ویروس می‌تواند طیفی از مشکلات عصبی را ایجاد کند. ویروس زیکا می‌تواند به بروز "سندروم گیلن-باره"(Guillain-Barre syndrome) بیانجامد که ابتلا به آن موجب آسیب دیدن عصب‌های دست و پا می‌شود. ویروس چیکونگونیا نیز به التهاب و تورم در مغز و نخاع می‌انجامد. در شرایطی که بیمار به هر دو ویروس مبتلا شود، سکته نیز رخ می‌دهد.سکته هنگامی رخ می‌دهد که یکی از رگ‌هایی که خون را به مغز می‌رسانند، مسدود شود. خطر سکته پس از برخی عفونت‌های ویروسی افزایش می‌یابد. سکته به عنوان یکی از پیامدهای ابتلا به کووید- ۱۹ نیز شناخته شده است.

از میان ۲۰۱ بیماری که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند، یک سوم آنها به بیش از یک ویروس مبتلا بودند. میانگین سن بیماران، ۴۸ سال بود و بیش از نیمی از آنها زن بودند. حدود ۱۰ درصد بیماران، از مشکلاتی مانند ضعف، تشنج و مشکل در عملکرد مغز رنج می‌بردند.دکتر "ماریا لوسیا بریتو فریرا"(Maria Lúcia Brito Ferreira)، سرپرست این پژوهش گفت: ابتلا به ویروس زیکا اغلب، بثورات پوستی و تب را بدون پیامدهای بلندمدت به همراه دارد اما این پیامدهای عصبی که معمولا به ندرت پیش می‌آیند، می‌توانند به ناتوانی و حتی مرگ بیمار منجر شوند.
دکتر "سوزانه لانت"(Suzannah Lant)، از پژوهشگران این پروژه گفت: پژوهش ما، اثرات احتمالی ابتلا به ویروس را در مغز نشان می‌دهد و پیامدهایی از جمله سکته را مشخص می‌کند. این پژوهش، در مورد ویروس‌های زیکا و چیکونگونیا انجام شده اما می‌تواند به درک ما در مورد ویروس‌های دیگری مانند کووید- ۱۹ نیز که پیامدهای عصبی را در پی دارند، کمک کند. دکتر "تام سولومون"(Tom Solomon)، از پژوهشگران این پروژه گفت: اگرچه اکنون توجه جهان به کووید-۱۹ معطوف شده است اما ویروس‌های دیگری مانند زیکا و چیکونگونیا نیز وجود دارند و مشکلاتی را ایجاد می‌کنند. ما باید اطلاعات بیشتری را در مورد دلیل بروز سکته پس از ابتلا به ویروس به دست بیاوریم تا در آینده بتوانیم از بروز آنها پیشگیری کنیم.
برچسب ها: ویروس سکته