به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۳۰ ساعت ۱۱:۴۳
کد مطلب : ۲۳۲۵۱۳

گران ترین شیرینی ایران را بشناسید/عکس

گران ترین شیرینی ایران را بشناسید/عکس
گروه جامعه:«جوزغند» شیرینی محلی منطقه نراق است که تهیه آن ۱۵ روز زمان می‌برد و به گران‌ترین شیرینی محلی ایرانی برای سوغات معروف است، قیمت شیرینی جوزغند که بیش از ۲۰۰ هزار تومان بوده و مشتریان ایرانی و خارجی ویژه خود را دارد.شیرینی جوزغند شهر نراق از توابع دلیجان استان مرکزی در دی‌ماه سال ۹۴ در میراث فرهنگی ناملموس (معنوی) ایران به شماره ثبت ۱۱۳۰ به تائید رسید.در فرهنگ «معین» یکی از معانی تعریف‌شده برای «جوزغند» را «جوز» شفتالوی خشک‌شده و «غند»، «آگند» یا «آکند» یعنی افکندن آورده است.«جوزغند» از میوه‌ای به نام هلو که هم‌خانواده «الگ» است یا آلوی بخارا ساخته می‌شود که طعم ترش و شیرین دارد، مسافرانی هم که در زمان‌های گذشته عازم سفر‌های زیارتی بودند «جوزغند» را به عنوان توشه راه و یک وعده غذایی کامل استفاده می‌کردند.

نحوه ساخت جوزغند
طرز تهیه شیرینی جوزغند نراق کار پرزحمت و با دقتی است و در گذشته به عنوان یک کالای تشریفاتی و لوکس مانند دیگر شیرینی‌ها استفاده نمی‌شد بلکه به عنوان یک وعده غذایی برای زمان‌هایی که امکان طبخ غذا فراهم نبود، مورد استفاده قرار می‌گرفت. به همین دلیل در گذشته هر کس که از شهر مسافرتی هر چند کوتاه داشته مقداری جوزغند همراه خود می‌برد.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *