به روز شده در ۱۳۹۹/۰۸/۰۷ - ۰۹:۵۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۳۰ ساعت ۱۳:۴۵
کد مطلب : ۲۳۲۵۵۲

بازارنفت در انتظارازسرگیری پروازهای بین المللی

بازارنفت در انتظارازسرگیری پروازهای بین المللی
گروه اقتصادی: مصرف سوخت جت همچنان بیشترین بخش آسیب دیده بازار جهانی نفت است زیرا مسافران در پی شیوع پاندمی و محدودیتهای سفر، از سفرهای هوایی اجتناب می کنند.به گزارش ایسنا، مشکلات خاص بازار جت، حاشیه سود سوختهای تقطیری مانند دیزل را به پایینترین رکورد بیش از یک دهه اخیر رسانده و تقاضای پالایشگاهها برای نفت خام را کاهش داده است.بنابراین احیای پایدار حاشیه سود سوختهای تقطیری و قیمت نفت خام به ازسرگیری گسترده پروازهای مسافری بستگی خواهد داشت. اما احتمال ازسرگیری پروازهای مسافت دور با توجه به افزایش مجدد موارد ابتلا به ویروس کرونا در بسیاری از بخشهای جهان، در حال حاضر نسبت به چند ماه گذشته کمتر شده است.اوج گیری مصرف سوخت جت و حاشیه سود سوختهای تقطیری و قیمت نفت به یک یا سه مورد بستگی خواهد داشت که شامل عرضه سریع واکسن بیماری کووید ۱۹، روشهای جایگزین کنترل بیماری و رفع محدودیتهای سفر هوایی با یا بدون واکسن هستند.قرنطینه و سایر کنترلهای مقابله با شیوع بیماری عمدتا در سطح ملی و کمتر در سطح قاره ای اتخاذ شده اند و بیشتر از این که روی کالاهای تولید شده اعمال شوند، به مسافرانی که احتمال آلودگی دارند متمرکز هستند.طبق اعلام سازمان هواپیمایی بین المللی (ایکائو)، در سطح جهانی بار هوایی بر اساس معیار تن-کیلومتر در ژوئن تنها ۱۸ درصد کاهش داشت و در مقابل، درآمد پروازهای مسافری بر مبنای کیلومتر ۸۷ درصد سقوط کرد.در بخش پروازهای مسافری، کشورهایی که بازار داخلی بزرگی دارند مانند آمریکا و چین شاهد بهبود قویتر نسبت به کشورهایی مانند انگلیس بوده اند که پروازهای بین المللی بیشتر پروازهایشان را تشکیل می دهند.اکثر کارشناسان هواپیمایی بر مبنای تجربه دوره های قبلی رکود، انتظار دارند سفرهای کاری نسبت به سفرهای تفریحی بهبود بسیار کندی در ۱۲ تا ۲۴ ماه آینده داشته باشد.

پیامدهای بلندمدت رکود باعث می شود مدیران شرکتها به کنترل هزینه ها متمرکز شوند و حتی در صورت رفع محدودیتهای کرونایی، به منظور صرفه جویی بیشتر سفرهای کاری را کاهش دهند.طبق آمار شرکت BP، مصرف جهانی سوخت جت در سال ۲۰۱۹ حدود هشت میلیون بشکه در روز معادل هشت درصد از مصرف جهانی نفت بود. سوخت یکی از بخشهایی برخوردار از سرعت رشد پرشتاب در بازار نفت طی یک دهه گذشته بوده و رشد مصرف سالانه آن در فاصله سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ حدود ۲.۷ درصد بوده است.اگرچه سوخت جت بخش نسبتا کوچکی از کل بازار نفت است اما بازار بزرگتری در مقایسه با سوختهای دیگر دارد. سوخت جت در سال میلادی گذشته ۲۲ درصد از مصرف جهانی سوختهای تقطیری که گروهی شامل دیزل، نفت کوره، گازوئیل و کروسن  است را تشکیل داد و به حدود ۳۶ میلیون بشکه در روز رسید. رکورد ناشی از پاندمی صنعت هواپیمایی مصرف سوخت جت را بیش از نیمی کاهش داده است.طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، مصرف سوخت جت در آمریکا با وجود فعالیت بازار داخلی، بیش از ۵۵ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرده است.سوخت جت با ویژگیهای کیفیتی که دارد محصول گرانتری بوده و سهم شایانی در حاشیه سود و سودآوری پالایشگاه دارد اما پس از شیوع پاندمی، پالایشگاهها ناچار شدند تولید این سوخت را متوقف کرده و سوختهایی تولید کنند که سودآوری کمتری دارند.بر اساس گزارش رویترز، این امر باعث افزایش مازاد سوختها شده و حاشیه سود پالایشگاهها را تضعیف کرده است و در نتیجه تمایل آنها برای خرید و پالایش نفت را کمتر کرده و مانع از احیای بازار نفت شده است.