به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۳۱ ساعت ۱۱:۲۴
کد مطلب : ۲۳۲۶۷۳

نکات مهمی که باید در انتخاب رشته توجه کنید

گروه دانش:در انتخاب رشته کنکور سراسری و آزاد باید علاوه بر رشته، برای شهر و دانشگاه هم تصمیم گیری کنیم و انتخاب کنیم. پس نیاز است که اطلاعات جامع و کاملی در مورد همه ی این موارد داشته باشیم.
نکات مهمی که باید در انتخاب رشته توجه کنید
انتخاب رشته‌ای که تمامی شرایط روحی و موقعیتی یک فرد را پوشش دهد، می‌تواند تاثیرات مثبت عمیقی بر زندگی او بگذارد. یکی از مهمترین انتخاب‌های هر فرد در زندگی انتخاب مسیر تحصیلی و شغلی است که این روند در هنگام انتخاب رشته مورد نظر برای تحصیل در بهترین دانشگاه ممکن اتفاق می‌افتد. پس برای انتخاب رشته کنکور سراسری وقت بیشتری بگذارید و تمامی جوانب را در نظر بگیرید. حساسیت بالایی که این مرحله از زندگی شما دارد می‌تواند امنیت شغلی و موفقیتتان را در تمامی مراحل پیش‌رو تعیین کند. در چنین مواقعی برخی از مشاوران تحصیلی می توانند در جلساتی با عنوان مشاوره انتخاب رشته به شما کمک کنند. اگر در این شرایط کرونا مانع از مراجعه حضوری شما می شود می توانید برای یک انتخاب رشته درست از مشاوره انتخاب رشته تلفنی الو سلام مشاور بهره ببرید. مشاور انتخاب رشته به شما کمک میکند با اطمینان بیشتری انتخاب کنید و سنجش جوانب مختلف این انتخاب شما را یاری می کند.
 در این متن میخواهیم بعضی از نکات کلیدی و مهمی که باید برای انتخاب رشته رعایت کنید را در دسترس تان قرار دهیم. 

نکات مهمی که باید در انتخاب رشته به آن توجه کنید
رشته های تحصیلی مورد علاقه خود را انتخاب کنید.
الویت های خود را بر اساس علاقه خود در یک لیست به ترتیب تنظیم کنید. 
هر کدام از شما 150 انتخاب دارید.
سعی کنید واقع بینانه الویت ها را انتخاب کنید. 
منطقی ترین شیوه انتخاب رشته این است که کاملا بر اساس علاقه شما باشد.
در انتخاب رشته بعد مالی را هم مد نظر قرار دهید و بر اساس آن الویت بندی خود را تنظیم کنید. 
در مورد مبالغ شهریه دانشگاه های غیر دولتی مانند آزاد، غیر انتفاعی، پیام نور، شبانه و پردیس اطلاعات بدست آورید.
در مورد رشته ی مورد علاقه خود تحقیق کنید و اطلاعات شغلی بدست آورید، و همچنین در مورد دروسی که در دانشگاه باید آن را مطالعه کنید تحقیق کنید.
در مورد شهر و دانشگاه انتخابی خود پس از کسب اطلاعات لازم از مشاورین و دانشجویان و افرد آگاه اطراف تان نیز تحقیق کنید. 
دفترچه انتخاب رشته را مطالعه کنید. 
در انتخاب رشته عجله نکنید و با آرامش تصمیم گیری کنید. 
پیشنهاد می کنیم که در ابتدا به رشته دانشگاهی توجه کنید چون یکی از مهمتری عوامل برای موفقیت شما داشتن علاقه به آن رشته و شغل است.

در هنگام انتخاب رشته در کنکور سراسری تمام 150 انتخاب خود را با دقت بررسی کنید. 
روند انتخاب رشته به این صورت است که در ابتدا براساس رتبه های داوطلبین، تمام 150 انتخاب بررسی می شود و سپس به سراغ انتخاب رشته نفر بعدی شما می رود.
مسافت شهر های انتخابی و فاصله اش با محل زندگی خود را نیز در نظر بگیرید.
داشتن و نداشتن خوابگاه نیز مهم است، پس پیشنهاد میدهیم که این مورد را نیز مد نظر قرار دهید. 
با توجه به گزینش بومی دانشگاه ها رشته محل های اطراف محل زندگی شما دارای اهمیت است. 
منطقی و واقع بین باشید،  تراز و رتبه خود را در فرآیند انتخاب رشته در نظر بگیرید.
در سیستم گزینش، انتخاب رشته شما از بالا به پایین مد نظر قرار داده می شود و اولین رشته محلی که شما پذیرفته شوید، رشته ی قبولی شما خواهد بود و شما تنها در همان رشته می توانید ثبت نام کنید، پس الویت بندی رشته محل های خود را مد نظر قرار دهید. 
امکان انتقال یا تغییر رشته از دوره های غیر دولتی مثل غیر انتفاعی،آزاد، پیام نور و شبانه به دوره ی روزانه وجود ندارد. 
انتقال رشته در دوره های روزانه نیز بسیار سخت و فقط در تحت شرایط خاصی امکان پذیر است، لذا پیشنهاد میکنیم که با آگاهی نسبت به این موضوع انتخاب رشته کنید.

رجوع به آمار و قبولی های سال های گذشته می تواند کمک کننده باشد. 
اگر می دانید رشته ای را اگر حتی قبول شوید به آن دانشگاه نخواهید رفت آن را از لیست خود حذف کنید، چون حق نفر دیگری ضایع می شود که به این رشته علاقمند است.
توجه داشته باشید که انتخاب رشته برای هر فردی متفاوت است، انتخاب رشته کامپیوتری انتخاب درستی برای شما نیست! از انتخاب رشته های کامپیوتری صرفا برای راهنمایی استفاده کنید.
اگر در مورد رشته ها و دانشگاه ها اطلاعات کافی ندارید و یا با نحوه ی انتخاب رشته آشنایی کافی ندارید، از افراد آگاه در این زمینه مشاوره بگیرید. 
 دوره های روزانه بر شبانه الویت دارد. 

در صورت انتخاب دوره شبانه در دفترچه انتخاب رشته بررسی کنید که دارای خوابگاه هستند یا نه.
در صورتی قبولی در دوره دولتی روزانه و انصراف از تحصیل و عدم ثبت نام در دانشگاه مربوطه شما از شرکت در کنکور سال بعد محروم خواهید شد.
در صورت قبولی و انصراف از دوره های شبانه، آزاد، غیر انتفاعی و پیام نور شما از شرکت در کنکور سال بعد محروم نمی شوید.
نهایت دقت را در وارد کردن اطلاعات به سامانه به کار ببرید، پیشنهاد می شود که در این فرآیند یک نفر را به عنوان کمکی همراه خود داشته باشید.
شرایط خود، خانواده تان را نیز در انتخاب ها در نظر بگیرید، چرا که الویت بندی شما می تواند براساس علاقه، شهر محل زندگی و شرایط مالی خانواده تان متفاوت از دیگران باشد.
 لیست انتخاب رشته خود را مجددا بررسی کنید و سپس تایید نهایی را انجام دهید.

در نهایت امیدواریم که بتوانید انتخاب درستی را انجام دهید. در این جا لازم است که برخی از نکاتی که در بالا به صورت خلاصه بیان کردیم را بیشتر توضیح دهیم: 
در ابتدا، ذکر این نکته ضروری است که انتخاب رشته شما باید همسو با شرایط حال حاضر شما و خانواده تان باشد.
یعنی این را باید در نظر بگیرید که الویت شما کدام رشته، کدام دانشگاه است و علاوه بر رشته تحصیلی و دانشگاه، شهر انتخابی شما نیز بسیار مهم است، چرا که در صورت قبولی برای چندین سال آینده باید در آن شهر مدت زمان نسبتا زیادی را سپری کنید. 
و همینطور در نظر گرفتن شرایط مالی خانواده نیز مهم است. از آن جایی که فقط دوره روزانه مشمول هزینه نیست و رایگان است باید برای انتخاب دوره های دیگر مانند شبانه، پیام نور، پردیس، غیر انتفاعی و آزاد هزینه پرداخت کنید. پس پیشنهاد می دهیم که اطلاعات لازم را در این زمینه کسب کنید و با توجه به شرایط مالی الویت و لیست انتخابی خود را تنظیم کنید.


وقتی می گوییم الویت بندی برای هر فردی منحصر به شرایط خاص  اوست منظورمان چیست؟ 
یعنی برای مثال اگر الویت برای یک فرد فقط قبولی در رشته مهندسی شیمی باشد و شهر محل تحصیل چندان مهم نباشد، طبیعتا این فرد  به ترتیب رتبه بندی دانشگاه ها مهندسی شیمی را در دانشگاه های شهر های مختلف انتخاب می کند.
اما اگر فردی علاوه بر اینکه بخواهد مهندسی شیمی قبول شود، شهر محل تحصیل هم برایش بسیار مهم باشد و بخاطر شرایطش نتواند شهر های دور تر را انتخاب کند ابتدا مهندسی شیمی شهر محل زندگی و شهرای اطراف را انتخاب می کند و سپس دوره های شبانه و غیر دولتی را نیز برای مهندسی شیمی انتخاب می کند و غیره. 

 همچنین بسیار مهم است که مبتنی بر علاقه فردی شما باشد، دلیل تاکید ما بر علاقه مندی شما به انتخاب رشته تان بخاطر این موضوع است که تجربه ثابت کرده است، اگر فردی علاقه به رشته و شغل خود داشته باشد احتمال موفقیت بالاتری در دانشگاه و سپس بازار کار دارد، نسبت به کسی که بدون علاقه کافی و صرفا برای داشتن منزلت اجتماعی بالاتر و تحت تاثیر دیگران رشته ای را بدون بررسی علاقمندی خود، انتخاب می کند. 
توجه داشته باشید که در طول انتخاب رشته شما می توانید از افراد آگاه تر اطلاعات بدست آورید و داشتن این اطلاعات می تواند بسیار مفید باشد برای شما اما در نهایت، این انتخاب با خود شماست و علاقمندی شماست که دارای اهمیت است. 
نکته ی دیگری این که توجه داشته باشید که در مورد رشته ی تحصیلی مورد نظر خود و آینده شغلی آن اطلاعات درستی را  بدست آورید.